در حالی که التهاب بازار هر روز بیشتر می‌شود این سوال در اذهان شکل می‌گیرد که چه اتفاقی در انتظار ما خواهد بود و پاسخ نیز به همان اندازه نزدیک است، «توجه به کالای ایرانی» با کمی همت و تعصب.
کد خبر: ۶۲۳۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ 27 June 2018
در حالی که التهاب بازار هر روز بیشتر می‌شود این سوال در اذهان شکل می‌گیرد که چه اتفاقی در انتظار ما خواهد بود و پاسخ نیز به همان اندازه نزدیک است، «توجه به کالای ایرانی» با کمی همت و تعصب.

به گزارش فارس ، امروز صبح به روال هر روز، پشت میز کار نشستم و مشغول کار شدم. دفترچه تلفن، قلم و کاغذ را دورتادور خودم چیدم. حس امروز با هر روز متفاوت بود. نگرانی و این سوال بزرگ که چه اتفاقی در انتظار ما است و رویداد‌ها چگونه رقم خواهد خورد در لایه لایه‌های مغزم جا خوش کرده بودند. به مانند هر روز نمیتوانستم سوژه‌ها را ببینم، فکر کنم و اطراف خود را ببنیم. همان سؤوال معروف «چی میشه» در ذهنم می‌چرخید، بالاخره تصمیم گرفتم همین سؤوال را با کارشناسان اقتصادی و اساتید دانشگاه در میان بگذارم. با یورو ۱۰ هزار تومانی، سکه ۳ میلیون تومانی و دلار ۸ هزار تومانی چه آینده اقتصادی که به سایر حوزه‌های زندگی نیز مرتبط است در انتظار ماست.

شماره اولین کارشناس اقتصادی را گرفتم، پیش از این نیز با او گفت‌و‌گو کرده بودم و من را می‌شناخت، بحث را که با او در میان گذاشتم و دغدغه خودم را که دغدغه جامعه است مطرح کردم، پاسخ داد در حال حاضر وقت ندارد و گفت‌و‌گو را به آینده حواله داد. به وضوح از صحبت درباره این مسائل طفره رفت. حتی تأکید کردم که سخنانش را منتشر نخواهم کرد و برای آگاهی خودم و دست یافتن به یک تحلیل از وضعیت کمک کند، اما باز هم قبول نکرد که چند کلامی را بگوید. تسلیم نشدم و به سراغ کارشناس دیگری رفتم، اما تلفن همراه مشترک مورد نظر خاموش بود. شماره سوم را گرفتم، پیش از این صدای بوق آزاد انتظار که می‌آمد، آخرین استراتژی گفت‌و‌گو را که به آن رسیده بودم را مرور می‌کردم، اما این بار تنها یک سوال داشتم که باید در میان می‌گذاشتم. اما این بار هم صدایی از آن طرف گوشی نیامد. در مواقع دیگر که مسائل اقتصادی پیش می‌آمد می‌توانستم با دانسته‌هایی که تاکنون به دست آوردم به تحلیل‌هایی برسم، اما این بار خبری از این تحلیل‌ها هم در ذهنم نبود.

با جست‌وجو کارشناس دیگری را یافتم، با این نگرانی که این بار هم با در بسته برخورد کنم، گوشی را به گوش گرفته بودم، آن طرف خط پاسخ داد و اولین چراغ امید روشن شد و سوالم را پرسیدم، چه آینده‌ای در انتظار ماست؟

دخالت کمتر دولت به آرامش بازار کمک می‌کند

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: شرایط فعلی ما شاید در کمتر کشوری در عصر حاضر رخ دهد و نمی‌توان تنها یک عامل را مقصر دانست بلکه سلسله عوامل مختلفی حتی ورای اقتصاد در آن دخیل است.

مجید صدیقی افزود: مگر چند درصد مردم با دلار سروکار دارند و یا چه مقدار از کالا‌های ما وارداتی است و یا میزان صادرات نفت ما چقدر تغییر کرده که این مشکلات به وجود آمده است؟

وی با تأکید بر اینکه وقتی دولت در کار بازار مداخله می‌کند شرایط پیچیده‌تر می‌شود، تصریح کرد: اگر کمتر دخالت دولتی‌ها را ببینم تلاطم کمتری در بازار مشاهده خواهیم کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نقش دولت در این حوزه پررنگ است، ادامه داد: سؤوالات مختلفی در ذهن مطرح می‌شود که می‌توان آن‌ها را دنبال کرد؟

وی با بیان اینکه یک سوال معادلات را پیچیده‌تر می‌کند این است که چرا قیمت بنزین، آب، برق و گاز گران نمی‎شود، خاطرنشان کرد: امروز دولت به ازای صادرات نفت دلار دریافت می‌کند و حقوق کارمندان و هزینه‌ها به ریال پرداخت می‎شود.

صدیقی با اشاره به اینکه مگر چه میزان حقوق کارمندان افزایش یافته است، گفت: متأسفانه چشم‌انداز روشنی در انتظار نیست و نمی‌دانیم که دولت چه سیاستی را در پیش گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه سیاست فعلی را از منظر علمی نمی‌توانیم درک کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر ثروتمندان، ثروتمندتر و فقیران فقیرتر می‌شوند و با این شرایط سرمایه‌های سرگردان در حوزه تولید سرازیر نخواهند شد و اهدافی که مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی ترسیم کردند به دست نخواهد آمد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: با این وضعیت صاحبان سرمایه وقتی می‌بینند که می‌توانند با سفته‌بازی سود خوبی را به دست آورند قطعا در حوزه تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و دنبال دردسر نمی‌گردند! این سیاست و این جریان به نفع اقتصاد داخلی نیست که البته دولت نقش پررنگی در آن دارد.

وی با اشاره به اینکه جریان فعلی فشار بیشتری به طبقات پایین جامعه وارد می‌شود، تصریح کرد: نگرانی‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد چراکه این جریان بیکاری را افزایش می‌دهد.

صدیقی با بیان اینکه با خروج ارز از کشور نیز مواجه شدیم، ادامه داد: وقتی ناامیدی در جامعه ایجاد شود چگونه می‌تواند برنامه‌ریزی کرده و به رشد و تعالی برسیم، باید این امید را به جامعه تزریق کرد و تنها راهکار آن حمایت از کالای ایرانی است.

وی با بیان اینکه ما آرمان‌های مختلفی و متعالی برای خود ترسیم کردیم، خاطرنشان کرد: ما کم دشمن نداریم و وقتی که مشکلات بسیار وارد شود نمی‌توانیم این آرمان‌ها را محقق کنیم و در شرایط سخت آنان نیز فشار بیشتری به ما وارد خواهند کرد.

هر چند این گفت‌و‌گو انجام شد، اما سوالاتم را بیشتر کرد و نوعی به پیچیدگی‌ها افزود. اما در گشت و گذار در شهر می‌توان مسائل دیگری را دید. اگرچه صرافی‌های شهر باز هستند و یک نفر در آن حضور دارند، اما عملا خرید و فروشی انجام نمی‌شود، از یک صرافی پرسیدم چرا خرید و فروش انجام نمی‌شود و او گفت: قیمت دلار و ارز در حال کاهش است و در این شرایط اغلب خرید و فروشی رخ نمی‌دهد و کمتر کسی است که ریسک خرید یا فروش را قبول کند. از او پرسیدم چه زمانی امکان خرید و فروش ارز فراهم می‌شود که پاسخ داد: احتمالا در هفته آینده امکان خرید و فروش ارز فراهم می‌شود.

از یک زرگر قیمت طلا را می‌پرسم که گفت: امروز قیمت مشخص نیست چرا که بازار تهران تعطیل است، بنابراین با رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان همدان تماس گرفتم که ابتدا گفت: هنوز قیمت مشخص نیست و پنج دقیقه دیگر تماس خواهم گرفت و قیمت را می‌گویم. وقتی زمان از پنج دقیقه گذشت و به حدود ۲۰ دقیقه رسید این احساس را کردم که قرار نیست قیمتی به صورت رسمی اعلام شود، اما تماس برقرار شد.

هجوم سفته بازان به بازار طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه تا روز یکشنبه قیمت طلا به ۲۷۴ هزار تومان به ازای هر گرم طلای ۱۸ عیار رسیده بود، گفت: امروز (دوشنبه) قیمت طلا ۱۸ عیار به ازای هر گرم به ۲۵۱ هزار تومان رسیده است.

مهدی غلامی با اشاره به اینکه طلا رابطه مستقیم با دلار و انس جهانی دارد، اظهار کرد: قیمت انس جهانی تغییراتی نداشته است، اما تغییرات دلار بر روی طلا تأثیر گذار بوده است.

وی با بیان اینکه سکه تمام بهار آزادی نیز به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است، افزود: واحد‌های صنفی در محل خود حضور دارند و آماده خرید و فروش هستند، اما خریداری وجود ندارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان با اشاره به اینکه وقتی دلار در دسترس نیست مردم به دنبال خرید طلا هستند، تصریح کرد: البته بیشتر مردم خواهان خرید سکه، شمش و طلای شکسته هستند تا بتوانند ارزش ریال خود را حفظ کنند، زیرا با خرید طلای تازه باید ارزش افزوده و مزد ساخت را نیز بپردازند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ یک از زرگر‌ها از فروش خودداری نمی‌کنند، ادامه داد: وقتی هم تقاضا افزایش می‌یابد، این گونه کالا‌ها کاهش می‌یابد و خود به خود به افزایش قیمت دامن می‌زند.

غلامی با اشاره به اینکه طلای شکسته باید از تهران خریداری شود، خاطرنشان کرد: سفته‌بازان به خرید طلا هجوم آوردند و همین مسأله به افزایش قیمت دامن زده است.

وی به مردم توصیه کرد تا تثبیت قیمت طلا وارد این بازار نشوند چراکه متضرر خواهند شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در همدان تأکید کرد: از دیروز تا حالا قیمت طلا در هر گرم حدود ۲۴ هزار تومان کاهش یافته و ممکن برای افراد ضرر به همراه داشته باشد.

یکبار دیگر اتفاقات اقتصادی جامعه را در ذهنم مرور کردم، بنر‌های «حمایت از کالای ایرانی» در برخی از نقاط شهر خودنمایی می‌کرد، راهکار برون‌رفت از وضع موجود هم همین است، رهبری فرمودند: «تعصب به کالای ایرانی»، پس همه باید دست در دست هم دهیم و متعصبانه اقتصادمان را نجات دهیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار