93؛خشک ترین سال فارس در 46 سال اخیر

مدیر عامل آب منطقه ای فارس وضع آب در فارس را اسف بار و بحرانی دانست و بر لزوم پرهیز در مصرف بیش از حد تاکید کرد و گفت: سال ۹۳ بدترین سال از لحاظ خشکسالی در ۴۶ سال اخیر بوده و آمار بارش ها به شدت افت داشته است.
کد خبر: ۱۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶ 11 March 2015

مهندس حمیدرضا دهقانی، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره آب منطقه ای فارس امروز (20اسفند) در جمع خبرنگاران شعار روز جهانی آب را «آب و توسعه پایدار» برشمرد و گفت: در تقویم جهانی و ایران همه ساله روز 22 مارس همزمان با 2 فروردین به عنوان روز جهانی آب شناخته می شود.

وی بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه آب، یادآور شد: مردم فارس و شیراز باید از اسراف آب بپرهیزند چرا که سال 93 بدترین سال از لحاظ خشکسالی در 46 سال اخیر بوده و آمار بارش ها به شدت افت داشته است.

دهقانی با یادآوری این مطلب که امسال با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود بارندگی ها میانگین بارس در استان فارس 114 میلی متر بوده است اما این رقم در سال قبل 181 میلیمتر بود، افزود: میانگین بلند مدت 221 میلیمتر ثبت شده است.

وی آمار سالانه را بر اساس 18 اسفند هر سال دانست و یادآور شد: امسال هشتمین سال خشکسالی را شاهد بودیم، متاسفانه خشکسالی ها امروز دیگر خارج از رفتار طبیعی به حساب می آید و زمان آن طولانی شده است.

مدیر عامل آب منطقه ای فارس اظهار داشت: متاسفانه تراز آب زیر زمینی سقوط شدیدی را از خود نشان می دهد که علت آن برداشت زیاد آب برای کشاورزی و کمبود بارش هاست و این در حالی است که ما با چاه های غیر مجاز برخورد کرده ایم و حتی مجوز حفر چاه ارائه نشده و چاه های موجود کنتور گذاری شده است.

دهقانی وضع آب در فارس را اسف بار و بحرانی خواند و یادآور شد: با نگاه به وضع رودخانه های استان می توان به این وضع پی برد امروز برخی از رودخانه ها نزدیک به 90 درصد کاهش آب را شاهد هستند و عملا آبی در رودخانه ها نیست.

این مقام مسئول با یادآوری این مطلب که از درودزن هیچ میزان آبی برای کشاورزی خارج نشده است، اظهار داشت: آزادسازی آب از سد ملاصدرا به منظور تقویت آب سد درودزن صورت گرفته است اما آمار سد درودزن بسیار زیاد نگران کننده است.

وی از مصوب شدن بودجه سه هزار و 400 میلیارد ريالی برای حفاظت آب در کشور خبر داد و تاکید کرد: از این میزان 10 درصد آن به فارس تعلق دارد و سال آینده با قدرت بیشتری با چاه های غیر مجاز برخورد خواهیم کرد البته تاکنون یک هزار و یکصد چاه غیرمجاز پلمپ شده است و از مردم می خواهیم تا با ایجاد سازمان های مردم نهاد در راستای حمایت از آب به ما کمک کنند.

دهقانی با تاکید بر اینکه از 2 هزار میلیارد ريال بودجه امسال یک هزار و 750 میلیارد ريال آن محقق شده است و تصریح کرد: پیمانکار خط دوم آب شرب شیراز در فروردین ماه مشخص می شود و حدود یک هزار میلیارد ريال اعتبار اولیه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار