طبق آخرین آمار در استان همدان ۵۲ نفر بر اثر مصرف قارچ‌های سمی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند
کد خبر: ۶۱۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۴ 27 May 2018
 طبق آخرین آمار در استان همدان ۵۲ نفر بر اثر مصرف قارچ‌های سمی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

 قارچ‌های سمی مرگ‌های زنجیره‌ای و مرموزی را بین مردم رقم زده است.

طبق با آخرین گزارشات سازمان اورژانس کشور تاکنون ۱۸ نفر بر اثر مسمومیت با قارچ فوت کرده‌اند و طبق آخرین آمار هزار و ۱۵۱ نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۹۶ نفر در بیمارستان بستری هستند.

 استان کرمانشاه بیشترین آمار مسمومیت‌ها را به خود اختصاص داده است و هفت نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در این استان جان خود را از دست داده‌اند.

اما انگار این قاتل کلاه بر سر همچنان قصد شکار طعمه دارد؛ چراکه در حالی که روز‌های نخست ۹ نفر بر اثر مسمومیت با قارچ سمی فوت کرده بودند، حالا این تعداد به دو برابر افزایش یافته و مسمومیت‌ها همچنان ادامه دارد.

اولین مورد مسمومیت با قارچ وحشی در خوزستان اتفاق افتاد، اما هم اکنون ۱۲ استان کشور درگیر مسمومیت و مرگ با قارچ شده‌اند. به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور از تعداد ۱۸ فوتی هفت نفر مربوط به کرمانشاه، چهار نفر لرستان، سه نفر کردستان و دو نفر مربوط به آذربایجان غربی، یک نفر مرکزی و همدان هستند.

 بیشترین موارد مسمومیت از شهرستان نهاوند گزارش شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان هم گفت: طبق آخرین آمار گزارش شده، در استان همدان ۵۲ نفر بر اثر مصرف قارچ‌های سمی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که ۲۷ نفر از آن‌ها بستری و ۲۵ نفر به صورت سرپایی درمان شده‌اند. همچنین یک مورد فوتی از شهرستان رزن گزارش شده است.

حبیب ا... موسوی بهار با بیان اینکه بیشترین موارد مسمومیت با قارچ‌های سمی مربوط به شهرستان نهاوند بوده است افزود: از دیگر شهرستان‌های استان نیز به فراخور آمار‌هایی گزارش شده، اما از شهرستان‌های فامنین و تویسرکان گزارشی مبنی بر مسمومیت اعلام نشده است.

وی درخصوص مصرف قارچ‌های خودرو هشدار داد و بیان کرد: شهروندان به هیچ وجه به قارچ‌های موجود در طبیعت نزدیک نشوند چراکه تشخیص قارچ‌های سمی از غیر سمی ممکن نیست لذا بهترین راه برای جلوگیری از این نوع مسمومیت، مصرف نکردن قارچ‌های وحشی است.
 
گفتنی است رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند روز جمعه از مسمومیت ۴۰ نفر از ابتدای ماه گذشته تا روز پنج شنبه در این شهرستان بر اثر مصرف قارچ سمی خبر داد. این درحالی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار همدان پیام این خبر را تأیید کرد و گفت: بیشترین آمار گزارش شده مربوط به این شهرستان بوده است.

همچنین مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان هم در این باره گفت: مسمومیت این افراد باید بررسی و مورد تأیید قرار گیرد. عباس اولیاسمیع افزود: هیچ سابقه‌ای از ثبت مسمومیت این ۴۰ نفر در سامانه اورژانس وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه آخرین آمار مسمومیت بر اثر مصرف قارچ سمی تنها ۴ نفر در شهرستان رزن به ثبت رسیده است، اظهار کرد: متأسفانه در یکی از این موارد که مسمومیت خانمی ۵۷ ساله از اهالی روستای خنجرآباد رزن بود، منجر به مرگ او شد.

اولیاسمیع با بیان اینکه شدت مسمومیت بقیه اعضای خانواده جدی نبوده و خوشبختانه آن‌ها زنده هستند، گفت: طبق گزارش‌های اعلام شده تا صبح پنج شنبه یک‌هزار و ۱۵۱ نفر در کشور به علت مصرف قارچ سمی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. به گزارش فارس، مدیر روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه از این تعداد ۹۶ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند، گفت: متاسفانه ۱۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هفت نفر در استان کرمانشاه فوت کرده‌اند، افزود: ۴ نفر در استان لرستان، ۳ نفر در استان کردستان، ۲ نفر در آذربایجان غربی، یک نفر در استان مرکزی و یک نفر در استان همدان امسال در اثر مسمویت با قارچ سمی فوت کرده‌اند.

 فعلا قارچ نخرید

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان از فروش قارچ‌های سمی توسط دست‌فروشان خبر داد و گفت: فعلا خوردن هر نوع قارچ توصیه نمی‌شود.

 عمده مسمومیت‌ها به دلیل چیدن گیاه از کوه و دشت یا خرید از افراد ناآشنا بوده است

اولیاسمیع یادآور شد: اغلب افرادی که بر اثر مصرف قارچ سمی دچار مسمومیت شده‌اند، قارچ مورد استفاده خود را از کوه و دشت چیده‌اند بنابراین به مردم توصیه می‌شود از مصرف موادی که نسبت به سالم بودن آن اطمینان ندارند، بپرهیزند.

وی با تأکید بر اینکه نباید این تصور را داشت که گیاهان به ما آسیبی نمی‌رسانند، ادامه داد: برخی گیاهان جنبه خوراکی داشته و برخی نیز جنبه غیرخوراکی دارند، اما این اشتباه مصطلح وجود دارد که مصرف همه گیاهان جنبه مثبت دارد.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با بیان اینکه گیاهان غیرخوراکی به دو گروه سمی و غیرسمی تقسیم می‌شوند، اضافه کرد: قارچ در گروه گیاهانی قرار دارد که هم جنبه خوراکی و هم جنبه غیرخوراکی سمی دارد.

وی اعلام کرد: شرایط اقلیمی جدید و بارش‌ها در سالجاری، موجب رویش انواع گیاهان خوراکی و غیرخوراکی شده و متأسفانه عمده مسمومیت‌ها بر اثر چیدن گیاه از کوه و دشت و یا خرید از وانت‌بار‌ها و افراد ناآگاه بوده است.

وی با بیان اینکه برخی از هموطنان به دلیل مسمومیت با قارچ‌های سمی در صف پیوند کبد و کلیه قرار گرفته‌اند، تاکید کرد: مردم اگر در اثر بی‌اطلاعی قارچ‌هایی تهیه و مصرف کرده‌اند و دچار علائم مسمومیت نظیر تهوع و اسهال شده‌اند، سریعأ به بیمارستان مراجعه کنند.
 
منبع: همدان پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار