رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان از تلف شدن یک بهله دلیجه توسط متخلفان صید پرندگان شکاری خبرداد و گفت: متخلفان پس از مشاهده ماموران قصد رهاسازی این پرنده را داشتند، اما سهل انگاری آنان باعث مرگ این پرنده شکاری شد.
کد خبر: ۲۹۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶ 15 September 2016
علی بیانی اظهار کرد: مامورین محیط بانی گمیشان پس از رویت یک گروه از متخلفان صید و زنده گیری پرندگان شکاری در زیستگاه شمال گمیشان مبادرت به تعقیب آنان کردند که یکی از صیادان حین فرار قصد داشت که این دلیجه را رها کند، اما برخورد این پرنده با چرخ موتور سیکلت در حال حرکت باعث مرگ او شد.

به گفته وی؛ از این متخلفان صید سه قطعه پرنده طعمه از نوع کبوتر وحشی و نیز 2 دست شبچه (تله مخصوص زنده گیری )، دوربین چشمی و یک دستگاه موتورسیکلت کشف و به استناد قانون ضبط شد.

بیانی ادامه داد: پرنده دلیجه طعمه مخصوص و اصلی صید پرندگانی همچون شاهین و بحری محسوب می شود.

وی افزود که حمل و زنده گیری دلیجه به استناد قوانین شکار و صید جرم و مستوجب جریمه نقدی و حبس می باشد.

قانون علاوه بر جرایم نقدی تا سه سال حبس نیز برای متخلفان و شکارچیان غیر مجاز این پرندگان شکاری پیش بینی کرده است.

به گفته وی؛ این گروه به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گمیشان معرفی شدند.

وی همچنین اظهار داشت: ماموران محیط زیست در نوار مرزی شهرستان گمیشان با همراهی مامورین مرزبانی ،سه نفر متخلف را دستگیر و از آنان ادوات صید از قبیل پرنده های طعمه و 2 دستگاه موتورسیکلت کشف و ضبط شد.

بیانی گفت: در 2 هفته گذشته تعداد 5 گروه از متخلفان صید و زنده گیری پرندگان شکاری در این منطقه دستگیر شده اند.

حوزه استحفاظی محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان به دلیل برخورداری از زیستگاه های منحصر بفرد دشتی و تالابی در کریدور مهاجرت پرندگان شکاری واقع است و همه ساله از اوایل شهریور تا آذر ماه میزبان این پرندگان با ارزش و حمایت شده، است.

شکاری به پرندگانی گفته می شود که غذای خود را از طریق شکار پرندگان و یا حیوانات دیگر (خزندگان و جوندگان) و با استفاده از توانایی های خاص از قبیل سرعت عمل و بینایی بالا و داشتن منقار و چنگال قوی به دست می آورند.

پرندگان شکاری با توجه به این که در رأس هرم غذایی قرار دارند از نظر اکولوژیک حائز توجه بوده و به عنوان یک مبارزه گر بیولوژیک در دفع آفات و امراض زراعی و گونه های مرتعی عمل می کنند.

از مهمترین تیره های پرندگان شکاری می توان به شاهینان اشاره کرد که از اهمیت فوق العاده ای در چرخه زیستی برخوردار هستند.

گلستان از معدود تنفس گاه های گونه های مختلف گیاهی و جانوری ایران است، این استان به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است و به گفته مسئولان محیط زیست 114 گونه پرنده مهاجر در فصول مختلف بویژه زمستان در این منطقه حضور داشته و بعضا زاد و ولد دارند. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار