دبیر کنگره تاریخ معماری و شهرسازی:

جمع آوری دانش نامه تاریخی قم نیازمند همکاری نهادهاست

دبیر علمی چهارمین دوره استانی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران با اشاره به این که در جمع آوری مستند تاریخی استان قم اهتمام زیادی انجام نشده است گفت: جمع آوری دانش نامه تاریخی قم نیازمند همکاری نهادهای مربوطه است.
کد خبر: ۳۲۸۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹ 13 November 2016
به گزارش تابناک قم، سیده شبنم فاطمی در جلسه ستاد برگزاری چهارمین دوره استانی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران که با حضور استاندار قم برگزار شد، اظهار داشت: در معرفی استان قم نیازمند همکاری نهادهای مختلف از جمله شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی، نظام مهندسی و دانشگاه ها هستیم تا تاریخ و فرهنگ استان را بتوانیم جمع آوری کنیم.

وی افزود: بسیاری از اطلاعات و تاریخ شفاهی استان قم باید توسط محققان و متخصصان این حوزه جمع آوری شود تا به راحتی در اختیار مردم و علاقه مندان به میراث فرهنگی قرار بگیرد.

وی با اشاره به این که نمایشگاه دائمی معرفی تاریخ استان قم وجود ندارد گفت: این استان باید از قاب تصویر در دوره های تاریخی مختلف به نمایش گذاشته شود ضمن این که در همین راستا کارگاه های تاریخ شفاهی و برگزاری دوره های مختلف قم شناسی و بهینه سازی در مصرف با رویکرد تجربه های تاریخ گذشتگان برگزار شود.

فاطمی بیان داشت: کارهای اجرایی چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران، با هدف جمع آوری مستند تاریخی استان قم در یک جلد، اهتمام عموم مردم به میراث فرهنگی و استخراج اصول و الگوهای تاریخی در شهرسازی مدرن آغاز شده است.

وی با اشاره به همکاری نهادهای دانشگاهی و مراکز پژوهشی در معرفی قم قدیم گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی، فعال کردن انجمن های علمی و تاریخی و تبادل نظر محققان نقش مهمی در این حوزه ایفا می کند.

وی، حوزه های فرهنگی، طبیعی، شهرها و روستاهای تاریخی، منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی، سازه در تاریخی معماری و شهرسازی، باستان شناسی، معماری و شهرسازی، میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس و راه های فرهنگی و عناصر وابسته را از جمله کمیسیون های هشتگانه برگزاری چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران برشمرد.

دبیر علمی چهارمین دوره استانی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران به برگزاری این کنگره در 30 دی ماه امسال اشاره کرد و گفت: در این کنگره از صاحبان مقاله های برتر و فعالان عرصه حفاظت، مرمت و باستان شناسی تقدیر می شود.

وی ادامه داد: در حاشیه برگزاری این کنگره، نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی، نمایشگاه آثار دست ساز و نمایشگاه سازه های تاریخی برگزار می شود، ضمن این که فیلم های مستند تاریخ معماری و شهرسازی قم نیز به نمایش در می آید.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار