مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی:

امر به معروف و نهی از منکر مهمترین پیام عاشورای حسینی است/نباید با یک کار خوب، یک کار مهم دیگر را نفی کنیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: توجه به مسائل زیست محیطی مصداق امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین پیام تاسوعا و عاشورای حسینی است؛ بنابراین نباید با یک کار خوب، یک کار مهم دیگر را نفی کنیم چراکه این معنای یک عزادار واقعی است.
کد خبر: ۱۰۵۸۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸ 26 July 2022

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، اسدالله حاتمی با بیان این مطلب افزود: یکی از سنت‌های پسندیده مذهبی در این ایام، اطعام نیازمندان و پذیرایی از عزاداران حسینی است، اما گاهی در کنار نذرهای خود به امور زیست محیطی که سفارش قرآن و اهل بیت(ع) است توجهی نمی‌کنیم.

وی افزود: متأسفانه به دلیل استفاده از ظروف یک بار مصرف و تجمع زباله در ایام محرم، آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد می‌شود؛ بنابراین به شهروندان و عزاداران توصیه می‌کنیم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کنونی ( بیماری کرونا) به استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی، کاغذی و جمع‌آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در خصوص توصيه‌هاي زیست محيطی براي حفظ سلامت عزاداران حسيني در ایام محرم اظهار کرد: هر ساله با فرا رسيدن ايام محرم و صفر حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستيكی و يكبار مصرف در مساجد، هيات‌ها و تكايای مذهبی در سطح استان توزيع می‌شوند و با توجه به اينكه تماس اين ظروف با غذای گرم‌ و چرب، خاصيت اسيدی ايجاد کرده و مواد بسيار خطرناكی تولید کرده و تهديدی برای سلامت شهروندان محسوب شده، لذا توصیه می‌شود شهروندان از ظروف یکبار مصرف با منشا گیاهی استفاده کنند.

حاتمی با بیان اینکه شهروندان در توزيع چای و يا هر نوع نوشيدنی ديگر از ليوان‌های يكبار مصرف كاغذی يا با پايه گياهی بهداشتی استفاده کنند، بیان کرد: ضرورت دارد تا پس از توزیع و مصرف نذورات، هيات‌ها، مساجد، تكايا با همکاری عموم شهروندان نسبت به جمع آوری ظروف استفاده شده اقدام کنند.

وی گفت: مردم از رها کردن ظروف در محل خودداری کنند و ضروری است مسئولان هیات‌ها و تکایا در جمع‌آوري اين ظروف در محل توزيع، نظارت لازم را اعمال کنند؛ از طرفی از ائمه جماعات مساجد می‌خواهیم تا در جلسات و سخنرانی‌های مساجد در انتقال مفاهيم كاربردی محیط زیستی به عزاداران حسينی تلاش کنند.

حاتمی یادآور شد: فراموش نکنیم توجه به مسائل زیست محیطی مصداق امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین پیام تاسوعا و عاشورای حسینی است؛ بنابراین نباید با یک کار خوب، یک کار مهم دیگر را نفی کنیم چراکه این معنای یک عزادار واقعی است.

کتایون حسینی

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار