استان ما 20 سال عقبتر از سایر استانها

در مقایسه با شاخص های صنعتی استان های همجوار، آذربایجان غربی بیش از 20 سال عقب است
کد خبر: ۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۱ 01 February 2015

به گزارش تابناک به نقل از اروم نیوز،  براساس شاخص های عمده نیروی کار مرکز آمار ایران در جدیدترین رتبه بندی نرخ بیکاری در آذربایجان غربی را   ۹.۹  درصد بیان کرده است که به نسبت سال گذشته یک درصد افزایش یافته است.

کارشناسان اقتصادی آذربایجان غربی ،توسعه و رونق تولید، حمایت مصرف کننده از تولید  داخلی، جذب سرمایه گذار و ایجاد صنایع مادر و استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل در حوزه معدن، بازرگانی و کشاورزی را از جمله راهکارهای برون رفت از معضل بیکاری عنوان کردند.

نگاه به تولید راه درمان اشتغال است

غلامرضا دیزج نژاد با بیان اینکه مقوله بیکاری ریشه در مباحث تولیدی و منشا درآمدی دارد گفت: پرداخت به مباحث تولیدی و توسعه تولید راهکار مبارزه با بیکاری است و اگر ما بتوانیم در یک موقعیت خاص جغرافیایی  ایجاد درآمد را بالاببریم  اشتغال ایجاد می شود.

مشاور اقتصادی و مالیاتی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به لزوم توجه به اولویت ها و ظرفیت ها در آذربایجان غربی افزود: اگر ما  بتوانیم در چرخه فراوری و توجیه اقتصادی محصولاتی که از مزیت نسبی به لحاظ موقعیت جغرافیایی برخورداند در اولویت بگذاریم استان آذربایجان غربی از اولویت ها و ظرفیت های زیادی برخوردار است.

وی اظهار کرد: در کنار رونق تولید محصولات دارای توجیه اقتصادی از لحاظ سرمایه و منابع اولیه، حمایت از تولید کننده و استفاده از مصرف داخلی نقش تعیین کننده ای در کمک به توسعه تولید دارد.

دیزج نژاد گفت: متاسفانه بازار مصرفی ما عمدتا کالاهای خارجی یا کالاهایی است که در استانهای دیگر تولید می شود در حالی که همین محصول در داخل استان نیز تولید می شود و چنانچه فرهنگ مصرفی مردم حمایت از محصولات داخلی باشد تولید رونق گرفته و بخش زیادی از مشکل اشتغال حل می شود.

مشاور اقتصادی و مالیاتی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: اگر چرخه تولید رونق بگیرد و تولیدکنندگان بتوانند برای محصولات خود مشتری داشته باشند علاوه بر اینکه درآمدهای مالیاتی دولت افزایش می یابد، اشتغال جدیدی افزایش می یابد و رویه حمایت از تولیدات داخلی باعث کاهش پدیده قاچاق نیز  می شود.

دیزج نژاد حل مشکلات مالی واحدهای تولیدی را منوط به رونق بازار فروش دانست و گفت: در اینکه بانکها و موسسات مالی از بخش تولید حمایت کمی دارند واقعیتی است که بایستی واحدهای تولیدی در نظر داشته باشند و ضمن یافتن منابع مالی جدید با افزایش تولید و افزایش فروش مشکلات سرمایه ای خود را حل کنند.

وی افزد: علاوه بر توسعه بازار فروش جذب شرکا و سهامداران جدید از سوی تولیدکنندگان می تواند راه حل جدیدی برای کاهش مشکلات مالی باشد.

 معادن آذربایجان غربی ظرفیت اشتغال 10 هزار نفر را دارند

قربان احمدی مسئول پیشین دفتر سرمایه گذاری استان آذربایجان غربی نیز بهترین راهکار کاهش آمار بیکاری را استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل استان دانست و گفت: طبیعتا بهترین راه حل و راهکار برای برون رفت از بیکاری استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های بالفعل و بالقوه استان در حوزه منابع طبیعی، منابع معدنی، کشاورزی ، میراث فرهنگی و حتی بازرگانی که متاسفانه به هیچ عنوان به عنوان یک استراتژی راهبردی برای مسئولین مطرح نبوده است .

احمدی اظهار کرد:  95 درصد شاغلین بخش معدن آذربایجان غربی فنی و غیربومی هستند که تماماً مشغول خام فروشی بوده و معادن ما هیچ تاثیری در کاهش بیکاری ندارند .

وی افزود: بخش های منابع طبیعی، معدنی و کشاورزی و میراث فرهنگی منابع زودبازده ای هستند که باعث رفع بیکاری می شوند، برای مثال در بخش معدن ظرفیت اشتغال 10 هزار نفر  وجود دارد  .

مسئول پیشین دفتر سرمایه گذاری آذربایجان غربی گفت: طبق آمار اداره صنعت و معدن  450 معدن هم اکنون در آذربایجان غربی در حال بهره برداری است و در هرکدام از این معادن حدود 20 نفر کار می کنند که فراوری این معدن قریب به 5 برابر است .

وی تصریح کرد: چنانچه در راستای فراوری، تکنولوژی و صنایع تبدیلی معادن در آذربایجان غربی راه اندازی شود کمتر از یکسال حداقل برای 10 هزار نفر شغل ایجاد می شود .

احمدی با بیان اینکه متاسفانه نگاه عمیقی به موضوع بیکاری در آذربایجان غربی وجود ندارد گفت: سطحی نگری مدیران، کم توجهی و روزمرگی مدیران باعث شده مشکل اشتغال هیچ وقت به عنوان یک دغدغه مطرح نباشد و فقط درحد شعار و پشت تریبون باقی مانده است .

جذب سرمایه گذار و ایجاد صنایع مادر در آذربایجان غربی مهمترین راهکارهای کاهش آمار بیکاری

مهدی عیسی زاده با اشاره به نرخ بالای بیکاری در آذربایجان غربی گفت: توجه ویژه دولت به این استان برای ایجاد صنایع مادر و تلاش مسوؤلان استانی برای افزایش جذب و ماندگاری سرمایه گذار در استان در راستای ایجاد فرصت شغلی، راهکارهای برون رفت از معضل بیکاری در استان است .

 نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه سرمایه گذاری های مطلوبی در گذشته صورت نگرفته است، آذربایجان غربی امروز برای صنعتی شدن نیاز به توجهات ویژه دولت دارد .

وی با بیان اینکه در مقایسه با شاخص های صنعتی استان های همجوار، آذربایجان غربی بیش از 20 سال عقب است، گفت: این استان از توانمندی ها و قابلیت های زیادی در بخش های مختلف کشاورزی، معادن، منابع آب و صنعت برخوردار است و با هدایت آنها می توانیم آذربایجان غربی را از این عقب ماندگی تاریخی و تحمیلی خارج کنیم .

عیسی زاده با اشاره به اینکه رییس جمهور تمامی استانداران را موظف به رفع بیکاری جوانان نموده است، اظهار کرد: همه مسوؤلان شهرستان ها باید همکاری های لازم را با استانداری برای رفع معضل بیکاری جوانان انجام دهند .

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار