دردسرهای مستقل بودن در فضای نشر امروز

دو مجموعه شعر سپید «جمهوری عطر و ابریشم» و «خاطرات هاوانا» همچنان پشت درهای بسته‌ی ناشران قرار دارد.
کد خبر: ۶۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸ 28 July 2015
به گزارش تابناک یزد، هادی خوانساری (شاعر)، با اعلام اینکه قرار قبلی مبنی بر انتشار این دو مجموعه در شش‌ماه نخست سال جاری فعلا منتفی است، بیان کرد: هنوز ناشران این کتاب‌ها مشخص نشده‌اند و به‌رغم ارسال آن‌ها؛ هنوز قراردادی قطعی نشده است. درواقع چون من یک شاعر مستقل هستم و با وجود نزدیک 20سال فعالیت در حوزه‌ی ادبیات و شعر؛ وارد هیچ باندی نشده‌ام و زیرمجموعه‌ی هیچ باند مافیای ادبی و نشر یا نوچه‌پروری قرار نگرفته‌ام لذا صنعت نشر روی چندان خوشی برای انتشار کتاب‌هایم نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: چون برخی از کتاب‌هایم حتی بعداز دریافت مجوز و انتشار از کتابفروشی‌ها جمع یا توقیف شده‌اند؛ ناشران تمایل چندانی برای انتشار کتاب‌هایی که بناست نام من روی جلد آن قرار بگیرد؛ ندارند تا دچار دردسرهای احتمالی نشوند. حتی دو ناشری که سال گذشته برای انتشار این مجموعه‌ها ابراز تمایل کرده بودند؛ بعد از مدتی ترجیح دادند بدون پاسخگویی صریح و شفاف به‌نوعی از چاپ کتاب‌ها کناره‌گیری کنند. مجموعه شعر «چریک‌های جوان» که در سال 81 منتشر شد و مانیفستی بود برای غزل پیشرو در ایران همچنان در انتظار تجدیدچاپ است و ناشر این اثر هم ظاهرا بعد از ممیزی و توقیف قبلی تمایلی برای پیگیری روند تجدید چاپ ندارد.

این شاعر سپس با تاکید بر اینکه عضویت در گروه‌های مختلف ادبی و هنری فی‌نفسه امر بدی نیست، اضافه کرد: البته کار کردن به‌صورت گروهی و تشکیل تیم دادن به خودی خودی امری قبیح و قابل شماتت نیست. اما به شرط اینکه به سمت مافیایی شدن نرود و همکاری‌های مذکور در فضایی سالم و عاری از باندبازی صورت بگیرد. من شخصا کسی نیستم که بخواهم زیر بیرق شخص یا گروهی بروم و از عقاید خودم عقب‌نشینی کنم. البته تا به حال هم شرایطی برای همکاری تیمی و گروهی سالم برای من پیش نیامده که من نپذیرفته باشم.

به گفته‌ی خوانساری؛ یازدهمین مجموعه شعر او با عنوان «اسپانیا، عشق» نیز به همین دلایل به دست مولف (توسط نشر فرآیین و مهدیارجوان) متولد و منتشر شد و در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به دست مخاطبان رسید.

آثار این مجموعه‌ی 80صفحه‌ای اشعار سال‌های 1390- 1375 این شاعر را در خود جای داده است.

ایلنا؛ خوانساری چند ماهی است علاوه بر شعر و ادبیات، در دیگر حوزه‌های هنری مثل تئاتر و سینما نیز دستی دارد. او به عنوان مدیر تولید آثار جدید داریوش مهرجویی در ساخت و تولید کارهایی مثل «غرب واقعی» (تئاتر) و «سنتوری2» (فیلم سینمایی) همکاری خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار