پمپ بنزین ها ، سوپری ها ، اغذیه فروشی ، چایخانه های سنتی و غرفه های عرضه صنایع دستی ، ماشین های حامل هندوانه ، دکه های فروش پرتغال و مرکبات تا ماشین های پارک کرده با انواع وسایل مورد نیازمردم برای فروش به فاصله اندک در جای جای جاده های مازندران به چشم می خورد.
کد خبر: ۵۴۱۷۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ 21 December 2017
به گزارش تابناک : تعدد مراکز عرضه کننده خدمات به مسافران در جاده های مازندران می توان از آن با عنوان اضافه شدن مشکلی بر مشکلات جاده های این استان نام برد که سرمنشا بروز ترافیک ، تصادفات و سوانح رانندگی نیز در این مسیرها شده است.
فضاهایی که نیاز به استفاده از آنها می تواند در هر فرد عبوری در این جاده ها انگیزه اندکی توقف برای خرید و نیز مانع ایجاد کند که منشا حوادث مختلف بوده و می رود تا به چالشی مبدل شود . 
حسن احمدی که از جمله افرادی است که هر ساله مازندران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کند و به خبرنگار ایرنا گفت : چیزی که در جاده های این استان به وفور دیده می شود تعداد زیاد مغازه و سوپری ها است . 
وی که تعدد این مراکز را علاوه بر مثبت بودن آن به دلیل دسترسی آسان و راحت تر مسافران به اقلام مورد نیاز خوب ذکر کرد ، افزود : اما توقف گاه و بیگاه در حاشیه جاده ها برای خرید از مغازه هایی که اصلا پارکینگ و یا رمپ ورود و خروجی ندارند ، حادثه ساز است . 
وی به حادثه سال گذشته خود اشاره کرد و ادامه داد : برای خرید یک بسته کلوچه از مغازه ای در جاده سوادکوه خودرو را در حاشیه جاده پارک کردم که متاسفانه خودروی پشت سری با ماشینم برخورد کرد و خسارت سنگینی را به بار آورد . 
احمدی که تعدد این مغازه ها و مراکز برای عرضه محصولات را دلیل بروز این مسائل و حوادث دانست و گفت : در صورت مجتمع بودن مراکز خدماتدهی باعث می شود تا افراد با آگاهی از فاصله برای خرید خود اقدام بکنند .
*** مراکز خدماتی پراکنده مخل ایمنی جاده های مازندران 
فرمانده پلیس راه استان مازندران ویژگی های ایمن بودن یک فضای ارائه دهنده خدمات در جاده ها را داشتن پارکینگ و رمپ های ورودی و خروجی ذکر کرد . 
علیرضا قدمی گفت که از دید و نگاه کارشناسان و ماموران پلیس راه مازندران ، وجود این تعداد مراکز ارائه دهنده خدمات به مسافران در قالب فروشگاه و مغازه ، ایمنی راههارا مختل می کند . 
وی افزود : چرا که اکثر و یا شاید همه این مراکز ویژگی های لازم برای ایمنی در راهها را ندارند . 
به گفته فرمانده پلیس راه مازندران تعدد این مراکز در مسیر جاده های استان که خود باعث ترمز زدن های متعدد خودروها می شود ، حادثه ساز و منجر به بروز تصادفات متعدد شده است . 
وی با استقبال از راه اندازی مجتمع های خدماتدهی بین راهی با رعایت نکات ایمنی گفت که این مساله می تواند در ایمن بودن راهها و مسیر برای افراد و مسافران تاثیر بگذارد .
*** مجتمع های بین راهی گزینه ایمن خدماتدهی بین راهی 
مسئول مجتمع های خدماتی اداره کل حمل و نقل و راهداری استان مازندران در تعریف مشخصه های مجتمع های خدماتدهی گفت که این مجتمع ها دارای امکانات ثابت پارکینگ ، سرویس بهداشتی ، نمازخانه و فروشگاه مواد غذایی به همراه دیگر امکانات غیر ثابت و به سلیقه سرمایه گذار از جمله رستوران ، جایگاه سوخت ، خدمات خودرویی و محل اقامت و اسکان است . 
علی خوش اندام افزود : لحاظ کردن فاصله 10 کیلومتری با مجتمع بعدی و داشتن زمین به اندازه مورد نیاز برای اجرا ، از جمله پارامترها برای ایجاد مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی به شمار می رود . 
وی ادامه داد : در حال حاضر در مسیر بیش از 10 هزار کیلومتری جاده های مازندران تعداد زیادی مغازه و یا واحد کسب بدون داشتن مجوز فعالیت می کنند که چهارچوب های رعایت ایمنی لازم را اعمال نکرده اند . 
این مسئول مجتمع های خدماتی مازندران چهارچوب و شاخص لازم برای مراکز خدماتدهی در جاده ها را مجتمعی بودن ارائه خدمات در هر مرکز عنوان کرد و ادامه داد : هم اکنون این ویژگی در بیشتر مسیرهای استان مازندران وجود ندارد و به صورت پراکنده مراکز خدماتدهی وجود دارد . 
به گفته وی هرچند آمار دقیقی از تعداد مراکز ارائه دهنده خدمات در جاده های استان وجود ندارد اما نگاهی گذرا در جاده ها حکایتگر آمار بالایی از این مجموعه ها است .
*** وجود 36 مجتمع خدماتی در مازندران 
خوش اندام که آغاز تحول در ارائه خدمات بین راهی در مازندران را از ابتدای دهه 80 اعلام کرد ، گفت که از آن زمان تاکنون با اعطای مجوز به سرمایه گذاران 36 مجتمع خدماتی در جاده های استان ساخت و راه اندازی شد . 
وی افزود : همچنین در صورت علاقمندی سرمایه گذاران دیگر برای ایجاد چنین مجتمع های خدماتدهی ، اداره کل راهداری مازندران آمادگی دارد که مجوز به این افراد بدهد .
مازندران به دلیل برخورداری از جاذبه های طبیعی جنگل و دریا مقصد هدف مسافرت هموطنانمان از سراسر کشور است که ورود سالانه 30 میلیون مسافر را می توان به عنوان مصداقی بر این گفته عنوان کرد . 
بخش عمده ای از حمل و نقل به مازندران را حمل و نقل جاده ای تشکیل می دهد به طوریکه سالانه درمحورهای کندوان ، سوادکوه ، هراز ، کناره و کیاسر تردد خودروهای بی شماری انجام می شود که قفل شدن ترافیک و یا کندی تردد از ویژگی های جاده های این استان در اکثر مواقع به ویژه زمان تعطیلات است . 
در میان همه مسائل مربوط به ترافیک فراهم کردن زیر ساخت هایی که بتواند در ایمن سازی مسیر برای تردد مردم و مسافران موثر باشد استقرار مجتمع های خدمات دهی و نیز جمع اوری تمامی مراکز غیر مجوز خدماتی در این مسیرها است ، شاخصه ای که می تواند در خدمات دهی بهتر به مردم و مسافران و کاهش حوادث جاده ای درمازندران تاثیر بگذارد . 





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار