پرسشی که ممکن است به ذهن شما نیز راه یافته باشد؛

برای بزرگداشت روز زمین چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

این را تولید 49 هزار تن زباله خانگی در کشورمان نشان می‌دهد که تنها 7 درصدشان تفکیک می‌شود؛ آن هم احتمالا به کمک افراد کم بضاعتی که تا کمر در سطل های زباله مکانیزه فرو می‌روند، نه مردمی که برایشان بطری پلاستیکی و شیشه ای، ضایعات میوه و خاکروبه و هیچ دو زباله دیگری تفاوت وجود ندارد.
کد خبر: ۲۱۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰ 22 April 2016
امروز سوم اردیبهشت، مصادف با 22 آوریل، روز جهانی زمین است؛ روزی که با نام «زمین پاک» هم شناخته می‌شود و به مانند بسیاری از مناسبت های جهانی که در کشورمان معنای خاصی ندارند، تقریبا بی معناست!

به گزارش «تابناک»، بر خلاف مناسبت های ملی، مذهبی، سنتی، آیینی و... که برای برگزاری شان اهتمام ویژه نشان می‌دهیم و شیوه های متفاوتی برای بزرگداشت شان در نقاط مختلف کشور سراغ داریم، برخی مناسبت هایی هستند که اهمیتشان در قد و قواره های جهانی است و حتی در تقویم جهانی به ثبت هم رسیده‌اند، ولی در کشورمان شناخت خوبی درباره شان وجود ندارد.

از جمله «روز زمین پاک» که شاید بسیاری مان بتوانیم درباره ضرورت در نظر گرفتن آن در تقویم جهانی سخن گفته و حتی در راستای نشان دادن اهمیت آن، استدلال هم کنیم اما نمی‌دانیم که چگونه می‌توان آن را پاس داشت و در زمان فرا رسیدنش، به مناسبتش کار خاصی کرد.

البته شاید این نقیصه در بسیاری دیگر از مناسبت هایمان هم دیده شود؛ مثل روز کارگر که نمی‌دانیم در آن باید چه کنیم، یا روز معلم که اگر هدیه دادن را از آن حذف کنیم، تقریبا چیز دیگری برایش نخواهد ماند و...؛ رویکردی که قالبا به هدیه دادن و تبریک گفتن در مناسبت های مختلف محدود می‌ماند و ناگفته پیداست که قابل سرایت دادن به روز زمین نیست.

نماد رسمی روز زمین
نماد رسمی روز زمین

این در حالی است که اگر کمی در این باره بیندیشیم، راه های زیادی برای گرامیداشت روز زمین خواهیم یافت، به ویژه آنکه با مشکلات زیست محیطی فراوانی که گریبان زمینمان را گرفته، کم و بیش آشناییم و می‌دانیم که پاک سازی زمین از این مشکلات، چه کمک بزرگی به سیاره ای که بر آن زندگی می‌کنیم خواهد کرد و چه نقش مهمی در حفظ محیط زیستمان خواهد داشت.

مشکلاتی از جمله گرم شدن کره خاکی مان که به ذوب شدن یخ های قطبی منجر شده و خطری بزرگ برای جهانیان به شمار می‌آید، یا آلودگی هایی که هوا، آب و خاک را در بر گرفته و تهدیدی برای حیات تمامی موجودات زمنی به حساب می‌آید و از همه مهم تر، زباله هایی که راهی برای کاهششان سراغ نداریم و به قواعد بازیافتشان نیز پایبند نیستیم.

این را تولید 49 هزار تن زباله خانگی در کشورمان نشان می‌دهد که تنها 7 درصدشان تفکیک می‌شود؛ آن هم احتمالا به کمک افراد کم بضاعتی که تا کمر در سطل های زباله مکانیزه فرو می‌روند، نه مردمی که برایشان بطری پلاستیکی و شیشه ای، ضایعات میوه و خاکروبه و هیچ دو زباله دیگری تفاوت وجود ندارد.

جالب آنکه به رغم وجود این همه مشکل، باز نمی‌دانیم چگونه باید روز زمین پاک را برگزار کرد. انگار نه انگار که اگر به مناسبت همین روز هم شده به یکی از همشهریانمان که زباله های خود را از شیشه خودرو بیرون می اندازد یا روی زمین رهایشان می‌کند، تذکر دهیم، می‌توان امید داشت که روزهای پیش رو شاهد افزایش تذکر دادن ها در این خصوص باشیم و در نتیجه زباله کمتری پیرامونمان ببینیم.

باور کنید زمانی خواهیم توانست به حفظ محیط زیست کشورمان امیدوار بوده و به پاسداشت گونه های مختلف گیاهی و جانوری و حفاظت از این امانت های آیندگان دل خوش کنیم که مناسبت هایی مانند روز زمین را به یاد داشته و کاری کنیم که هر سال بر بزرگی این مناسبات و جایگاهشان در افکار عمومی افزوده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار