امکانات اردبیل به کام دیگران

کد خبر: ۴۷۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹ 13 June 2015

امکانات اردبیل به کام دیگران

بهره برداری از پروژه های گردشگری در حیران با استفاده از امکانات استان اردبیل و به نام گیلان قابل قبول نیست

گزارش: پوپک قاسمی

گردنه حیران در مسیر نمین از استان اردبیل و آستارا از استان گیلان با زیبایی بی نظیر از مناطق با ظرفیت بالا برای گردشگری و سرمایه گذاری است.

بحث بر سر گردنه حیران مدت هاست که مابین این 2 استان همسایه وجود دارد. با وجود اینکه راهداری و خدمات این جاده مانند امداد و هلال احمر به عهده استان اردبیل است اما طبق تقسیمات کشوری این گردنه جزو استان گیلان محسوب می شود و مجوز ساخت و ساز و برداشت معادن در این گردنه از سوی شهرستان آستارا صادر می شود که البته مورد اعتراض مسئولان و دوستداران محیط زیست است.

چندی پیش یکی از نمایندگان گیلان ادعا کرده بود راهداری این جاده را به استان گیلان بسپارند که با توضیح مسئولان و نمایندگان استان مبنی بر توانایی بالای استان اردبیل در خدمات راهداری و بازگشایی جاده در شرایط سخت و حتی امداد نیروهای راهداری اردبیل به گیلان در شرایط سخت این ادعا منتفی شد.

نارضایتی اهالی از تضییع حق استان اردبیل

شنبه گذشته مراسم افتتاحیه سورتمه ریلی در این گردنه برگزار شد . اتفاق قابل تامل در این مورد، بهره برداری کامل تبلیغاتی استان گیلان و غیبت مسئولان استانی اردبیل در این مراسم بود. این اتفاق که در پروژه های قبلی نیز در این منطقه مانند تله کابین و کارتینگ حیران نیز روی داده بود، باعث نارضایتی و حساسیت اهالی استان اردبیل و به خصوص اهالی نمین شد. این در حالی است که مسئولان استانی تاکنون واکنشی به این افتتاح نداشته‌اند.

در عین حال و با توجه به اینکه سرمایه گذار این پروژه همان سرمایه گذار پروژه تله کابین حیران و اتفاقا از اهالی نمین است ،بحث هایی بر سر زبان ها درباره این افتتاح در بین اهالی استان شکل گرفت.با توجه به اینکه برخی معتقدند زیرساخت‌ها برای پروژه سورتمه ریلی از منابع استان اردبیل تامین شده است،لذا همشهری در حد امکان این موضوع را با مسئولان استان در میان گذاشته است که پاسخ برخی مسئولان را در ادامه می‌خوانید:

همکاری یکطرفه بدون چشمداشت

«مریم شاداب» رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر نمین در این خصوص گفت: زیرساخت های پروژه های سرمایه گذاری گردشگری در حیران از سوی استان اردبیل تامین شده است و ما انتظار داشتیم سرمایه گذار این پروژه که خود نیز اهل استان اردبیل است، حق استان خود را پایمال نکند. وی افزود: هر چند به نظر می رسید که سرمایه گذار، گلایه هایی از برخی مسئولان استان داشت اما این باعث نمی شود حق استان اردبیل را به کل نادیده بگیرند. شاداب اظهار کرد: آیا قطع همکاری ادارات استان اردبیل، باعث ایجاد نقص در این پروژه ها نمی شود؟ پس چرا تصور می شود تعامل باید یکطرفه باشد و همه همکاری ها بدون چشمداشتی از استان اردبیل هزینه شود؟

وی افزود: کوچکترین انتظار این بود که در این مراسم به طور مشترک مسئولان استانی هر 2 استان حضور یابند، در حالی که این مراسم با حضور مقامات استانی و تبلیغات برای استان گیلان برگزار شد.

این عضو شورای شهر نمین ادامه داد: از شهرستان نمین تنها شهردار و 2 عضو دیگر شورای شهر در این مراسم با نام جشنواره گل گاوزبان حضور یافته بودند.

انتظار بیشتر از سرمایه گذار پروژه

«علی حقی نوجه ده» از فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستان نمین در این خصوص به همشهری گفت: باتوجه به استفاده از امکانات استان اردبیل انتظار می‌رفت از مسئولان استان اردبیل و شهرستان نمین و شخصیت های سرشناس نمینی در این مراسم دعوت به عمل آید.

وی ضمن تقدیر از زحمات سرمایه گذار این پروژه افزود: این افتتاحیه که تکرار مراسم افتتاحیه پروژه‌های قبلی در این مجموعه بود، در شأن فرهنگ و عقبه تاریخی نمین نیست و از سرمایه گذار نمینی انتظار داشتیم ارزش های دیار فرهنگی خود را در چنین مراسم هایی که بعد تبلیغاتی بسیاری دارد به نمایش بگذارد.

غفلت مسئولان استانی از تبلیغ سمعی بصری

نویسنده کتاب «فرهنگ جغرافیایی شهرستان نمین» با انتقاد از غفلت مسئولان استانی از تبلیغات سمعی و بصری این چنین برنامه ها در جذب گردشگر افزود: اطلاع رسانی ظرفیت گردشگری استان و به خصوص شهرستان نمین در برگزاری چنین مراسمی می تواند تبلیغ موثری برای جذب گردشگر باشد که از نظر مسئولان استانی مغفول مانده است.

حقی تاکید کرد: اگر مواردی موجب دلسردی این سرمایه گذار بوده باشد باید از طرف مسئولان استانی و شهرستان رفع شود تا با حمایت از سرمایه‌گذار گام‌های توسعه را با نشان دادن توانمندی های منطقه تسریع کنیم.

گلایه های سرمایه گذار پروژه

به دنبال این گلایه ها سراغ «احمد علی رستمی» سرمایه گذار این پروژه رفتیم.

رستمی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر گردشگران در حیران از استان اردبیل هستند، من آرزو داشتم این پروژه با حضور اهالی و مسئولان هر 2 استان افتتاح شود و خبر افتتاح این پروژه در صدا و سیمای اردبیل هم برای اطلاع اهالی استان تحت پوشش قرار گیرد اما با وجود آنکه من این مراسم را به فرماندار نمین اطلاع داده بودم و برای هماهنگی از مسئولان استان دعوت کرده بودیم. گویا مسئولان استان اردبیل خود تمایلی به حضور در این مراسم نداشتند که حضور نیافتند.

البته این سرمایه گذار گلایه هایی نیز داشت. وی اظهار کرد: در مدتی که در این منطقه مشغول اجرای پروژه و سرمایه گذاری هستم مسئولان استانی اردبیل هیچ وقت به اینجا مراجعه نکرده اند تا بازدیدی از این پروژه داشته باشند در حالی که استاندار گیلان چند بار بازدید کرده و حضور اوباعث دلگرمی تمامی کارکنان این پروژه شده است.

دعوتنامه رسمی

فرماندار نمین در خصوص علت حضور نیافتن در مراسم افتتاحیه این پروژه گفت: این پروژه به لحاظ تقسیمات کشوری در محدوده استان گیلان واقع شده است و بالطبع استان گیلان برگزار کننده برنامه بود. پس هر چند خود سرمایه گذار از مسئولان استان اردبیل دعوت کرده بود اما به دلیل اینکه دعوت نامه رسمی از سوی گیلانی ها برای حضور مقامات استان اردبیل ارسال نشد، مسئولان استانی نیز در این مراسم حاضر نشدند.البته در مورد افتتاح تله کابین حیران گفتنی است که قسمت بیشتر این پروژه در محدوده استان اردبیل واقع شده است و فرماندار نمین در پاسخ به این اتفاق با وجود واقع شدن در محدوده استان ، گفت: این اتفاق در زمان مسئولیت بنده نبوده است و من اطلاعی در این مورد ندارم.

پیشنهاد توسعه پروژه

«سید مهدی جوادی» در پاسخ به اینکه تکلیف امکانات استان اردبیل که برای این پروژه مهیا شده است، چه می شود؟ گفت: ما خود را ملزم به حمایت از سرمایه گذار می دانیم و معتقدیم این پروژه در جذب گردشگر به استان موثر خواهد بود. وی بیان کرد: من حتی به سرمایه گذار پروژه پیشنهاد دادم یک جلسه اداری مشترک بین مسئولان استان اردبیل و گیلان برگزار کند تا مشکلات سرمایه گذار با همکاری 2 استان رفع شود. جوادی افزود: همچنین به سرمایه گذار پیشنهاد کرده ایم این پروژه ها در سمت اردبیل نیز توسعه یابد و ما با تمام توان زمینه حمایت و امکانات را فراهم می کنیم.

غفلت مسئولان از دلگرم کردن سرمایه گذار

«منصور حقیقت پور» نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین نیز در خصوص این افتتاحیه قابل تامل به همشهری گفت: مسئولان استانی می‌توانستند با حضور و بازدید از پروژه های در حال احداث در حیران، از این سرمایه گذار دلجویی کنند که احتمال دارد کم توجهی آنها باعث دلسردی این سرمایه گذار بوده باشد.

هر چند حمایت از سرمایه گذار بخش خصوصی برای طرح های گردشگری یک ضرورت و قابل تقدیر است اما سریال افتتاح هایی از سرمایه استان اردبیل و با نام استانی دیگر، برای اهالی استان اردبیل قابل قبول نیست و انتظار می رود مسئولان استانی با درایت و حساسیت از حق استان اردبیل دفاع کنند.

منبع: روزنامه همشهری اردبیل  

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
محيط زيست را خراب مي كنند بعد انتظار حمايت و استقبال را دارند
ستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
خانم پوپک قاسمی
نویسنده محترم مقاله
سلام
خود شما می گویید گردنه حیران در تقسیمات کشوری مال استان گیلان است
خب حالا یک سرمایه گذار محترم از استان اردبیل آمده در منطقه تحت حفاظت گیلان سرمایه گذاری کرده ، آیا باید این گردنه را به اردبیل بدهند ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
.
خودتان هم اعتراف دارید که مسئولین اردبیلی همکاری نمی کنند
.
الان تله کابین رامسر در استان مازندران را یک آقای تورک زبان به نام آقای نجفی ساخته و راه اندازی کرده
.
پس باید رامسر و تله کابین آن را از استان مازندران به اردبیل یا تبریز منتقل کنند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
.
لطفاً بجای این حرفها به مسئولین اردبیلی بفرمایید بیشتر به منطقه تحت پوشش خود رسیدگی کنند
.
یا علی مدد
مدیر پایگاه سایت تابناک اردبیل: حرف نویسنده این است که علاوه بر آنکه برج بخش مرتفع این سایت در   حوزه فندقلوی اردبیل واقع شده است بلکه کلیه امکانات زیربنایی مانند برق مجموعه و راه دسترسی از طرف فندقلوی نمین از طرف استان اردبیل تامین شده و منطق و اخلاق ایجاب می کند که به عنوان پروژه مشترک از مسئولان اردبیل نیز در مراسم افتتاح و توسعه این مجموعه دعوت می کردند
عسگر اردبيلي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
با سلام ممنون از مقاله خوبتون و انتقاد شديد از مسولين استاني ما مردم اردبيل خودمون گردنه حيران رو اباد ميكنيم اين گردنه هيچ گاه به گيلان داده نخواهد شد ياشاسن حيران اردبيل
پاسخ ها
ستار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
سلام عسگر جان
احتیاجی نیست شما این گردنه را به گیلان بدهید
از نظر تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران ، گردنه حیران یکی از سه زیر مجموعه شهرستان آستارا و در نهایت استان گیلان است
.
سنه قوربان
حالا باور نمی کنی تشریف ببرید وزارت کشور همه چیز را از مسئولین مملکتی سوال کنید
سیروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
همه می دانند که گردنه حیران مال آستاراست
خب شما چی می گید ؟؟؟
پاسخ ها
فرید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
مطلب را خوب نخوانده اید دوست عزیز. آنچه در این مطلب آمده است تا آنجایی که من متوجه شدم قضیه مالکیت آستارا یا اردبیل نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
با سلام به نظر میرسد درجامعه‌ای که همه به فکر جیب و کیف خود باشند انتظاری جز این نیست که البته اگر جز این باشد آمار گدایان و دست فروشان در اردبیل نجومی نمیشود!
عسگر اردبيلي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
منطقه حيران=اردبيل مقدس
سیروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
حیران = آستارا = گیلان = ایران اسلامی
پرفسور سمیعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
ای مردم غیور و تاریخ ساز اردبیل استارا برای اردبیل همانند استانبول برای ترکیه است همانطور که اگر استانبول نباشد (یکی از بزرگترین مراکز تجاری صنعتی و توریستی جهان و محل اتصال قاره اروپاو اسیا )ترکیه ای نخواهد بود اگر استارایی نباشد اردبیلی هم نخواهد بود استارا راه اردبیل را برای تجارت با 4 کشور و بقیه استانهای ایران باز می کند (95%تجارت و ترانزیت های دنیا ازطریق ابهای ازاد به دلیل هزینه پایین انجام می شود )اقتصاد رو به رشد اردبیل به یک بندر نیاز دارد از الحاق استارا به اردبیل چشم پوشی نکنید برعکس روز به روز مصمم تر روی این موضوع کار کنید ضمنا برای جلب حمایت های مردمی از طریق رسانه ها و مطبوعات مردم استان اردبیل و استارا را از مزایای الحاق مطلع سازید فراموش نکیند اگر استارا برای اردبیل الحاق نشود اینده چندان روشنی نه برای استارا و نه برای اربیل قابل تصور نیست
پرفسور سمیعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
ای مردم غیور و تاریخ ساز اردبیل استارا برای اردبیل همانند استانبول برای ترکیه است همانطور که اگر استانبول نباشد (یکی از بزرگترین مراکز تجاری صنعتی و توریستی جهان و محل اتصال قاره اروپاو اسیا )ترکیه ای نخواهد بود اگر استارایی نباشد اردبیلی هم نخواهد بود استارا راه اردبیل را برای تجارت با 4 کشور و بقیه استانهای ایران باز می کند (95%تجارت و ترانزیت های دنیا ازطریق ابهای ازاد به دلیل هزینه پایین انجام می شود )اقتصاد رو به رشد اردبیل به یک بندر نیاز دارد از الحاق استارا به اردبیل چشم پوشی نکنید برعکس روز به روز مصمم تر روی این موضوع کار کنید ضمنا برای جلب حمایت های مردمی از طریق رسانه ها و مطبوعات مردم استان اردبیل و استارا را از مزایای الحاق مطلع سازید فراموش نکیند اگر استارا برای اردبیل الحاق نشود اینده چندان روشنی نه برای استارا و نه برای اربیل قابل تصور نیست
پروفسور بالتازار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
آقای پروفسور سمیعی اردبیلی
برادر من همین حرفهای تکراری را بدون یک کلمه کم و زیاد در سایت « مشکین سلام » هم آوردی.. حداقل یک کلمه اش رو عوض می کردی ..آخه عزیز من ما میگیم نره تو میگی بدوش.. شما اگه آستارا رو میخوای یک فراخوان بده به مهاجرین خودتون در شهرهای گیلان ببین چند نفر حاضر هستند به اردبیل برگردند !!! آستارا کجا بود ؟؟ خوابی ؟؟ چی چی میگی برای خودت ؟؟ شما بجای این کارها برو برای مهاجرین خودتون کار و اشتغال درست کن تا مجبور نشوند اینهمه مهاجرت کنند . برو توی مشکین شهر و سرعین و پارس آباد سرمایه گذاری کن و توریست جذب کن تا مجبور نشی برای پیشرفت و درآمد و توسعه اردبیل ، منت تصاحب شهرهای یک استان دیگه رو بکشی و زیر بار قرض یهود بری
anishtan
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
dava base astara mal e khodast
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
به گفته خودتان ( نه ما ) تله کابین حیران و همه پروژه های این گردنه را استاندار گیلان افتتاح کرده
این نشان می دهد که گردنه حیران مال گیلان و آستارا است . چه ربطی داره حالا یک سرمایه گذار اردبیلی آمده در حیران آستارا سرمایه اش را خرج کرده به کام گیلان باشد ؟؟؟ والله بیشتر از گیلانی ها که خود اردبیلی ها در این منطقه و تله کابین تشریف دارند . ضمناً حتماً این سرمایه گذار اهل نمین یک چراغ سبز و روی خوشی از مسئولین گیلانی دیده که حاضر شده سرمایه خود را در حوزه استحفاظی آستارا خرج کنه . بروید دلایلش را بررسی کنید . جالب است که در مقاله بالا خودتان تاکید داشتید که مسئولین اردبیلی حضور نیافتند
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار