آیین گرامیداشت زنده‌یاد دکتر «محمد علی اسلامی ندوشن» با رونمایی از مستند فرزند ایران و کتاب ایران نامه در استان یزد برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۰۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸ 04 May 2023

«اصغر دادبه» استاد فلسفهٔ اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم که امشب در تالار فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد، اظهار کرد: انسانها سه جنبه دارند؛ یکی بعد مادی آنهاست که این نیازهای وجودی از طریق علم تامین می‌شود ولی آیا انسانها تنها وابسته به این نیاز هستند.

وی به نیاز عقلی انسانها نیز اشاره و عنوان کرد: قطعاً‌ بدون فکر نمی‌توان زندگی کرد لذا انسان به بعد عقلانیت هم برای زندگی نیازمند است و باید به هر طریق این نیاز را رفع کند.

دادبه دیگر بعد مورد نیاز انسانها را بعد عاطفی خواند و در ادامه اظهار کرد: هنر به طور عام و به طور خاص  ادبیات برآوردنده این نیازهاست.

وی عنوان کرد: این که دنیای امروز غیرقابل تامل شده به دلیل دوری از این نیازهاست و لذا باید به این سه نیاز اهتمام داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان این که تنها اگر بتوانیم مظروف بی‌ظرف پیدا کنیم، می‌توانیم ایران و ارزشهای خود را نیز فراموش کنیم، گفت: دکتر اسلامی ندوشن این ظرف که ایران عزیز است را هرگز از یاد نبرده است اگرچه بعضاً خود را از یاد برد.

این استاد فلسفه اسلامی با قرائت اشعاری از حافظ شیراز در وصف مرحوم اسلامی ندوشن، به تاکید این نویسنده شهیر کشورمان در باب سنت و مدرنیته اشاره کرد و گفت: یکی از بخشهای پرداخته شده در این رابطه موضوع سنت دیرینه ماست.

وی با بیان این که بزرگان ما هرگز خط بطلان بر عقلانیت نکشیده‌اند، گفت: آنها معتقد بودند عقل در پرتوی تربیت اخلاقی باید شهود را نیز مورد توجه داشته باشد و به عبارتی هم ملا و هم آدم شد.  

دادبه ضمن اشاره به این که نباید سنت که جنبه عقلانی دارد را فراموش کنیم، بر رعایت اعتدال بین عقل و اشراق تاکید کرد.

در این مراسم، مستند ۷۰ دقیقه‌ای «فرزند ایران» کاری از مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی و همچنین «کتاب ایران نامه» که گزیده دیدگاه‌های مرحوم اسلامی ندوشن درباره ایران و به خط استاد امیرخانی و استاد محمود رهبران از خوشنویسان برجسته کشور کتابت شده است، رونمایی شد.

گفتنی است، این مراسم با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد، مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی و موسسه اندیشه روشن برگزار شد.

این آیین پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت ماه در شهر ندوشن زادگاه استاد «محمدعلی اسلامی ندوشن» برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار