از زمانی که پای کامپیوتر و اینترنت به زندگی مردم باز شد، بانکها به این فکر افتادند که از این فرصت پیش آمده استفاده کنند و خدمات خود را از طریق اینترنت و کامپیوتر و با سهولت بیشتر، سرعت بالا تر و بدون نیاز به شعب در اختیار مشتریان قرار دهند.
قبل از اینکه بانکها خدمات خود را به صورت اینترنتی ارائه دهند، مشتریان حتی برای انجام کوچکترین امور بانکی مجبور بودند از خانه خارج شوند و این مساله علاوه بر افزایش هزینههای مختلف شعب، بر بار ترافیک شهری میافزود و در کنار آن آلودگی هوا افزایش مییافت.
از طرف دیگر نبود اینترنت بانک موجب میشد تا مشتریان ساعتها در صفهای شعب بانکها منتظر بمانند و این انتظار زیاد در برخی موارد باعث به وجود آمدن بحث و برخورد فیزیکی در شعب میشد.از سوی دیگر کارمندان بانکها به دلیل حجم زیاد کار و انجام امور روزمره مشتریان، زمان و توانی برای انجام وظایف مهمتر بانکی مثل ارائه مشاوره به مشتریان نداشتند.
اما امروزه با توسعه ابزارهای سلف سرویس بانکی از طرفی، تغییر نقش شعب بانکها از طرف دیگر و همچنین تغییر نگرش و نیاز مشتریان به خدمات بانکی، آنها میتوانند با اینترنت بانک در هر ساعت از شبانه روز، در ۷ روز هفته و در هر مکانی که باشند بدون استرس و نگرانی اکثر امور بانکی خود را به راحتی و در کمترین زمان ممکن انجام دهند.
در این مسیر بانک ایران زمین که «بانکداری دیجیتال در سال 1400» را چشم انداز خود قرار داده است، میتواند از طریق بستر اینترنت بانک به این هدف برسد و با استقرار بانکداری دیجیتال، شعب بانک فقط به عنوان یک مرکز تماس با مشتری شناخته میشود و نه یک مرکز ارائه سرویس؛
خدمات اینترنت بانک ایران زمین چیست؟
اینترنت بانک ایران زمین یکی از سیستمهای بانکداری مدرن این بانک میباشد که برای مشتریان دارای ارتباط اینترنتی، این امکان را فراهم میسازد که در هر زمان و مکانی به اکثر خدمات بانکی مورد نیاز دسترسی داشته باشند و برای خود یک شعبه کوچک ولی کامل ایجاد نمایند.
در ادامه خدمات مشتریان حقیقی و حقوقی اینترنت بانک ایران زمین را بررسی مرور میکنیم:
معرفی خدمات اشخاص حقیقی:
۱. تنظیم و دسترسی سریع به شماره سپردههای دلخواه و دریافت موجودی و صورتحساب در صفحه خانه (Home Page)
۲. دریافت مشخصات سپرده خود (وضعیت سپرده، نوع سپرده، نام سپرده، شعبه افتتاح کننده و شماره شبا سپرده)
۳. سپرده در یک نگاه: دسترسی به تمامی شماره سپردهها
۴. روزشمارمالی: نمایش گردشها با انتخاب نوع سپرده برحسب سال و ماه بصورت تقویمی
۵. تماس: امکان ثبت شمارههای کارت، تسهیلات، سپرده و شبا خود را جهت سهولت در عملیات انتقال وجه را فراهم میآورد.
۶. انتقال وجه: انتقال داخلی (عادی، مستمر، دستی ، کارت به سپرده)، انتقال داخلی و شتابی (کارت به کارت)، انتقال وجه بین بانکی پایا
۷. گزارش گیری: گزارش گیری از (انتقال وجه های مستمر، انتقال وجه ساتنا، انتقال وجه پایا، جزئیات انتقال وجه پایا و تراکنشهای کارت)، امکان لغو انقال وجه مستمر و امکان لغو و تعلیق و باز فعال نمودن انتقال وجه پایا
۸. مدیریت تسهیلات: مشاهده نوع، شماره، وضعیت، مبلغ، مانده، تعداد، تاریخ شروع و سررسید، پرداخت اقساط تسهیلات، تهیه گزارش تسهیلات
۹. مدیریت کارت: دسترسی آسان به کارتهای صادر شده جهت پرداخت قبض، انتقال وجه، صورتحساب، موجودی، انسداد و تغییر رمز و انتخاب حساب فرعی (جزئیات) با مراجعه به منو کارت
۱۰. ثبت مبلغ چکهای (تاریخ، مبلغ و ...) صادره قبل از وصول، مشاهده وضعیت چکهای صادر شده
۱۱. مدیریت چک: خرید شارژ، پرداخت قبوض عادی و دستهای (مدیریت پرداخت)
۱۲. تنظیمات: تغییر نام کاربری و رمزعبور و رمز دوم و تنظیمات صورت حساب
معرفی خدمات اشخاص حقوقی :
۱. تنظیم و دسترسی سریع به شماره سپردههای دلخواه و دریافت موجودی و صورتحساب در صفحه خانه (Home Page)
۲. دریافت مشخصات سپرده خود (وضعیت سپرده، نوع سپرده، نام سپرده، شعبه افتتاح کننده و شماره شبا سپرده)
۳. سپرده در یک نگاه: دسترسی به تمامی شماره سپردهها
۴. روز شمار مالی: نمایش گردشها با انتخاب نوع سپرده برحسب سال و ماه بصورت تقویمی
۵. مدیریت چک: مشاهده وضعیت چکهای صادر شده
مراحل و شرایط استفاده از سیستم بانکداری اینترنتی ایران زمین
مشتریان بانک ایران زمین برای استفاده از خدمات اینترنت بانک باید مراحل زیر را انجام دهند:
۱. مراجعه به نزدیکترین شعبه و افتتاح حساب سپرده
۲. تکمیل فرمهای مربوطه در شعبه
۳. دریافت نام کاربری و رمزهای اول و دوم (رمز انتقال وجه) از شعبه