مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان:
مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان کرمانشاه از فعال کردن سینما در شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: مجتمع های فرهنگی دانش و بیستون به زودی افتتاح می شوند.
کد خبر: ۱۰۹۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳ 20 February 2023

علی صفدری در گفتگو اختصاصی با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: استان کرمانشاه امسال میزبان جشنواره منطقه‌ای (١) تئاتر با حضور ٢۵٠ هنرمند تئاتر از ٩ استان به مدت ۴ روز بود و جشنواره فیلم فجر هم در استان با ٢٠ فیلم در سه سینما برگزار شد.

وی اتفاق مثبت جشنواره فیلم فجر در استان را ارتباط پیدا کردن برخی از فیلم‌های اکران شده از جهات مختلف با کرمانشاه و مردم این خطه دانست و افزود: کارگردان یا نویسنده بعضی فیلم‌ها کرمانشاهی یا در استان ما ضبط و تصویر برداری آن انجام شده بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: استقبال کم نظیر مردم از جشنواره سبب شد تا در میان استان‌های غربی کشور، بیشترین استقبال از جشنواره از آن مردم کرمانشاه باشد و اختتامیه باشکوه جشنواره با حضور عوامل فیلم "اتاقک گلی" در جوانرود برگزار شد.

وی به برگزاری جشنواره شعر فجر تحت عنوان محفل استان کرمانشاه با حضور ۵٠ شاعر هم استانی اشاره‌ای داشت و گفت: این محفل از لحاظ کمی و کیفی ارزنده، به یاد ماندنی و با شکوه برگزار شد.

صفدری ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر با همکاری اهالی موسیقی به مدت دو روز در روز‌های ٣٠ بهمن و اول اسفند با ١٨ اجرای موسیقی برگزار می‌شود و گروه‌های مختلف از شهرستان‌های استان از جمله پاوه، جوانرود، قصر شیرین، سرپل ذهاب و دالاهو شرکت می‌کنند همچنین در شهرستان‌های شرقی مانند کنگاور، صحنه، هرسین و  سنقر از جشنواره استقبال بسیار خوبی شد.

وی به گروه‌های موسیقی که از سایر استان‌ها دعوت شدند هم اشاره‌ای داشت و تاکید کرد: در ۴۴ سال اخیر امسال چهارمین جشنواره موسیقی فجر بود که در استان کرمانشاه برگزار شد.

شهرستان های استان

"دوره‌های آموزش هنر"در راستای توسعه عدالت فرهنگی و اجتماعی برگزار شد


وی در ادامه افزود: رویداد دیگری که در دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ به آن توجه زیادی شده و جزو اولویت‌های ارشاد است توسعه عدالت فرهنگی و اجتماعی می‌باشد، در همین راستا طرحی در دو مرحله اجرا شد که مرحله نخست آن در فصل تابستان و در ٧ شهرستان و مرحله دوم آن در فصل پاییز و در تمامی شهرستان‌ها به جز مرکز استان اجرایی شد.

وی درباره شیوه شرکت در این طرح خاطر نشان ساخت: افراد بالای ١۵ سال می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند و بین ۴٠ الی ۴۴ ساعت آموزش تخصصی یکی از ٣٧ رشته هنر را دریافت نمایند در نهایت مدرکی برایشان صادر و امکان ورود به بازار کار و اقتصاد هنر از این طریق را پیدا می‌کنند، در استان کرمانشاه که استان نمونه کشور از جهت اجرای این طرح شناخته شد در سال ۴٠١ بیش از ۵ هزار نفر از اهالی استان (به جز مرکز استان) شرکت کردند.

وی گفت: تمام تلاش ما بر این بود تا از ظرفیت مجتمع‌های فرهنگی پس از دوران کرونا در حوزه موسیقی، نمایش، عکاسی، فیلم و .. حتی بعضی هنر‌های بومی، سنتی و محلی هم بهره‌مند شویم بر همین اساس بیش از ۵ رشته هنری که جزو هنر‌های بومی ما هستند را وارد این آموزش‌ها کردیم و مورد استقبال واقع شد.

شهرستان های استان

برگزاری جلسات "شورای فرهنگ عمومی" با رویکردی تازه

 

صفدری یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب در مجموعه فرهنگ استان را "شورای فرهنگ عمومی" اعلام کرد و افزود: شورای فرهنگ عمومی یک شورای اثر گذار، تصمیم گیر و تصمیم ساز در حوزه فرهنگ و عالی‌ترین شورا برای تصمیم گیری‌های فرهنگ در سطح کلان می‌باشد، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ١۴٠١ رویکردی نو و جدید به شورای فرهنگ عمومی داشتیم تا از این ظرفیت به نحو احسنت بهره برده و بتوانیم با حضور اعضای حقیقی و حقوقی و همچنین کارگروه‌های مشورتی، کار‌ها و برنامه‌هایی را وارد صحن علنی شورا کنیم همچنین رویکرد را به سمت عملیاتی، دقیق‌تر و کاربردی‌تر شدن آن ببریم.

وی گفت: از لحاظ کمی تعداد جلسات شورای فرهنگ عمومی و بازگرداندن نگاه درست به این شورا، وظایف و جایگاه آن همچنین حضور مسئولین عالی رتبه استان که از نمایندگان مجلس تا خبرگان و مدیران هستند و حضورشان در جلسه جزو الزامات قانونی می‌باشد، مورد توجه قرار گرفت، کارگروه‌های علمی و مشورتی هم فعال شدند و ساعت‌های متمادی و مفصلی در نظر گرفته شد تا یک ساز و کار نظام‌مند به شورا داده شود، ۵ موضوع اصلی برای شورای فرهنگ عمومی برای امسال انتخاب شد.

وی این موضوعات را شامل امید و نشاط، زیست عفیفانه، خانواده و فضای مجازی و.. اعلام کرد و افزود: در خصوص اغتشاشات هم نکات جامعه نخبگانی را وارد جلسه شورا کردیم، در سه ماهه زمستان هم خانواده مورد بررسی قرار گرفت همچنین بعد از رایزنی‌ها چندین جلسه با موضوع خانواده برای ما در اهمیت و اولویت قرار می‌گیرد امیدواریم با برخی برنامه‌های عملیاتی در استان بتوانیم به فضای خانواده رونق و توجه جدی داشته باشیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی سه ضلع دارد یکی دستگاه‌های متولی فرهنگ و اضلاع دیگر هم مردم و نخبگان هستند، سعی کردیم در رویکرد جدید از مردم و جامعه نخبگان بهره ببریم تا تصمیم گیری صحن شورا متناسب با نیاز و دغدغه‌های مردم باشد.

شهرستان های استان

مجتمع‌های فرهنگی در شهرستان‌های استان دایر می‌شوند

 

وی با اشاره به اجرای چند پروژه تحت عنوان مجتمع‌های فرهنگی و هنری در استان در سال ١۴٠١ تصریح کرد: با سفر رییس جمهور به استان به نوعی تمام پروژه‌های ما در دستور کار قرارگرفت و قرار شد اختصاص بودجه یابند و عملیات عمرانی و تکمیل ٱن‌ها با سرعت بیشتری آغاز شود تعدادی از مجموعه‌های ما دارای اولویت بوده و پیشرفت خوبی داشتند از جمله مجتمع شهر کرمانشاه به نام مجتمع دانش و در محله دانش همچنین مجتمع‌های هرسین، بیستون و سنقر، مجتمع دیگر در شهرستان سرپل ذهاب است که مصوبات خوبی را در سفر رییس جمهور دریافت کردند.

وی در خصوص روند پیشرفت این پروژه‌ها اضافه کرد: مجتمع سرپل ذهاب با توجه به اینکه پیشرفت کمتری نسبت به سایر داشت و مجتمع قبلی به دلیل زلزله آسیب دیده بود امروز با جدیت در حال پیشرفت است، مجتمع‌های دانش و بیستون هم طی ماه‌های آینده به شکل ١٠٠ درصد و کامل قابلیت بهره برداری خواهند داشت و خبر افتتاح آن را به زودی اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما در هیچ کدام از شهرستان‌های استان کرمانشاه سینمای فعالی نداریم تفاهم نامه خوبی با رئیس سازمان سینمایی و استاندار کرمانشاه منعقد شد که بیش از ٢۶ میلیارد تومان بودجه این تفاهم نامه است و بر اساس آن در چندین شهرستان مجتمع‌ها به سینما تبدیل می‌شوند.

صفدری تاکید کرد: سینمای هرسین و پیشرفت آن در حال رصد است که در سال ١۴٠٢ تلاش می‌کنیم بازسازی و تکمیل این سینما نهایی و وارد چرخه پخش و اکران فیلم شود، پیگیر یکی دو مجتمع فرهنگی دیگر هستیم که بر اثر زلزله یا فرسودگی زیاد در سال ١۴٠٢ وارد چرخه کار می‌شوند و از آن‌ها برای افزایش توانمندی‌ها و آموزش‌های حوزه فرهنگ و هنر به استان کرمانشاه بهره می‌بریم.

به گفته وی سال ١۴٠٢ سال خوبی است استان از لحاظ سرانه فضای فرهنگی و هنری جزو استان‌های برتر کشور خواهد شد و این یک خبر خوب برای مردم استان است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار