عید فطر؛ فرصت شكر‌گزاری به درگاه الهی

نویسنده: حجت‌الاسلام داود چمانی
کد خبر: ۶۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰ 16 July 2015
به گزارش تابناک یزدعید سعید فطر از اعیاد بزرگ اسلامی است كه فضیلت بالایی دارد. تا بدانجا كه در روایات بر شب‌زنده‌داری و احیا در این شب تأكید و بیان شده است كه احیای این شب كمتر از شب قدر نیست. از شب عید سعید فطر به‌عنوان شب جایزه گرفتن یاد شده است.
 عید سعید فطر از اعیاد بزرگ اسلامی است كه فضیلت بالایی دارد. تا بدانجا كه در روایات بر شب‌زنده‌داری و احیا در این شب تأكید و بیان شده است كه احیای این شب كمتر از شب قدر نیست. از شب عید سعید فطر به‌عنوان شب جایزه گرفتن یاد شده است.
در این شب خداوند مزد صائمان را به بهترین نحو ممكن می‌پردازد و طبق كلام الهی در قرآن بالاترین مزد نیز رضایت خداوند از بندگان بیان شده است. عید فطر روز اجتماع بزرگ اسلامی و تجلی وحدت مسلمانان جهان است و نماز و عبادت در این روز فضیلت بالایی دارد. در نماز عید فطر مسلمانان با وحدت، همدلی و انسجام در صفوف به هم فشرده كنار یكدیگر می‌ایستند و یكپارچگی، همدلی و وحدت خود را به نمایش می‌گذارند. نماز عید سعید فطر در زمان امام معصوم واجب و در زمان غیبت وی و با جماعت و به قصد رجا  و رسیدن به ثواب الهی مستحب است.  عید به معنی بازگشت و معنای فطر از فطرت گرفته شده است. این 2 كلمه در كنار هم به معنی بازگشت صفا و پاكی فطری نخستین و درونی به روح انسان است كه در اثر بندگی در طول ماه مبارك رمضان حاصل می‌شود. در روایت آمده است كه در آخرین روز از ماه مبارك رمضان ملكی ندا می‌دهد: «ای بندگان خدا! به شما بشارت باد كه گناهان گذشته‌تان آمرزیده شد. پس به فكر آینده خویش باشید كه چگونه بقیه ایام را بگذرانید.» یكی از دستورات دینی در روز عید سعید فطر پرداخت زكات فطره است. چون یكی از معانی فطره، دین است، پس مؤمن زكات این روز را به افتخار دین پرداخت می‌كند كه حالت شكرانه دارد. خلقت، دومین معنای فطره است. كسی كه زكات فطره را می‌پردازد در حقیقت برای پاك شدن و مصونیت بدن از امراض و بیماری‌ها اقدام كرده و زكات خلقت خود را پرداخته است. از طرف دیگر افطار مقابل روزه است و زكات فطره، در حقیقت اجازه و زكات افطار است كه پس از یك ماه روزه‌داری، به مؤمن داده می‌شود. فواید فراوانی برای پرداخت زكات فطره در روایات ذكر شده است، به‌طور مثال امام صادق(ع) ‌پرداخت زكات فطره را سبب قبولی و كامل شدن روزه دانسته‌اند.
 در شرایط كنونی كه استكبار جهانی با كمك صهیونیسم دست به دست هم داده‌اند و برای نابودی اسلام و رواج كفر از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌كنند، اجتماع عظیم مسلمانان در روز عید فطر كه وحدت و یكپارچگی را به نمایش می‌گذارد، باعث تقویت وحدت میان آنان می‌شود و امیدواریم بر وحدت افكار و اندیشه‌های سران كشورهای اسلامی نیز افزوده شود و برخی از آنان را كه در خواب غفلت فرو رفته‌اند و با حمایت از كفار و گروه‌های منحرف به كشتار و خونریزی در كشورهای مسلمان نظیر یمن، عراق، بحرین، سوریه و فلسطین دامن می‌زنند، بیدار كنند تا با اتحاد هرچه بیشتر به مقابله و نابودی ظلم و ستم بپردازند. در كشور ما عید سعید فطر اهمیت والاتری نسبت به سایر كشورهای اسلامی دارد و آن هم به دلیل وجود امنیت پایداری است كه به بركت خون شهدا و نعمت ولایت در كشور برقرار است. بنابراین این روز فرصتی برای شكرگذاری به درگاه خداوند به دلیل برخورداری از نعمت‌های فراوان به‌ویژه نعمت امنیت در كشور است كه باید بیش از پیش قدردان آن باشیم.
روزنامه همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار