به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، «ارسطو جعفری» به موانع پیش روی هنرمندان این رشته اشاره کرد و افزود: ما به آهنگسازان حرفهای و توانمند نیاز داریم و نه افرادی که تقلید و کپی برداری از آهنگهای دیگران را کار اصلی خود قرار داده اند.
او یادآور شد، آهنگسازی که توانمند، قوی و در کار خود پشتکار لازم را داشته باشد، بی شک با فرصتهای شغلی خوبی نیز روبرو خواهد شد.
وی تصریح کرد: با توجه به نیاز روحی و روانی همیشگی انسانها به موسیقی، نیاز به آهنگسازان خلاق نیز همیشه وجود دارد و تقریبا هیچ گاه نمیتوان بازار کار آهنگسازی را اشباع شده تلقی کرد، زیرا متناسب با تنوع علایق و سلایق انسان ها، فرصتهای جدید برای کنار هم قرار دادن نتهای موسیقی و ساخت آهنگهای نو وجود دارد.
جعفری در مورد درآمد رشته آهنگ سازی نیز توضیح داد: آهنگسازی که در بخش دولتی استخدام میشود، متناسب با قانون مدیریت خدمات کشوری درآمد دارد، اما در بخش خصوصی شرایط متفاوت است.
او افزود: معمولا آهنگساز کارهای مختلف انجام میدهد به عنوان مثال در کنار ساخت یک آهنگ سفارشی برای یک نمایش، به کار تدریس در آموزشگاه هم میپردازد، بنابراین باتوجه به میزان مهارت، تجربه و کاری که آهنگ سازان انجام میدهند، درآمدهای متفاوتی نیز دارند.
وی معتقد است آهنگ سازی که خلاقیت و توانمندی خود را در کارهایش پیاده کند، موفقتر بوده و در آمد بیشتری نیز خواهد داشت، البته تعدادی از آهنگسازان در خصوص درآمد و تامین هزینه خود با مشکلاتی روبرو هستند که برخی از این مشکلات به عدم حمایت کافی از سوی مسوولان ارتباط دارد و امیدواریم با توجه ویژه و تلاش مسوولان گامهای موثری در جهت رفع این مسایل و تامین رفاه بیشتر برای قشر آهنگسازان برداشته شود.
شخصیتهای مناسب شغل آهنگسازی
این فعال هنری یادآور شد، در یک انتخاب شغل صحیح و درست، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و سایر موارد برای هر فرد باید در نظر گرفته شود، یکی از مهمترین این عوامل ویژگیهای شخصیتی است، شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است.
وی معتقد است، البته هر فردی ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، بازهم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپهای شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمیتوان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپهای شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق میشوند، اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپهای شخصیتی که برای این شغل معرفی میشوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
وی ادامه داد: آهنگساز معمولا برای آهنگسازی از ساز استفاده میکند و همزمان مینوازد و لحن و حس خود را روی ترانه اعمال میکند البته نواختن ساز اجباری نیست چرا که میتواند با تکیه بر تبحر خود و شناخت موسیقی بدون استفاده از ساز و تنها با زمزمه و تکرار ترانه، آهنگسازی کند.
این موسیقی شناس ادامه داد: در آهنگسازی حرفهای مثلا رکسترال، آهنگ ساخته شده به صورت نُت یادداشت میشود و پارتینور نام دارد، ولی در آهنگسازی معمولی با بهتر است بگوییم «ملودی سازی» معمولا نت نوسی انجام نمیشود و ملودی ساخته شده با ابزاری ضبط و ذخیره میشود. این را میتوان نوع غیرحرفهای از آهنگسازی تلقی کرد، آهنگساز باید فردی خلاق و هنرمند باشد.
جعفری ادامه داد: آهنگساز باید دانش و شناخت خوبی از عرصه موسیقی داشته و با پشتکار زیاد آثار ارزشمندی را تولید کند.
وی در ادامه به وظایف آهنگساز و مهارت و توانمندیهای مورد نیاز، تحصیلات لازم برای ورود به شغل آهنگسازی، بازار کار و آینده شغلی آهنگسازی، درآمد آهنگساز پرداخت و گفت: یک آهنگساز وظایفی برعهده دارد، نوشتن و تولید آهنگ برای ارکسترها، گروههای موسیقی، فیلمها و تئاتر، کسب اطلاع از جدیدترین تغییرات و پیشرفتهای صورت گرفته در عرصه موسیقی، شنیدن انواع آثار آهنگ سازان مختلف که در الهام گرفتن و ایجاد آهنگی جدید بسیار موثر است، آموزش آهنگسازی، اجرای ارکستر، انجام تمرینات مستمر، همکاری با افرادی از جمله تنظیم کننده، خواننده و نوازنده از آن جمله است.
به گفته این موسیقیشناس، مهارت و توانمندیهای مورد نیاز آهنگسازی در داشتن علاقه و ذوق هنری، آشنایی با علم و موسیقی، خلاقیت بالا، داشتن صبر و پشتکار زیاد و مهارتهای ارتباطی مناسب معنا میشود.
تحصیلات لازم برای ورود به شغل آهنگسازی
جعفری اظهار داشت: علاقهمندان به آهنگسازی میتوانند از ابتدا پس از گذراندن دوره ششم ابتدایی در صورت داشتن شرایط لازم و قبولی در آزمونهای اولیه، وارد هنرستانهای موسیقی شوند، تحصیل در این هنرستانها سالها طول میکشد و رشتههای نوازندگی ساز ایرانی، نوازندگی ساز غربی و آهنگ سازی در آنها آموزش داده میشود.
وی یادآور شد، در صورت تمایل افراد میتوانند پس از اخذ دیپلم، رشته خود را در مرکز علمی و کاربردی موسیقی ادامه دهند و یا با گذراندن دوره پیش دانشگاهی و قبولی در آزمون کنکور، وارد دانشگاههای کشور شوند، رشته آهنگسازی در دانشگاههای کشور در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد.
جعفری با بیان اینکه شرکت در دورههای آزاد آهنگسازی نیز راه دیگری است که افراد علاقه مند میتوانند آن را انتخاب کنند، گفت: آنچه برای ورود به شغل آهنگسازی و موفق شدن در آن مهم است، داشتن علاقه، پشتکار و توانایی جسمی مناسب است.
آینده شغلی، بازار کار و فرصتهای استخدامی آهنگساز
این فعال عرصه موسیقی ادامه داد: آهنگساز میتواند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما استخدام شود، او همچنین میتواند در آموزشگاههای آزاد موسیقی تدریس کند.
به گفته جعفری، بسیاری از آهنگسازان نیز به صورت مستقل و خصوصی کار میکنند و به ساخت آهنگهای مختلف میپردازند، برخی از آنها که دارای سرمایه و تجربه کافی هستند خود اقدام به تاسیس آموزشگاه یا راه اندازی استودیو موسیقی میکنند.
وی اظهار داشت: آهنگسازی هنری است که تا حد زیادی به خلاقیت و نوآوری وابسته است، یک اثر وقتی ارزش دارد که از ذوق و تخیل آهنگساز نشات گرفته باشد. آهنگ سازی ترکیب و نت نویسی قطعات موسیقی برای اجرای یک نوازنده یا ارکستر است.
جعفر افزود: آهنگساز شخصی است که آثار موسیقی را تالیف میکند و در حقیقت نویسنده موسیقی است که با احاطه کامل به علم موسیقی، ایدههای فکری خود را در قالب موسیقی به رشته تحریر در میآورد.
او ادامه داد: آهنگسازی این نیست که شخص صرفا ملودی بسازد؛ بلکه آهنگساز مانند هر حرفهی علمی دیگر باید در مراکز آموزش علمی موسیقی در رشته آهنگ سازی تحصیل و از علوم مختلف موسیقی از جمله رهبری ارکستر سازشناسی، سازبندی، هارمونی، پُلی فونی، کنتراپوئنو و سایر موارد که لازمه کار آهنگسازی است، آگاه باشد.
این فعال عرصه موسیقی اضافه کرد: هر آهنگساز باید حداقل یک ساز به خصوص پیانو را به خوبی بنوازد. در حقیقت در دنیای موسیقی به دلیل نیاز به دانش زیاد و گستردگی کار آهنگسازی، از آهنگساز به عنوان دانشنامه موسیقی نام میبرند. آهنگساز تعیین میکند یک ترانه باچه لحنی درچه گامی، با چه صدایی، در چه دستگاهی و چه سبکی همانند پاپ، راک، رپ، جاز، بلوز و سایر سبکها خوانده شود.
او گفت: اینکه کجای ترانه باید باصدای بلند یا پایین خوانده شود، اوج و فرود ترانه کجا باشد و برخی اوقات انتخاب ترجیع بند همان نقطه اوج ترانه که معمولا تکرار میشود، نیز اگر در ترانه مشخص نشده باشد، به اختیار آهنگساز است.
وی با بیان اینکه جامعه تشنه موسیقی اصیل و فاخر است به روی آوری خیل زیادی از جوانان به عرصه موسیقی در کشور و استان اشاره کرد و از مسوولان و متولیان حوزه فرهنگ و هنر خواست حمایتهای مادی و معنوی بیشتری از این قشر داشته باشند.