مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در سال زراعی‌جاری ۴۲ هزار و ۳۱۱ هکتار جو آبی و ۶۵ هزار و ۹۸۱ هکتار جو دیم در مزارع استان همدان کشت شده است، بیان کرد: بیشترین سطح مبارزه با سن مادر با ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به شهرستان اسدآباد بوده است.
کد خبر: ۶۹۸۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴ 01 January 2019
شهرام پیشه ور گفت: سرانه مصرف سم در بخش کشاورزی و باغداری همدان ۴۸۰ تن است که به کمتر از ۷ دهم لیتر در هر هکتار رسیده و این آمار در کشور بین ۰.۷ الی ۱ متغیر است.

به گزارش تسنیم، پیشه ور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در استانی قرار داریم که در مجموع بیش از ۷۰۲ هزار هکتار عرصه‌هایی مربوط به محصولات زراعی و دائمی که باغات است را شامل می‌شوند و تنوع محصولات خوبی را داریم.

وی بیان کرد: همدان حدود ۴.۵ درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و در این میزان عرصه همه ساله با تعداد زیادی عوامل خسارت زا مواجه هستیم که در مراحل مختلف کشت و برداشت می‌توانند تا ۳۰ الی ۴۰ درصد به محصولات خسارت وارد کنند.

پیشه ور اظهار داشت: بر این اساس ناچار هستیم با استفاده از روش‌های مختلف نسبت به کاهش عوامل خسارت زا اقدام کنیم و یکی از این روش‌ها "روش مبارزه شیمیایی" است اگر به ۱۵ سال پیش برگردیم عمدتا روش‌های مبارزه شیمیایی بود و حدود ۷۰۰ تن مصرف سالانه سم استان بود که اکنون باید این میزان به ازای هر هکتار یک لیتر یا یک کیلوگرم می‌شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان افزود: در طول این مدت اقداماتی انجام گرفت تا میزان ۷۰۰ تن سم مصرفی به ۴۸۰ تن برسد و سرانه مصرف سم استان به کمتر از ۷ دهم لیتر در هر هکتار رسیده و این آمار در کشور بین ۰.۷ الی ۱ متغیر است. میزان مصرف سم در مقایسه با کشور‌های دیگر در ایران خوب است در برخی کشور‌ها تا دو لیتر در هر هکتار سم مصرف می‌شود.

پیشه ور با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف سموم در استان عنوان کرد: ساماندهی فروشندگان سموم نباتی، آموزش بهره برداران و آشنا ساختن آن‌ها با عوامل خسارت زا و چگونگی مبارزه با آن‌ها و نحوه مصرف سموم نباتی، اصلاح و بازسسازی ادوات سم پاشی، انجام مبارزات غیر شیمیایی و توسعه آن‌ها را انجام می‌دهیم ضمن اینکه در باغات مبارزات مکانیکی را به درستی آموزش دادیم.

وی عنوان کرد: ۱۰۰ نفر از کارشناسان جهاد به کار گرفته شدند و این کارشناسان آخرین یافته‌های علمی مورد نظر جهاد کشاورزی را به صورت مستقیم به کشاورزان و باغداران ارائه دادند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار