طبق وعده مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، قرار است فاز اضطراری تصفیه خانه آب غدیر شهر کرمانشاه چند روز آینده در مدار بهره برداری قرار بگیرد تا بخش زیادی از مشکلات آب شرب مردم این دیار پس از سال‌ها رفع شود.
کد خبر: ۱۰۴۹۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷ 09 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، سال هاست کلان شهر کرمانشاه و اهالی آن از مشکل کمبود آب شرب و قطعی‌های مکرر خصوصاً در فصل گرم سال رنج می‌برند و همواره یکی از مطالباتشان رفع این مشکل آزار دهنده بوده است.

سال گذشته علاوه بر ۶۰۰ روستای استان که با مشکل جدی تامین آب روبه رو بودند، شهر یک میلیون نفری کرمانشاه نیز وضعیت بحرانی برای تامین آب را تجربه کرد.

سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در مجموع ۲۹۷ میلیمتر باران در سطح این استان بارید که نسبت به سال قبل از آن ۳۴ درصد کاهش داشت و در نهایت منجر به کاهش ۶۰ درصدی روان آب‌ها و کاهش ۷۰ درصدی آب چشمه‌ها در کرمانشاه شد.

تابستان سال گذشته به دنبال ایجاد شرایط بحرانی تامین آب شهر کرمانشاه، ساماندهی پروژه انتقال آب از سد گاوشان در دستور کار قرار گرفت، پروژه‌ای که با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار و با احداث تصفیه خانه‌ای قرار است آب شرب مردم مرکز استان را تامین کند.

تامین آب شرب شهر کرمانشاه باید در اولویت قرار گیرد

فرماندار شهرستان کرمانشاه با اشاره به قطعی مکرر آب شرب کلانشهر کرمانشاه و اینکه نیمی از جمعیت استان در این شهر قرار دارد، گفت: تامین آب شرب شهر کرمانشاه باید در اولویت ویژه شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه قرار گیرد.

«فضل الله رنجبر» تامین آب شرب را مانند نان از اولویت‌های بسیار ضروری و جدی مردم دانست و گفت: به هیچ وجه نمی‌شود تامین آب شرب مردم را عقب انداخت لذا باید تمام تدابیر و تلاش در این خشکسالی این باشد که کمبود آب شرب نداشته باشیم.

وی همچنین از بخشداران و شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه خواست در یک کمیته برنامه ریزی تمام مشکلات تامین آب شرب روستایی را احصا و برای رفع آن اقدام کنند.

بالا بودن سرانه مصرف آب در کرمانشاه

با وجود بحرانی شدن وضعیت آب در کرمانشاه همچنان سرانه میزان مصرف در میان کرمانشاهی‌ها ۵۳ لیتر بیشتر از میانگین کشوری بیشتر و حدود ۲۲۳ لیتر در شبانه‌روز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، آبیاری فضای سبز، باغات را از دیگر عوامل هدر رفت آب شرب در سطح استان عنوان کرد و گفت: اگر شهرداری و مشترکان برای آبیاری باغات و فضای سبز آب بخواهند شرکت آب و فاضلاب به آن‌ها آب تصفیه شده می‌دهد نیاز نیست آب شرب مصرف کنند.

«علیرضا کاکاوند» یکی دیگر از عوامل هدر رفت آب شرب را انشعاب‌های غیر مجاز مشترکان اعلام کرد گفت: تاکنون بیش از ۱۰ هزار انشعاب غیر مجاز شناسایی شده است که دلیل اینکه جرایم با تخلف مشترکان نمی‌خوانند جمع آوری نمی‌شود و نیاز به همکاری دیگر ارگان‌ها است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود از شهروندان خواست الگوی مصرف آب شرب که سقف آن ۱۵ متر مکعب در ماه است را رعایت کنند و گفت: مشترکانی که بتوانند در ماه پنج متر مکعب معادل پنج هزار لیتر آب مصرف کنند، تعرفه آب برای آن‌ها رایگان حساب می‌شود.

هزار لیتر بر ثانیه به ظرفیت تولید آب شرب شهر کرمانشاه اضافه خواهد شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه گفت: با وارد مدار شدن فاز اضطراری تصفیه خانه غدیر شهر کرمانشاه هزار لیتر بر ثانیه به ظرفیت تولید آب شرب این شهر اضافه خواهد شد.

کاکاوند در ادامه از وارد مدار بهره برداری شدن فاز اضطرار تصفیه خانه آب غدیر شهر کرمانشاه با ظرفیت کامل، طی ۲ الی ۳ روز آینده خبر داد و افزود: با وارد مدار بهره برداری شدن این تصفیه خانه به صورت اضطراری حدود هزار لیتر بر ثانیه به ظرفیت تامین آب شرب شهر کرمانشاه اضافه خواهد شد و تا حدود زیادی مشکل آب شرب شهر مرتفع خواهد شد.

به گفته وی در گام اول، فاز اضطراری تصفیه خانه آب غدیر وارد مدار بهره برداری خواهد شد، اما علاوه بر تصفیه خانه آب، شرکت آبفا برای تامین آب شرب پایدار حدود یک میلیون شهروندان کرمانشاهی به ۲۵۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب، خطوط بین مخازن و ایستگاه پمپاژ نیاز دارد، در حال حاضر ۱۲۴ هزار مترمکعب مخزن در اختیار این شرکت است و این موضوع یکی از دلایل قطعی و افت فشار آب در برخی از مناطق شهر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در پایان از اعتباری بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان جهت تکمیل این پروژه خبر داد و خاطر نشان ساخت: پیش بینی می‌شود با تخصیص اعتبار لازم و همکاری شرکت آب منطقه‌ای بتوان فاز نهایی پروژه تصفیه خانه آب غدیر را طی ۲ سال تکمیل و به بهره برداری رساند، با تکمیل این پروژه آب شرب شهر کرمانشاه تا سال ۱۴۱۵ تامین خواهد شد.

تامین آب شرب کرمانشاه از اولویت‌های مدیریت استان است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان کرمانشاهی را یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت ارشد استان دانست و گفت: طی ماه‌های اخیر تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است.

«منوچهر فخری» افزود: خوشبختانه عملیات مهم رفع نقص خط انتقال آب شرب سد گاوشان به شهر کرمانشاه با موفقیت انجام شد و در ادامه اجرای فاز اول طرح اضطراری تصفیه خانه غدیر در دستور کار قرار گرفت.

وی عنوان کرد: با تلاش‌های استاندار مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه تامین اعتبار شد و بر اساس زمان بندی مصوب قرارگاه عملیاتی برای تامین آب شرب شهر کرمانشاه، عملیات اجرایی فاز اضطراری تصفیه خانه غدیر به زودی تکمیل می‌شود.

فخری یادآور شد: با بهره برداری از این پروژه بخش مهمی از آب شرب مورد نیاز شهروندان کرمانشاهی تامین می‌شود.

خبر خوش مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای مردم کرمانشاه

در حالی که مسئولان استانی سخت در تلاش هستند که تصفیه خانه آب شرب کرمانشاه هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خبر خوبی برای مردم این دیار داشت و عنوان کرد: فاز اضطراری تصفیه خانه غدیر شهر کرمانشاه طی چند روز آینده با ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

«اتابک جعفری» در حاشیه بازدید از تصفیه خانه آب غدیر شهر کرمانشاه اظهار داشت: در برنامه ریزی که توسط شرکت مهندسی آبفا کشور جهت تامین منابع آبی شهر‌های کشور به ویژه در موارد اضطراری تابستان انجام شد، مشخص گردید در شهر کرمانشاه حدود هزار لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط منابع آبی و آب مورد نیاز شهر کرمانشاه این کمبود باید جبران می‌شد که جا دارد از همکاران بخش آب استان کرمانشاه که با تلاش شبانه روزی توانستند فاز اضطراری تصفیه خانه آب غدیر را به مرحله تست رسانده و ظرف ۲ الی ۳ روز آینده با ظرفیت کامل ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار بهره برداری کنند، تشکر کرد.

جعفری از نیاز به اعتباری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان جهت تکمیل فاز نهایی تصفیه خانه غدیر خبر داد و خاطر نشان ساخت: این اعتبار در کوتاه مدت پیش بینی خواهد شد و همچنین فاز تکمیلی و نهایی بخش‌های مختلف تصفیه خانه با تزریق این اعتبار و همت همکاران ما در استان تا پایان شهریور امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در پایان گفت: طرح تکمیلی پروژه برای زمان‌هایی که آب سد گاوشان به دلایلی همچون ورود سیل به مخزن سد دچار کدورت می‌شود باید انجام شود و با انجام این موارد مجموعه پروژه تصفیه خانه غدیر تکمیل خواهد شد و پیش بینی می‌شود این پروژه نیاز آبی شهر کرمانشاه را تا سال ۱۴۱۵ تامین کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار