مدیر مرکز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: بیش از یک میلیون نسخه سند تاریخی با موضوع های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تصاویر در مرکز اسناد حرم مطهر نگهداری می شود.
کد خبر: ۵۴۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ 03 January 2018

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام اسماعیل محمدی کرمانشاهی افزود: عمده اسنادی که در این مرکز نگهداری می شود، اسنادی است که سال های گذشته به لحاظ اهمیتی که داشت به بایگانی حرم مطهر سپرده شده بود.


وی اضافه کرد: با شکل گیری مرکز، این اسناد جمع آوری شد و تاکنون بیش از 100 هزار نسخه از این اسناد اسکن، فهرست نویسی و وارد سامانه های رایانه شده و قابل جستجو می باشد و تلاش می شود تمام اسناد موجود فهرست نویسی شود و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.


وی خاطرنشان کرد: بخشی از اسناد موجود توسط اشخاص مختلف به بایگانی حرم اهدا شده و روشنگر بخشی از تاریخ معاصر کشور می باشد که مرکز اسناد اهتمام ویژه ای نسبت به حفظ، نگهداری و فهرست نویسی آن ها دارد.


کرمانشاهی با بیان این که اسناد اداری سابق آستان بیشترین تعداد را دارد، بیان کرد: معمولا امضای مسئولان آستان حضرت معصومه(س) پای این اوراق است که به این استاد اعتباری تاریخی بخشیده است.


وی ادامه داد: اسناد مربوط به تاریخچه حرم مطهر و قم از دیگر اسنادی است که تعداد قابل توجهی دارد و می تواند به عنوان منبعی برای پژوهشگران و محققان باشد.


وی گفت: برای پی بردن به گذشته آستان و کشف تاریخچه حرم در 100 سال اخیر بهترین مستند همین اسناد تک برگی است که در مرکز اسناد موجود است.


کرمانشاهی، عکس ها را از دیگر اسناد این مرکز عنوان و بیان کرد: برخی اسناد نیز به صورت تصویر است که از سال های گذشته توسط عکاسان از شهر قم و حرم مطهر عکاسی شده و از حیث روشنگری و اطلاع رسانی می تواند کار یک کتاب را انجام دهد.


وی گفت: مرکز اسناد شامل بخش های اسکن، آرشیونویسی و شماره گذاری شامل فهرست نویسی کاغذی و ورود اطلاعات به رایانه، نگهداری، تصاویر اسنادی و تدوین است.


وی با بیان این که در حال حاضر خدمات مرکز اسناد محدود است، ادامه داد: تا زمانی که فهرست نویسی تمام اسناد موجود به اتمام برسد، خدمات این مرکز به صورت مشاوره ای به علاقه مندان ارائه می شود و پس از اتمام کار فهرست نویسی خدمات گسترده تر می شود.


مدیر مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) ادامه داد: بنا داریم اسناد مربوط به حرم حضرت معصومه(س) را از همه مراکز اسنادی سراسر کشور از جمله مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و مرکز اسناد ملی، جمع آوری، اسکن و فهرست نویسی نماییم.


وی بیان کرد: مرکز اسناد آستان جزو مجموعه های حرم حضرت معصومه(س) می باشد که در سال 1391 راه اندازی شد و زیر نظر کتابخانه حرم مطهر فعالیت می کند.


وی با بیان این که اسناد به اوراقی گفته می شود که توسط اشخاص معروف و مسئولان اعتبار گرفته باشد، گفت: این اسناد حاوی اطلاعاتی است که از حیث سیاسی، فرهنگی و اطلاعاتی دارای اهمیت و قابل استناد است.


کرمانشاهی اضافه کرد: به عنوان مثال یک نمونه خط پروین اعتصامی و نامه های اداری آستان که امضای مسئولان را دارد، جزو اسنادی است که در مرکز اسناد حرم حضرت معصومه(س) نگهداری می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار