قاتل خاموش چگونه مهار می‌شود؟

سرمای زمستان زمانی گرم می شود که بدانیم چگونه باید با خطرات آن مواجه شد ، در غیر اینصورت باید خود را آماده مبارزه با چنگال قاتلی به نام مونواکسیدکربن بکنیم.
کد خبر: ۳۲۵۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ 07 November 2016
به گزارش تابناک از قزوین گاز منو اكسيدكربن يك قاتل نامريي است؛ گازي ست بدون رنگ و بو كه از سوختن ناقص مواد سوختني ايجاد مي شود و قربانيان خود را بخصوص در فصل سرما در محيط هاي بسته و بدون تهويه مناسب به دام مي اندازد و آرام و بي صدا، فرد قربانی را از پای در می آورد.
چراغ هاي خوراك پزي، بخاري ها و آبگرمكن هاي نفتي يا گازی و شومينه ها وسايل گرمازايي هستند كه عمدتاً مورد استفاده قرار مي گيرند و در اثر ناقص سوزی مواد سوختنی در اين وسايل، گاز منو اكسيدكربن ايجاد مي شود كه فوق العاده خطرناك، سمي و كشنده است .
علائم مسموميت با منوكسيد كربن :
علايم اوليه ناشي از تنفس اين گاز تا حدي شبيه به آنفلوآنزا است، با اين تفاوت كه در آن تب وجود ندارد و علائم آن عبارتند از : سردرد،تنگی نفس، بي حالي، سرگیجه، تهوع و بیهوشی بوده که درصورت مواجهه طولانی و غلظت هاي بالا مي تواند به سرعت موجب مرگ شخص قربانی گردد .
راهكار نجات از مسموميت :
اگر فكر مي كنيد درمعرض منوكسيد كربن قرارگرفته ايد ، بايد فوراً هواي آزاد تنفس كنيد و
چنانچه كسي با گاز منوكسيد كربن دچار مسموميت شده باشد بايد او را به سرعت از محيط آلوده خارج نمود و در تماس با هواي آزاد قرار داد .
توصیه های ایمنی :
1-    اگر درمحيط هاي بسته قرار داشتيد و علائم مسمومیت با گاز را درخود يا ديگران مشاهده كرديد، هر چه سريع تر پنجره ها را باز كنيد و به هواي آزاد برويد ؛ به ديگران نيز اطلاع دهيد كه ممكن است در محيط منو اكسيد كربن زيادي انتشار پيدا كرده باشد .
2-    فصل زمستان همه روزنه ها را در منزل يا محيط كار مسدود نكنيد،مخصوصاً در اتاق خواب كمي جريان هوا ايجاد كنيد.
3-    همواره از وسايل گرمايشي استاندارد استفاده نمائید و جهت راه اندازی و نصب اینگونه وسایل از نمایندگی های مجاز و معتبر استفاده کنید .
4-    از وسايل گازسوز و گرمايشي بدون دودكش براي گرم كردن منازل مسكوني يا محيط هاي بسته و كوچك كه جريان هوا در آن وجود ندارد، استفاده نكنيد.
5-    قبل از استفاده از وسايل گرمايشي دودكش را كنترل كنيد. از باز بودن مسير آن اطمينان حاصل کنید .
6-    براي گرم كردن خانه و ساير محيط هاي بسته از چراغ هاي خوراك پزي مانند پيك نيك، اجاق گاز و... استفاده نكنيد.
7-    رنگ شعله وسايل گرمايشي يا پخت و پز بايد آبي باشد؛ در غير اين صورت نشانه وجود  نقص در سيستم سوخت رساني وسیله مذکور و يا کمبود اکسیژن در محيط می باشد.
8-    دقت و توجه به داغ بودن دودكش نيز بهترين آزمايش سلامت دودكش است .اگر لوله دودكش بخاري شما سرد است دليل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهاي سمي از دودكش است .
9-     در صورت استفاده وسايل گرمايشي مانند بخاري و شومينه، نبايد تمام روزنه هاي جريان هوا در منزل بويژه اتاق خواب مسدود گردد ؛ شومینه وسیله ای مطمئن برای گرمایش نیست زیرا آلاینده ها را مستقیما وارد محیط خانه می کند .
10-    انتهای تمام دودكش ها بايد حداقل يك متر از سطح پشت بام و حداقل يك متر از ديوار جانبي بام فاصله داشته باشد  و داراي كلاهك مخصوص به شكل H   باشد.
11-    قطر لوله دودكش بايد مساوي يا بزرگتر از قطر لوله خروجي دستگاه گاز سوز باشد.
12-    از قرار دادن لوله خروجي بخاري به داخل ظرف آب جداً خودداري كنيد.
13-    هر وسيله گاز سوز بايد داراي يك دودكش مستقل و منتهي به فضاي بيرون باشد.
14-     شیلنگهای پلاستیکی معمولی در در برابر ترکیبات گازی و نفتی به سرعت فاسد می شوند ، به همین دلیل برای اتصال اجاق گاز و سایر وسایل گاز سوز از شیلنگ مخصوص گاز ( تقویت شده و چند لایه ) استفاده گردد .
15-    جهت اتصال شیلنگ گاز حتماً از بست های مخصوص و استاندارد استفاده گردد و می بایست محل کلیه اتصالات و بستها به منظور اطمینان از عدم نشت گاز حتما با کف صابون مورد آزمایش قرار گیرد
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار