دبیر اجرایی هفته‌های ملی و بین‌المللی شهرداری شیراز سپس گفت: در راستای ترویج گویش شیرازی، برنامه‌هایی را با حضور افراد مسن شیرازی برگزار کردیم و حتی در این زمینه کارگاه آموزش لهجه برگزار شد که مردم از این برنامه‌ها بسیار استقبال کردند.
کد خبر: ۳۷۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹ 22 May 2015

تابناک فارس به نقل از فارس:علی نیری عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال‌های اخیر سعی کرده‌ایم هفته شیراز را بهتر برگزار کرده و در آن فرهنگ، آداب‌و رسوم مردم شیراز و در بخشی استان فارس را احیا و معرفی کنیم تا مردم نگاهی به گذشته تاریخی خود داشته باشند و ببینند چه فعالیت‌هایی در گذشته انجام می‌شده و اوقات فراغت گذشتگان چگونه پر می‌شده است.

وی افزود: وقتی به گذشته خود نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که آسیب‌هایی در برخی حوزه‌های فرهنگی دامن‌گیر ما شده که اگر آن فرهنگ بومی و اصیل خود را حفظ می‌کردیم بسیاری از آن آسیب‌ها متوجه ما نمی‌شد.

نیری ادامه داد: در حوزه فضای مجازی شاهد این هستیم که اوقات فراغت بخشی از مردم را ماهواره‌ها پر می‌کنند و یکی از دلایل آن این است که ما برنامه‌های قوی و جذابی برای اوقات فراغت این بخش از مردم طراحی نکرده‌ایم که آنان را از پای ماهواره بلند کرده و بیرون بیاوریم و در عین گذران اوقات فراغت، خوراک فرهنگی مناسبی نیز به آنان ارائه کنیم.

دبیر اجرایی هفته‌های ملی و بین‌المللی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز اضافه کرد: مردم شیراز در عروسی‌ها، عیدها، شب‌نشینی‌ها و ... عروسک‌گردانی تماشا می‌کرده‌اند که یکی از معروف‌ترین آنها عروسک «جی جی بی جی» بوده و این عروسک‌گردانی یکی از برنامه‌هایی بوده که ضمن جذابیت، فرهنگ شهروندی زمان خود را به مردم معرفی کرده و اگر آسیبی بوده در قالب طنز آن را بیان می‌کرده است.

نیزی خاطرنشان کرد: ما سعی کرده‌ایم این فرهنگ‌های اصیل را به زبان روز بازسازی کرده و فرهنگ و سبک زندگی اصیل را به شهروندان معرفی کنیم.

وی بیان کرد: در بحث هفته شیراز در فارس و شیراز مشکلاتی داریم که ناشی از تقصیر هیچ فرد یا گروهی نبوده و به کلیت مدیریت فرهنگی مرتبط می‌شود.

نیری ابراز داشت: در مورد گرامیداشت هفته شیراز هنوز به یک اجماع دست نیافته‌ایم که قرار است به کدام سمت برویم و با اجرای چه برنامه‌هایی، سلایق مختلف را جذب کنیم.

وی ادامه داد: شیراز در شمار نخستین شهرهای کشور بود که روزی را به نام خود ثبت کرد و بعد از آن بسیاری شهرهای ایران مانند یزد، اصفهان، اهواز، شیراز، خوی، مرودشت و ... روزی به نام شهر خود ثبت کردند و گاه توانسته‌اند برنامه‌های بهتری برای شهر خود داشته باشند.

دبیر برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی هفته شیراز یادآور شد: دلیل موفقیت برخی شهرها را باید در این بدانیم که آن‌ها دغدغه فرهنگی شهر خود را داشته و توانسته‌اند نظرات و انتظارات حوزه‌های مختلف فرهنگی را هم‌راستا کنند.

وی افزود: برای برگزاری مطلوب هفته شیراز ما نیاز به یک دبیرخانه جامع داریم که این موارد را به‌صورت علمی تحلیل و چارچوب‌های برگزاری استخراج کند و در این مسیر از نظرات همه افراد ذی‌نقش بهره ببرد.

نیری تصریح کرد: وقتی کنار یکدیگر نشستیم و تمام چارچوب‌های مدنظر برای برگزاری مطلوب هفته شیراز را استخراج کردیم و در نهایت کار را به تیمی سپردیم باید به‌طور کامل به آن تیم اعتماد و تفویض اختیار کنیم و این‌گونه نباشد که با یک آسیب یا نقص، کلیت برنامه زیر سؤال برود.

دبیر اجرایی هفته‌های ملی و بین‌المللی شهرداری شیراز همچنین گفت: باید توجه داشته باشیم که در بحث فعالیت‌های فرهنگی با انسان سروکار داریم و مانند طراحی مهندسی یا شکل‌دهی مکانیکی نمی‌توان قالب‌ها را غیرمنعطف تعریف کرد.

وی خصیصه اصلی کار فرهنگی را سیال بودن آن دانست و ادامه داد: به دلیل همین سیالیت، هر قدر ظرف و مظروف مناسب باشد، گاه آن ماده سیال کمی انعطاف دارد.

نیری افزود: ما در همان نشست‌های راهبردی که در حوزه فرهنگ نیاز داریم باید این موارد را نیز مشخص کنیم که تا این سیالیت تا کجا طبیعی و قابل‌پذیرش است.

وی در این مورد مثالی ذکر و بیان کرد: هنرمندی که تئاتر یا عروسک‌گردانی می‌کند و نوع تئاتر وی، مشارکت بر اساس مشارکت تماشاگر است، ممکن است در لحظه‌ای بنابر بداهه‌گویی یا در پاسخ به یک تماشاچی، مطلبی را بگوید و ما نباید بر این یک جمله ذره‌بین گذاشته و آن را به مصداق یک بیانیه از پیش طراحی شده قضاوت کنیم بلکه در کار فرهنگی باید کلیت کار سنجیده شود که آیا در نهایت مصالح جامعه را در پی داشته و به اهداف خود رسیده است یا خیر.

دبیر اجرایی هفته‌های ملی و بین‌المللی شهرداری شیراز عنوان کرد: ما نزدیک دو سال است برنامه جامع و کامل برای برگزاری مطلوب هفته شیراز طراحی کرده و با سنجش جوانب مختلف کار، یک سند دقیق آماده کرده‌ایم اما هیچ‌گاه برگزاری یک‌کاسه و هدفمند «هفته شیراز» در دستور کار قرار نگرفته است.

وی اظهار داشت: شخصیت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در اردیبهشت‌ماه به شیراز آمده و می‌آیند اما به سبب هدفمند نبودن برنامه‌ها هیچ گاه از این حضور افراد صاحب‌نام استفاده نشده و حتی کلمه‌ای از زبان آنان در مورد روز و یا هفته شیراز شنیده نشده است.

نیری بیان کرد: مجموعه برنامه‌هایی که امسال در هفته شیراز تعریف کردیم در بوستان‌ها و پارک‌های مختلفی مانند بوستان نماز، هاشمی، آزادی، بعثت و ...تعریف شد.

وی متذکر شد: مجموعه برنامه ما با عنوان جشنواره «خوشا شیراز» و نمایشگاه با عنوان «شیراز؛ بهشت ایران» در گذر حافظیه برگزار شد.

نیری خاطرنشان کرد: ششمین نمایشگاه عکس اماکن گردشگری و مذهبی در این هفته برگزار شد و بیش از 50 عکس در آن از اماکن مذهبی، تاریخی و اکوتوریسم، حافظیه قدیم و ... در آن در معرض دید عموم قرار داده شد.

به گفته وی، حدود 20 مورد از چهره‌های مشاهیر شیراز در این نمایشگاه معرفی شد و در سال‌های آینده این تعداد افزایش‌یافته و اطلاعات زندگی و بیوگرافی این افراد در اختیار گردشگران و میهمانان قرار خواهد گرفت.

تورگردانان غیرشیرازی تنها چند نقطه مشهور شیراز را معرفی می‌کنند

دبیر اجرایی هفته‌های ملی و بین‌المللی شهرداری شیراز در ادامه گفت: نمایشگاه عکس اماکن گردشگری و مذهبی با استقبال گردشگران داخلی و خارجی مواجه شد و توریست‌ها از دیدن این موارد به وجد آمدند که شیراز چنین مکان‌هایی دارد چراکه یکی از ضعف‌های حوزه گردشگری ما این است که تورگردانان به طور عمده از تهران می‌آیند و از اماکن شیراز تنها حافظیه، تخت جمشید، شاهچراغ و باغ ارم را معرفی می‌کنند.

این مسئول فرهنگی بیان کرد: با برگزاری این نمایشگاه عکس اماکن تاریخی و مذهبی، گردشگران خارجی برخی معترض شده بودند که چرا آنها را به این مکان‌ها نمی‌برند.

نیری ادامه داد: ساده‌ترین مزیت این نمایشگاه، افزایش ماندگاری گردشگران است که آورده ریالی و رونق توریسم را در پی دارد.

وی افزود: در این هفته همچنین، نمایشگاه «از بلدیه تا شهرداری» در بیان سیر تکامل شهرداری و هشتمین نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای تجسمی را برگزار کردیم.

حضور 70 رشته صنایع‌دستی در نمایشگاه هفته شیراز

دبیر اجرایی هفته‌های ملی و بین‌المللی شهرداری شیراز ادامه داد: در نمایشگاه صنایع‌دستی، حدود 70 رشته صنایع‌دستی حضور پیدا کردند که خاتم، قلم‌زنی، گلیم، فرش، دست بافته‌های داری، همجوشی شیشه، معرق، منبت، چرم، سفال و ... از آن جمله بود و بیش از 80 درصد کارت صنعتگری یا کارت فعالیت از فنی و حرفه‌ای داشتند.

وی اضافه کرد: در همین ایام، چهارمین نمایشگاه کتاب و عکس اماکن گردشگری و محصول فرهنگی با حدود 15 مجموعه انتشاراتی که بیشتر از استان فارس بودند برگزار شد.

نیری گفت: 10 غرفه این نمایشگاه مربوط به کارآفرینان عضو امور بانوان شهرداری شیراز بود که تعدادی از زنان بی‌سرپرست نیز در این مجموعه پوشش داده‌شده و به برخی از پایگاه‌های دورتر از مرکز شیراز کمک شد که بتوانند در این نمایشگاه کارآفرینی کنند.

وی افزود: تعداد دیگری از غرفه‌ها نیز با عنوان سومین نمایشگاه سوغات شیراز برگزار شد و در آن غرفه‌هایی مانند فالوده بستنی، عرقی‌جات، نان یوخه و مسقطی در ذیل همین نمایشگاه برپا شد.

مشارکت گردشگران خارجی در تولید مسقطی و عرق بهار نارنج

دبیر اجرایی هفته‌های ملی و بین‌المللی شهرداری شیراز اظهار داشت: نمایشگاه و کارگاه «مسقطی» و عرق‌گیری ذیل عنوان میراث معنوی در این مکان برپا شد که این یکی از کارهای نوینی است که در حوزه گردشگری اتفاق می‌افتد چرا که گردشگر علاقه دارد خود در تولید یک محصول مشارکت کند.

وی ادامه داد: در کارگاه عرقیجات و مسقطی برای نخستین بار مردم در تولید بهار نارنج شیراز مشارکت کردند و این کارگاه‌ها بسیار مورد استقبال قرار گرفت و به‌ویژه گردشگران خارجی با وجود مخالفت لیدرهای تورها که با مراکز دیگر قرارداد خرید دارند، آن قدر از این مشارکت در تولید محصول لذت می‌بردند که خرید را از غرفه‌های ما انجام می‌دادند.

نیری ابراز داشت: در همین زمینه فالوده و بستنی شیرازی نیز به صورت «ورک شاپ» ارائه شد که این غرفه نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفت و مردم کمک می‌کردند که فالوده عمل بیاید و با لذت مضاعف اقدام به خرید آن می‌کردند.

برگزاری نخستین نمایشگاه هنرهای از یاد رفته در هفته شیراز

دبیر اجرایی هفته‌های ملی و بین‌المللی شهرداری شیراز ادامه داد: در نخستین نمایشگاه هنرهای ازیادرفته، 11 رشته از قبیل شیشه‌گری، خاتم، نمدمالی، منبت قلم‌زنی، کاشی هفت‌رنگ، مقرنس‌کاری و ... احیا و بازنمایی شد که استادکاران این رشته‌ها در مقابل چشم مردم به انجام این هنرها پرداختند.

تشریح دلیل تفاوت خاتم شیراز به‌صورت عملی

وی با بیان این که در ذیل غرفه خاتم، ماکت فاخر ضریح امام حسین (ع) رونمایی شد، گفت: سعی کردیم این هنرها را حداقل در حدی که می‌توانیم بازنمایی کرده و با توضیحات استادکاران به مردم معرفی کنیم که مردم بدانند وقتی صحبت از کیفیت خاتم شیراز می‌شود منظور چه چیزی بوده و تفاوت آن با خاتم بی‌کیفیت چیست.

این مسئول فرهنگی اضافه کرد: نزدیک به 102 غرفه در این نمایشگاه از دهم اردیبهشت برگزار شد که باید تاکنون به اتمام می‌رسید اما با دو روز تمدید تا روز جمعه یکم خردادماه ادامه خواهد داشت.

نیری ادامه داد: ما اعتقاد داریم وقتی قرار است یک رویداد فرهنگی تعریف شود باید چند فعالیت و برنامه در کنار هم ارائه شود تا مردم به‌واسطه چند جاذبه در یکجا حضور به هم رسانند.

دبیر اجرایی هفته‌های ملی و بین‌المللی شهرداری شیراز تصریح کرد: هر غرفه این نمایشگاه حداقل برای چند نفر اشتغال‌زایی می‌کند و بیش از 60 درصد افرادی که از این نمایشگاه بازدید کردند از استان‌های دیگر و کشورهای خارجی بودند و حتی اگر کمترین خرید را داشته باشند، در رونق اقتصادی شیراز نقش ایفا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در مجموعه برنامه‌های خوشا شیراز، عروسک‌گردانی پیش‌بینی‌شده بود که تنها بر روی صحنه نبود بلکه درگذر حافظیه اجرا شد و علاوه بر آن، تئاترهای خیابانی اجرا شد که در برخی از آنها خود مردم در تئاتر مشارکت داشتند.

به گفته نیری، تئاترهای خیابانی سبک زندگی و فرهنگ شهروندی، صلوات‌خوانی، چاووشی‌خوانی، عروسی درخت بهار نارنج، نوروزی‌خوانی، منقبت‌خوانی، تعزیه ویژه برنامه شهادت امام موسی کاظم (ع) به همراه مداحی، بازی‌های بومی و محلی، موسیقی سنتی شیراز، پرده‌خوانی، شعرخوانی آئینی و سخنرانی در محل گذر حافظیه و برخی بوستان‌ها و ارگ کریمخانی اجرا شد.

برگزاری کارگاه آموزش لهجه شیرازی در گذر حافظیه

دبیر اجرایی هفته‌های ملی و بین‌المللی شهرداری شیراز سپس گفت: در راستای ترویج گویش شیرازی، برنامه‌هایی را با حضور افراد مسن شیرازی برگزار کردیم و حتی در این زمینه کارگاه آموزش لهجه برگزار شد که مردم از این برنامه‌ها بسیار استقبال کردند.

وی ابراز داشت: غزل‌خوانی جمعی در راستای صحیح‌خوانی غزل و تفسیر آن توسط اساتید در حافظیه اجرایی شد و برگزاری مشاعره شبانه بنابر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر صدور فرهنگ ایرانی و اسلامی با استفاده از ادبیات و شعر، در این برنامه گنجانده شد.

حضور گروه‌های تواشیح در راستای معرفی احمدبن موسی (ع) و علی ابن حمزه و دیگر بزرگان شیراز مورد اشاره نیری قرار گرفت و افزود: مسابقات شیرازشناسی با ارائه جایزه هر شب برگزار شد و در این برنامه‌ها معلولان و روشندلان نیز به هنرنمایی در حوزه آواز، اذان، چاووشی‌خوانی پرداختند و سرودهای ویژه توسط ناشنوایان اجرا شد.

شیراز نامزد میزبانی جشنواره میراث فرهنگی ناملموس

دبیر اجرایی هفته‌های ملی و بین‌المللی شهرداری شیراز در ادامه گفت: سال 2017 اجلاسیه و جشنواره میراث فرهنگی ناملموس برگزار می‌شود که برای میزبانی آن شیراز کاندیدا شده است.

نیری افزود: در حال حاضر اصفهان و شیراز عضو شبکه همکاری بین شهری برای حفظ میراث فرهنگی معنوی (ناملموس) هستند و نیشابور نیز در تلاش برای پیوستن به این شبکه است.

وی ادامه داد: میراث معنوی ما همین گویش شیرازی، تعزیه، صنایع‌دستی، تئاتر خیابانی، عرقیجات و ... را شامل می‌شود.

این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: شیراز عضو اصلی و هیئت‌رئیسه است که اگر بنابر کاندیداتوری، میزبانی ما قطعی شود تلاش خواهیم کرد تا سال 2017 عناوین میراث معنوی‌مان را شناسایی کرده و با کمک گروه‌های فعال در آن حوزه، 120 رشته صنایع‌دستی شیراز و فارس را احیا کرده و به‌عنوان میراث معنوی معرفی کنیم.

برچسب ها: شیراز ، روز شیراز ، حافظیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار