رضا شاه‌ولایتی مخترع کلاه و کوله پشتی هوشمند می‌گوید که اختراعش برای نجات جان کوهنوردان و چتربازان مفقود شده و آسیب دیده است،وی که دارنده مدال‌های برنز و نقره اختراعات در جهان است، مدت‌هاست منتظر سرمایه‌گذار برای تولید و تجاری سازی اختراع هایش مانده است.
کد خبر: ۱۱۲۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱ 12 September 2023

به گزارش تابناک لرستان، رضا شاه‌ولایتی جوان دهه هفتادی از دیار بروجرد، دست به اختراع بزرگی برای نجات بشر زده است، اختراع کلاه و کوله پشتی که می‌تواند با نجات کوهنوردان و چتربازان گرفتار در کوه و مناطق صعب‌العبور، ضمن کاهش وقت و هزینه‌ برای گروه‌های هلال احمر و امداد نجات، از مرگ و میر سالانه بسیاری از افراد جلوگیری نماید.

شاه‌ولایتی که دارنده مدال‌های برنز و نقره اختراعات در جهان است، در میادین ملی و بین‌المللی خوش درخشیده و عضویت دائمی در فدراسیون جهانی مخترعان (IFIA) به همراه اعطای لقب مخترع (INV) را به خود اختصاص داده است.

وی که هفته گذشته مدال نقره جهانی را به خاطر اختراع کوله پشتی کوهستانی با قابلیت نجات و ردیابی دقیق محل افراد کسب کرد، چندین سال است که منتظر سرمایه‌گذار برای تولید و تجاری سازی محصول مانده و با وجود معرفی ایده به دستگاه‌های متولی و گرفتن قول مساعد، اما همچنان بلاتکلیف است.

اختراعی که در صورت تولید و تجاری سازی می‌تواند در سطح کشور و جهان عرضه و علاوه بر ارزآوری، نقش بسزایی در کاهش تلفات انسانی داشته باشد.

 

با وجود تحصیل در رشته علوم تربیتی و فعالیت در مدرسه، ایده اختراع کلاه و کوله پشتی چگونه به ذهنتان رسید؟

از همان دوران نوجوانی علاقه به حوزه امداد و نجات و فعالیت در کارهای بشر دوستانه داشتم، همواره تلاش می‌کردم با نوآوری و ساخت ابزارهای مفید راهی برای نجات افراد گرفتار در کوه و جاده پیدا کنم.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه فرهنگیان شدم و اکنون نیز در مدرسه و مقطع ابتدایی تدریس می‌کنم، با این وجود مشغله مانع ادامه علاقه‌ام به اختراع و نوآوری نشد.

از آنجا که سالانه افراد زیادی همچون کوهنوردان و چتربازان در کوه و مناطق کوهستانی گرفتار شده و آسیب دیده و یا جان خود را از دست می‌دهند، تصمیم گرفتم به این سمت و سو رفته و اختراعی برای نجات این قبیل افراد داشته باشم.

به همین روی سال ۹۹ اولین اختراع خودم که کوله پشتی کوهستانی با قابلیت نجات و ردیابی دقیق محل افراد بود را ثبت کردم و سال بعد کلاه چتربازی هوشمند را اختراع کردم.

شما عضویت دائمی در فدراسیون جهانی مخترعان (IFIA) و لقب مخترع (INV) را گرفتید، چه مولفه خاصی برای دستیابی به این امتیاز لازم است؟

به مخترعانی که در سطح جهان مستقل بوده و اختراع آن‌ها سه ویژگی نوآوری در اختراع، اقدام متفکرانه و منفعت برای بشریت داشته باشد، پس از تایید فدراسیون جهانی مخترعان برسد، لقب مخترع (INV) که بالاترین لقب است را اعطا می‌کنند که من سال گذشته به خاطر اختراع‌هایم این لقب را کسب کردم.

در مورد اختراع‌هایتان برایمان بگویید؟

کوله پشتی هوشمند علاوه بر قابلیت تولید برق شهری و تصفیه آب، در صور مفقودی کوهنوردان، محل دقیق آن ها را نشان می‌دهد.

کلاه چتربازی با قابلیت با قابلیت پیشگیری از برخورد و پیدا کردن محل دقیق فرود که به اختصار به آن کلاه چتربازی هوشمند نیز می‌گویند، دیگر اختراع من پس از کوله پشتی هوشمند است. این کلاه سال گذشته مدال برنز جهانی را نیز کسب کرد.

هر اختراعی برای ثبت شدن باید بررسی شود که آیا مشابه آن وجود داشته یا خیر، چرا که شرط نخست اختراع داشتن نوآوری است که خوشبختانه هر ۲ اختراع من مشابه داخلی و خارجی نداشته و به نوع خود منحصر به فرد هستند.

با این وجود این اختراع‌ها در حد نقشه و طرح سه بعدی باقی مانده و هنوز به مرحله تولید نرسیده است، کمااینکه از نظر علمی نیز نقشه تایید شده و نیازمند سرمایه‌گذار برای تولید هستیم.

سرتیفیکیت مدال نقره جهانی بنده با اختراع کوله پشتی کوهستانی با قابلیت نجات و ردیابی دقیق محل افراد

 

علت اینکه اختراع‌ها تا کنون به مرحله تولید و تجاری‌سازی نرسیده، چیست؟

شغل من معلمی است و درآمد لازم برای ساخت نمونه اولیه محصول را ندارم، از طرف دیگر همان طور که می‌دانید ساخت نمونه اولیه هزینه بالایی داشته و مستلزم صرف پول زیادی است.

برای تولید و تجاری سازی اختراع به سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور رفته و کوله‌پشتی هوشمند را به متولیان امر معرفی کردم، از اختراع استقبال و ابراز رضایت و خرسندی هم شد اما در همان مرحله باقی ماند.

برای کلاه چتربازی نیز به سمت انجمن ورزش‌های هوایی ایران رفتم، اما مانند کوله‌پشتی موافقت‌های اولیه زبانی شد، ولی بلاتکلیف ماند.

شاید به این دلیل که ریسک صرف هزینه بالا برای اختراعی که شاید قابلیت اجرایی نداشته باشد، را ندارند.

خیر این گونه نیست، چرا که از شروط اختراع این است که قابلیت اجرایی داشته و تخیلی نباشد، باید از نظر علمی پذیرفته شود و حتی قابلیت صنعتی داشتن را دارا باشد، ضمن اینکه کاربرد صنعتی اختراع نیز باید بازگو شود.

به طور مثال برای کاربرد کوله‌پشتی این مورد ذکر شده که برای کوهنوردان مفقود شده کاربری دارد و یا در سقوط آزاد چتربازان و ورزش‌های پروازی، کلاه هوشمند چقدر می‌تواند در جلوگیری از آسیب دیدن فرد موثر باشد یا اینکه محل دقیق فرود فرد را پیدا شود.

کلاه مدال برنز جهانی و کوله پشتی مدال نقره جهانی را دارد، هر ۲ با توجه به توپوگرافی کشور و داشتن مناطق کوهستانی و قلل مرتفع برای صعود و پرواز بسیار کاربردی هستند، اما متاسفانه حمایت لازم از مخترعین صورت نمی‌گیرد و بیشتر اختراع‌ها در حد نقشه و طرح باقی می‌مانند.

 

انتظار شما از مسوولین استانی و ملی چیست؟

انتظار دارم به مخترعین بیشتر توجه شده و حمایت های مادی و معنوی لازم از این افراد صورت پذیرد، هر مخترعی دوست دارد به کشورش خدمت کند و علم و هنری که فرا گرفته را برای هم‌میهنانش بکار گیرد.

من نیز می‌خواهم ایده و اختراعم در اختیار کشور و هم‌وطنان خودم قرار گیرد، با توجه به اینکه عضو فدراسیون جهانی مخترعین هستم، امکان استقبال دیگر کشورها از اختراع‌هایم وجود دارد اما میل و اراده من بر ماندن در ایران و خدمت به مردم شریف خودمان است.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار