در حالی که مصرف روزانه بنر کشور بین 120 تا 150 هزار متر مربع است امکان تامین تمام این نیاز در داخل کشور و استان قم وجود دارد البته تحقق این مهم نیازمند حمایت دولت، اداره کل مالیات و همچنین گمرک است.
کد خبر: ۶۴۲۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ 12 August 2018

به گزارش تابناک قم، یکی از سیاست‌های اصلی در اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید کالای داخلی است، اقدامی که می‌تواند موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در کشور شود.

اما با این وجود در بخش‌های مختلف اقتصادی در کشور شاهد بی توجهی به تولیدکنندگان و بها دادن به واردکنندگان هستیم، سیاستی که تعطیلی و کاهش فعالیت واحدهای تولیدی در ایران و افزایش واردات به کشور را به دنبال داشته است.

گلایه های تولیدکنندگان این روزها بیشتر از آنکه از تحریم‌ها و محدودیت‌های بین المللی باشد، از سیاست‌های مدیران دولتی است که موجب می‌شود واردات از خارج کشور از تولید در داخل به صرفه تر باشد.

سود بیشتر واردات نسبت به تولید

جعفر مرادی با اشاره به مشکلات تولید بنر در ایران اظهار کرد: از نخستین روزی که کار تولید بنر را در کشور شروع کردم، با مشکلات عدیده ای مواجه شدم، از جمله اینکه به واردکنندگان بنر ارز دولتی به نرخ مبادله ای می‌دادند، اما به من تولیدکننده بنر در کشور چنین ارزی را برای واردات مواد اولیه نمی دادند، از سوی دیگر تعرفه واردات به کشور در گذشته چهار درصد و تعرفه واردات مواد اولیه برای تولید بنر در ایران 32 درصد بود.

وی ادامه داد: چندین سال پیگیر بودم که تعرفه واردات بنر و واردات مواد اولیه برای تولید این محصول به کشور یکسان شود، اما به دلیل وجود رانت با این موضوع موافقت نمی‌شد، اما در نهایت با پیگیری‌های صورت گرفته این اتفاق افتاد.

این تولید کننده بنر افزود: اکنون شرایط برای تولید بنر در ایران مهیا است و فرصت برای ایجاد اشتغال برای ده‌ها نفر در کارخانه تولید بنر در کشور وجود دارد، اما عدم ثبات اقتصادی مانع از این شده است که تولیدکننده بتواند تصمیم بگیرد، علاوه بر اینکه تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه از خارج کشور، مشکل تامین ارز از طرف دولت را دارند.

امکان تامین کل نیاز بنر کشور در داخل

مرادی، تامین تمام بنر موردنیاز کشور را در داخل ممکن دانست و تصریح کرد: کارخانه تولید بنر در قم، ظرفیت تامین نیاز ایران در زمینه بنر را دارد و این کارخانه اکنون دارای ظرفیت خالی است، اما این مساله مستلزم کمک دولت در زمینه واردات مواد اولیه به کشور است.

وی ادامه داد: هم اکنون تنها 10 درصد از بازار بنر کشور در اختیار تولیدکننده داخلی است، چون این تولیدکننده توان تامین سرمایه در گردش مورد نیاز خود را ندارد، همچنین تغییر قیمت ارز هم برای تولیدکننده داخلی بنر مشکل به وجود آورده است، مصرف روزانه بنر کشور بین 120 تا 150 هزار متر مربع است که امکان تامین تمام این نیاز در داخل کشور و استان قم وجود دارد.

صادرات بنر ایرانی به خارج از کشور

تولید کننده بنر افزود: بنر تولیدی در کشورمان به کشورهایی همچون عراق، ترکیه، آذربایجان و گرجستان صادر شده است و این کشورها به استفاده از محصول ایرانی رغبت دارند، چون کیفیت بنر ایرانی به مراتب بالاتر از بنر چینی است.

مرادی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای مصرف کالای داخلی اظهار کرد: برخی اوقات مصرف کننده محصول بنر تولید داخل را به دلیل داشتن نام ایرانی نمی‌خرد، اما یک محصول وارداتی را تنها به دلیل داشتن نام خارجی خریداری می‌کند، حل این مشکل نیازمند فرهنگ سازی برای مصرف کالای داخلی در بین مصرف کنندگان ایرانی است.

وی ادامه داد: اگر حمایت دولت باشد، امکان عرضه بنر تولید داخل در بازار به قیمتی کمتر از محصول مشابه خارجی است، این مساله به شرطی محقق خواهد شد که ارز دولتی به جای واردات محصول آماده خارجی به واردات مواد اولیه اختصاص پیدا کند، در آن صورت از تنش قیمتی در بازار بنر کشور جلوگیری خواهد شد.

بازار 240 میلیارد تومانی بنر در ایران

این تولیدکننده بنر افزود: مصرف بنر در کشور در طول یک سال حدود 22 هزار تن است و میزان گردش مالی سالیانه این بخش در ایران حدود 240 میلیارد تومان است که با حمایت دولت امکان خودکفایی در زمینه تولید بنر در کشور وجود دارد، اما باید گمرک با تولیدکنندگان این بخش همکاری داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دید مدیران گمرک به تولید کنندگان مثبت نیست و برای فعالان بخش تولید مشکل ایجاد شده است، وقتی ما در کشور دستاوردهای بزرگی را رقم زده ایم تولید محصولی مثل بنر در کشور سهل است، اما باید در بخش گمرک و بخش مالیات بر ارزش افزوده به تولیدکنندگان کمک شود.

به نظر می‌رسد که حمایت از بخش تولید کشور الزاما نیاز به بودجه سنگین ندارد، بلکه با مدیریت مناسب و اصلاح قوانین امکان کمک به این بخش و افزایش مصرف تولید داخلی و کاهش واردات از خارج از کشور وجود دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار