کد خبر: ۲۲۹۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰ 14 May 2016
تابناک گیلان - بزرگداشت آیت‌الله بهجت، عبد صالح خدا، ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

هشتمین سالگرد درگذشت مرحوم آیت‌الله محمدتقی بهجت، عبد صالح خدا و از مراجع تقلید معاصر، پنج‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه همراه با اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و از شاگردان آیت‌الله بهجت(ره)، سخنران این مراسم است.

گفتنی است آیت‌الله بهجت، سرسلسله عارفان و معلمان اخلاق، عصر 27 ادریبهشت‌ماه 1388 در بیمارستان ولی عصر قم به ملکوت اعلی پیوست. گوشه ای از زندگی نامه ایشان به شرح زیر است:

محمدتقى سال 1334 (ه.ق) در شهر فومن استان «گيلان» به دنيا آمد و هنوز شانزده ماه از عمرش نگذشته بود كه مادر را از دست داد.

تحصيلات ابتدايى حوزه را در مكتب خانه فومن به پايان رساند و پس از تحصيلات ادبيات عرب در سال 1348 هنگامى كه تقريبا 14 سال از عمر شريفش مى ‏گذشت، براى تكميل دروس حوزوى عازم (عراق) شد و حدود 4 سال دركربلا معلى اقامت نمود و علاوه بر تحصيل علوم رسمى از محضر استادان بزرگ آن سامان، از جمله مرحوم حاج شيخ ابوالقاسم خويى (غير از آيت‌الله خويى معروف) بهره برد و در سال 1352 ه ق براى ارایه تحصيل به «نجف اشرف» رهسپار گرديد و سطح عالى علوم و حوزه را در محضر آيات عظام از جمله مرتضى طالقانى (ره) به پايان رساند و پس از درك محضر آيات عظام: حاج آقاى ضياء عراقى و ميرزاى نائينى ـ رحمه‌الله ـ در حوزه درسى آيت‌الله حاج شيخ محمد حسين غروى اصفهانى وارد شد.

 

 

افزون بر اين ايشان از محضر آيات عظام حاج سيد ابوالحسن اصفهانى و محمد كاظم شيرازى ـ رحمة‏الله ـ صاحب حاشيه بر مكاسب - و در حوزه علوم عقلى، كتاب (الاشارات والتنبيهات) و (اسفار) را نزد آيت‌الله سيد حسين بادكوب ه‏اى (ره) فراگرفت و در زمان تلمذ به تدريس سطوح عالى پرداخت و در تاليف كتاب (سفينة‏البحار) با محدث كبير حاج شيخ عباس قمى (ره) همكارى نمود و در زمينه تهذيب نفس در زادگاهش (فومن) از كودكى محضر عالم بزرگوار (سعيدى) و دركربلا از برخى علماى ديگر بهره برد، تااينكه در نجف اشرف در سن 17 - 18 سالگى با آيت حق علامه قاضى (ره) آشنا شد و گمشده خويش را در وجود ايشان يافت و در سلك شاگردان اخلاقى - عرفانى ايشان درآمد و سرانجام در سال 1364 هق موافق با 1324 هش قلبى صيقل يافته از معنويت و سينه ‏اى مالامال ازعشق به حضرت حق و با كوله بارى از علم و كمال به سرزمين خويش هجرت نمود و در زادگاهش تشكيل خانواده داد و در حالى كه آماده بازگشت به نجف اشرف بود هنگام عبور موقت در قم در زمانى كه هنوز چندين ماه از مهاجرت آيت‌الله بروجردى (ره) به قم نگذشته بود موقتا مقيم شد و خبر رحلت اساتيد بزرگ حوزه علميه نجف را يكى پس از ديگرى مى‏شنود و در شهر مقدس قم رحلت اقامت مى‏افكند.

معظم له پس از ورود به قم به تدريس خارج فقه و اصول پرداخت و به ترتيب، شاگردانى بسيار قيمت گماشت و هنوز نيز تدريس درس خارج ايشان ادامه دارد.

محل تدريس درس خارج ايشان ابتدا در حجرات مدارس و بعد در منزل شخصى خود و اكنون در مسجد فاطميه واقع در گذرخان تشكيل مى‌گردد و محل اقامه نماز جماعت و مراجعات عمومى ايشان نيز همين مسجد است.

 

 

تأليفات معظم له عبارتند از:
يك دوره كامل اصول، حاشيه بر مكاسب شيخ انصارى (ره) و تكميل آن تا آخر مباحث مربوط به مكاسب و متاجر، دوره كامل طهارت، دوره كامل كتاب صلاة، دوره كامل كتاب زكات، دوره كامل كتاب خمس و حج، حاشيه بر كتاب ذخيرة العباد مرحوم شيخ محمد حسين غروى، چندين مجله تقريبا يك دوره فقه فارسى، حاشيه بر مناسك شيخ انصارى (ره) و ... .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار