دوره جدید مرمت پاسارگاد آغاز شد

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از آغاز دوره جدید حفاظت و مرمت در این پایگاه از اواخر این هفته خبر داد.
کد خبر: ۶۶۱۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳ 30 September 2018


تابناک فارس به نقل از تسنیم:حمید فدایی درباره برنامه مرمتی در پایگاه میراث جهانی پاسارگاد اظهار داشت: با توجه به تمدید تفاهم‌نامه با گروه مرمت‌گر ایتالیایی موسسه عالی حفاظت رم با معاونت میراث فرهنگی کشور نخستین فصل این دوره سه ساله آخر همین هفته آغاز می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت مشترک 3 ساله گفت: در این دوره بر روی کاخ بار عام، کاخ دروازه، ادامه کار در کاخ اختصاصی و آرامگاه کوروش کارهای مرمتی و حفاظتی انجام می‌شود و همچنین در تهیه دیتا بانک اقداماتی صورت می‌گیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: این هفته با حضور گروه حفاظت‌گر این هیئت یک کارگاه مشترک هم در زمینه حفاظت و هم آموزش حفاظت برگزار می‌شود که آموزش‌ها به صورت میدانی و تخصصی در کاخ اختصاصی بر روی سنگ‌ها است.

فدایی با بیان اینکه چون موضوع مرمت سنگ و حفاظت از آن موضوع مهمی در کشور است، بیان کرد: بخشی از این دوره برای آموزش کارشناسانی در دیگر پایگاه‌های جهانی و سایت‌های میراث ملی که در زمینه سنگ هستند، اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به این پایگاه‌ها عنوان کرد: کارشناسانی از پایگاه جهانی تخت جمشید، بیستون، پایگاه شوش، پایگاه کلیساها و پایگاه تخت سلیمان که آثار سنگی شاخصی دارند و همزمان با کار مرمتی که انجام می‌شود آموزش می‌بینند.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد تصریح کرد: کارشناسانی از پایگاه‌های ملی که در حوزه سنگ شاخص هستند نیز در این دوره حضور دارند که از جمله می‌توان پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر در ایذه، شهر یری در اردبیل و محوطه سنگی گورستان خالد نبی در استان گلستان را نام برد.

فدایی با اشاره به فعالیت برای تهیه دیتا بانک در این دوره گفت: گروهی از کارشناسان ایتالیایی درباره چگونگی ایجاد دیتا بانک آموزش می‌دهند که کارشناسانی از استان‌های مختلف حضور دارند و آموزش می‌بینند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار