مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تقریبا ۱۰۰ روستا در سطح استان آبرسانی شده بود، در حالی که اکنون از نظر جمعیتی بیش از ۹۳ درصد جمعیت روستایی استان از شبکه آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند.
کد خبر: ۱۰۲۹۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴ 20 February 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«علیرضا کاکاوند»، افزود: کرمانشاه استانی مرزنشین است که در تمام مراحل دفاع از آرمان‌های انقلاب دین خود را نسبت به نظام مقدس ادا کرده و هم اکنون که این استان در معرض مشکلات قرار دارد هر اندازه بتوانیم کار و تلاش کنیم اندک است.

وی از تامین و توزیع درست آب شرب سالم و بهداشتی، جمع آوری، تصفیه و فاضلاب به عنوان رسالت آبفا یاد کرد و گفت: نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰هزار نفر جمعیت در استان وجود دارد که یک میلیون و ۵۴۰هزار نفر در شهر‌ها ساکن هستند و ۴۹۸هزارنفر در مناطق روستایی سکونت دارند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۹درصد جمعیت شهری استان از نعمت آب شرب بهداشتی بهره‌مند هستند، اظهار کرد: حدود ۹۳درصد جمعیت روستایی از آب شرب لوله‌کشی و بهداشتی بهره‌مند هستند.

این مسوول یادآور شد، شاخص بهره‌مندی در جامعه روستایی استان حدود ۸۰/۵ درصد است، اختلاف این ۹۳درصد با ۸۰درصد به فرسودگی تاسیسات برمی گردد، چون بسیاری از روستا‌های ما زمان جهاد سازندگی سابق راه اندازی شده و عمری از زمان تاسیسات می‌گذرد و دلیل این اختلاف در شاخص و درصد بهره مندی ناشی از فرسودگی تاسیسات است.

وی با بیان اینکه مملکت و استان ما با خشکسالی مواجه شده است، ادامه داد: سال آبی ۹۹ تا ۱۴۰۰ یکی از خشکسال‌ترین سال‌ها در نیم قرن اخیر بود و استان کرمانشاه بیشترین کاهش بارندگی را در سال گذشته در کشور داشته است.

کاکاوند با بیان اینکه منابع تامین آب اعم از چشمه و سراب‌ها و حتی قنات‌ها به شدت با کاهش آبدهی مواجه شده است، ادامه داد: به عنوان مثال در سراب قنبر کرمانشاه که تا حدود ۴۰۰لیتر در ثانیه تامین آب می‌شد در حال حاضر به ۳۰لیتر در ثانیه رسیده است.

وی با بیان اینکه امسال اکثر چاه‌ها مهندسی مجدد و احیای چاه داشته است، ادامه داد: براساس آمار هواشناسی به نسبت سال گذشته نیز اوضاع خوبی نداریم و شهر کرمانشاه امسال نسبت به میانگین بلندمدت و حتی نسبت به پارسال نیز ۴۹درصد کاهش بارندگی داشته است.

این مسوول اضافه کرد: در بخش فاضلاب در حوزه شهری یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر از خدمات انتقال و تصفیه فاضلاب بهره‌مند هستند و حدود ۷۰درصد جمعیت شهری دارای پوشش خدمات فاضلاب است، میانگین این عدد در کشور حدود ۴۸درصد است و نسبت به میانگین کشور وضعیت بهتر داریم.

به گفته وی، تعدادی تصفیه‌خانه فاضلاب به صورت نیمه کاره وجود دارد که تا مرحله ۷۰ درصد پیش رفته‌اند، ولی به دلیل مشکلات مالی و اعتباری متوقف شده و یا به کندی پیش می‌روند و یکی از خواسته‌های اساسی ما در حوزه فاضلاب تکمیل این تصفیه خانه‌ها است که پنج تصفیه خانه در روانسر، جوانرود، تازه آباد، کرند و سرمست است.

کاکاوند اضافه کرد: برای تکمیل این میزان ۱۳۰ میلیاردتومان اعتبار نیاز داریم که در صورت تامین، این آمادگی را داریم که ۲ تصفیه خانه را در نیمه اول سال ۱۴۰۱ و بعدی را در نیمه دوم سال آینده به بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه یادآور شد، مشکل اساسی ما در حوزه فاضلاب در شهر کرمانشاه است، شهر کرمانشاه یک هزار و ۳۰۰کیلومتر طول شبکه و خطوط جمع آوری و انتقال در بخش فاضلاب دارد که ۸۴۰ کیلومتر آن کار شده است.

وی اظهار داشت: جمعیت شهر ما حدود یک میلیون نفر است، تصفیه خانه در سه مدول راه اندازی شده است که مدول اول آن طراحی شده و نواقصی دارد و جمعیتی حدود ۳۳۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد، یعنی فاضلاب دو سوم جمعیت شهر کرمانشاه فاضلاب تصفیه نمی‌شود و خام وارد رودخانه قره سو می‌شود که عمدتا به دلیل مشکلات مالی و اعتباری است.

کاکاوند ادامه داد: بخش دیگر تصفیه خانه ما در شهر کرمانشاه سال‌ها تعطیل بوده است و در سال گذشته پیگیری‌های زیادی داشتیم به خصوص در اواخر سال گذشته لایحه بودجه ۱۴۰۰ که به مجلس رفت و نمایندگان در آخرین روز‌ها در حوزه آب روستایی و هم فاضلاب شهر کرمانشاه ما کمک کردند که حدود ۲۲۰میلیارد تومان اعتبار مصوب شد.

این مسوول افزود: ما هم قول داده ایم که مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب را شروع کنیم که پیگیر مطالبات و برآورد آن شده ایم که در یکماه گذشته به پایان رسید و اکنون انتخاب پیمانکار فراخوان داده شده است و در اواخر بهمن و اوایل اسفند کلنگ زنی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه صورت می‌گیرد.

این مسوول ادامه داد: اتمام این کار در بازه زمانی سه ساله انجام می‌شود، شرایط تصفیه و کیفیت پساب خروجی استاندارد‌هایی دارد و بنا به مصرفی است که از پساب می‌شود، در شهر کرمانشاه عمدتا پساب تصفیه خانه و فاضلاب وارد رودخانه قره سو می‌شود.

وی اظهار داشت: مدتی است که پیگیر هستیم پساب را به صنایع تحویل دهیم و قراردادی با شرکت پتروپالایش آناهیتا بسته ایم و به دلیل داشتن چندین متقاضی اخیرا فراخوان داده ایم و خوشبین هستیم که در سال آینده این پساب را به صنایع تحویل دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد، از سال‌های گذشته محلاتی در کرمانشاه همواره با قطعی آب مواجه بوده است، اکنون قطعی آب در برخی مناطق همانند ظفر، نوکان و سایر محلات بهتر شده است.

وی در خصوص آب شرب شهر کرمانشاه گفت: کرمانشاه جمعیت بیش از یک میلیون نفر دارد، نیاز ما در حالت عادی حدود پنج مترمکعب بر ثانیه و ۲۵۰هزار مترمکعب مخزنی است که خطوط انتقال بین مخازن باید باشد تا مردم ۲۴ساعته آب پایدار و مطمئنی داشته باشند.

کاکاوند با بیان اینکه اکنون کمتر از چهار متر مکعب بر ثانیه آب داریم و با حدود هزار و ۵۰ لیتر در ثانیه کمبود مواجه هستیم، گفت: اکنون ۱۲۹ هزار متر مکعب مخزن داریم و با نصف شدن حجم مخازن روبرویم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این موارد با فرسودگی شبکه مواجه هستیم و ۳۰۰کیلومتر از شبکه آب شرب شهر کرمانشاه بیش از ۵۰سال قدمت دارد و بین ۳۰۰تا ۷۰۰کیلومتر از ۳۰سال به بالا عمر دارد که همه این عوامل موجب قطعی آب در برخی از محلات شهر کرمانشاه شده است.

کاکاوند یادآور شد، تامین آب شهر کرمانشاه برعهده آب منطقه‌ای است و قرار بر این است بخشی از آب شهر کرمانشاه از طریق سدگاوشان تامین شود که قرار براین بود خط گاوشان وارد مدار شود که برای ۲ هزار و ۶۰۰لیتر بر ثانیه طراحی شده است که باید تحویل شرکت آب و فاضلاب شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود هزار لیتر بر ثانیه آب وارد خط می‌شود و این بدان معناست که این پروژه تکمیل نیست و نواقصی دارد که در حال رفع شدن است و قرار است تا پایان سال تحویل شرکت آب و فاضلاب داده شود.

کاکاوند اضافه کرد، آزمایشگاه مجهز برای بررسی کیفیت آب در استان وجود دارد که از استان‌های برتر در این زمینه هستیم و در منطقه غرب کشور از نظر تجهیزات آزمایشگاهی و نیروی انسانی رتبه نخست را داریم.

این مسوول با بیان اینکه نزدیک به ۱۷ اکیپ در این حوزه وجود دارد که در سطح شهر و روستا‌های استان مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: حدود ۹ آزمایشگاه به صورت پراکنده در سطح استان وجود دارد.

کاکاوند با بیان اینکه منابع تامین آب متفاوت است، گفت: آب چاه‌های ما املاحی دارد، ولی به هیچ وجه از نظر بهداشتی مضر نیست، سختی آب متفاوت است، ولی در مجموع هیچگاه این منابع از استاندارد‌هایی که باید داشته باشد عدول نکرده است.

وی یادآور شد، اعتبارات مصوب آب روستایی ۷۷۰میلیاردتومان است ۴۶۰روستا در تابستان گذشته دچار تنش آبی شد که وارد برنامه اجرایی شد که ۱۲۲ روستا در ایام دهه فجر به بهره برداری رسید و ۱۶۶روستا کلنگ زنی می‌شود و حدود ۳۴۹روستا در قالب اعتبارات محرومیت زدایی قراردادی با سپاه بسته شد.

کاکاوند یادآور شد، پیش‌بینی می‌کنیم با اتمام این پروژه‌ها شاخص بهره‌مندی که ۸۰ درصد است به ۹۰درصد برسد و امیدواریم در تابستان آینده کمترین چالش را در این حوزه داشته باشیم.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار