تور کتاب شیراز در پنجمین برنامه خود راهی منطقه عشایری سرچهان شهرساتان بوانات شد و با کتاب، شادی را به کودکان عشایر هدیه داد.
کد خبر: ۶۷۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹ 31 October 2018

تابناک فارس به نقل از ایبنا: تور کتاب حرکتی خودجوش از جانب مروجان کتابخوانی در روستاها و مناطق کم‌برخوردار است که از تهران شکل گرفته و شاخه‌هایی در شهرهای دیگر نیز به وجود آورده است. این حرکت مردمی و مؤثر در حوزه ترویج کتابخوانی و توسعه متوازن فرهنگی در شیراز با رویکرد جدی‌تری دنبال می‌شود و برنامه‌های موفقی را به اجرا در آورده است.

تور کتاب شیراز مهمان ایل خمسه «سرچهان» شد

تور کتاب شیراز تاکنون در ۵ منطقه عشایری و روستایی دشت بکان شهرستان اقلید (۲ بار)، رکن آباد شهرستان داراب و پیرسرخ شهرستان نورآباد برگزار کرده که آخرین آن مربوط به منطقه عشایری سرچهان شهرستان بوانات از ایل خمسه، است.

ساناز رهروانی از اعضای تور کتاب شیراز که به تازگی از این سفر خیرخواهانه بازگشته در همین رابطه به ایبنا می‌گوید: در منطقه سرچهان به ۴ مدرسه عشایری سرکشی کردیم و برنامه‌های ترویج کتابخوانی انجام شد. سه مدرسه این منطقه ساختمانی و یکی هم چادری بود که در ۲ مدرسه بزرگتر کتابخانه برپا شد و به تمام دانش‌آموزان ۲ مدرسه دیگر که دانش‌آموزان کمتری داشتند، کتاب اهدا شد.

این دانش‌آموخته علم اطلاعات و دانش‌شناسی تاکید می‌کند: در این برنامه، ۱۵ نفر از اعضای تورکتاب شیراز همراهی کردند که در ۴ تور گذشته بی‌سابقه بود.

یکی از ابتکارات جالب تور کتاب راه‌اندازی «کتابخانه‌های چمدانی» برای مدارس عشایری چادری است. رهروانی در توضیح این ابتکار نیز یادآور می‌شود: به علت کوچ‌رو بودن عشایر چادرنشین و دشواری ایجاد کتابخانه‌های قفسه‌ای، بچه‌های تور کتاب شیراز چمدان‌هایی را برای قرار دادن کتاب طراحی کردند که پس از باز شدن، کارکرد کتابخانه‌ای داشته و به راحتی نیز قابل حمل است.

به گفته این مروج فعال کتابخوانی شهر شیراز، کتابخانه‌های تور کتاب سیب دانش نام دارد که با احتساب کتابخانه‌های چمدانی، تور کتاب شاخه شیراز ، ۱۵ کتابخانه در روستاها و مناطق عشایری راه اندازی کرده است.

رهروانی، همچنین همراهی الهام مزارعی نویسنده شناخته شده داستان کودک و نوجوان با تور را اتفاقی خوب و تازه دانسته و می‌افزاید: بچه‌های عشایر در خیال خود نویسندگان را افرادی ماورایی تصور می‌کردند بنابراین زمانی که خانم مزارعی کتاب‌هایش را برای بچه‌ها خواند و امضا کرد، شور و برقی عجیب در نگاهشان دیدیم که خستگی را از تن همه بچه‌های تور بیرون کرد و بدون شک نیروی محرک ما برای برگزاری تورهای بعدی با وجود تمام مشکلات خواهد بود.

مقصد بعدی تور کتاب شیراز منطقه‌ای عشایری در جنوب فارس و شهرستان فراشبند است که به علت گرمسیر بودن در زمستان اتفاق می‌افتد. تور کتاب شیراز آنطور که ساناز رهروانی می‌گوید کاملا خودجوش و مردمی اجرا می‌شود و برای ادامه حیات خود نیازمند همراهی همه مردم است.

برچسب ها: مدارس ، عشایر ، کتابخانه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار