رئیس اداره حفاظت و مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق و تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان، گفت: ۷۰ درصد از پرونده تالاب کوهستانی گهر برای پیوستن به کنوانسیون رامسر آماده است، امیدواریم ظرف دو ماه آینده کار به سرانجام برسد.
کد خبر: ۱۱۲۸۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳ 26 September 2023

به گزارش تابناک لرستان، علی خوشناموند با اشاره به اینکه ما در استان چند منطقه تالابی داریم که به عنوان منطقه شکار صید ممنوع ثبت شده است، عنوان کرد: تالاب‌های یازده گانه پل‌دختر که متاسفانه یکی از آنها خشک شده است، از مهمترین تالاب‌های استان به شمار می‌روند.

وی افزود : گری بلمک بزرگترین تالاب شهرستان پل‌دختر است که دهه هفتاد به دلیل زهکشی از دست می‌رود، با صدور اسناد مالکیت در واقع حریم تالاب از بین می‌رود.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق و تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: طی ده سال اخیر با تلاش و پیگیری توانستیم یک مصوبه هیأت وزیران را به اسم تالاب‌های پل‌دختر مصوب کنیم، علاوه بر این آیین نامه اجرایی را هم داریم، یعنی اگر اتفاقی در تالاب بیفتد بتوانیم با استناد به آیین نامه برخورد کنیم.

خوشناموند با بیان اینکه این حرکت مستلزم این است که ما در تالاب‌ها طرح و برنامه داشته باشیم، عنوان کرد: همزمان با مصوبه هیأت وزیران طرح مدیریت زیست بومی تالاب‌های پل‌دختر را شروع کردیم، سال ۹۶ با وجود تلاش‌های صورت گرفته این طرح در شهرستان مصوب شد، در آخرین جلسه نیز طرح مدیریت زیست بومی تالاب‌های پل‌دختر و بیشه دالان بروجرد در جلسه کمیسیون امور زیر بنایی استان طرح مصوب شد.

وی تاکید کرد: در صورت مصوب شدن طرح مدیریت زیست بومی تالاب‌های پل‌دختر و بیشه دالان بروجرد در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان ردیف ملی می‌گیرند، حتی ممکن است بتوانیم اعتبارات بین المللی را برای پروژه‌های آینده جذب کنیم.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق و تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: با توجه به تصرف زیادی که در تالاب گری بلمک صورت گرفته و اسناد مالکیت آن صادر شده است از اراضی بین چند روستا تقسیم شده است، هم در خصوص اجرایی کردن مصوبه هیات وزیران و هم آیین نامه اجرایی ورود کردیم.

خوشناموند در خصوص تالاب تنور در و گوشه پل نیز توضیح داد: متاسفانه بستر تالاب تنوردر به مردم واگذار شده است و موجودیت تالاب از بین رفته است، به دنبال این هستیم که طرح مدیریت زیست بومی تنوردر و گوشه پل را هم مصوب کنیم.

وی گفت: البته با رایزنی‌های انجام شده می‌خواهیم پروژه سیکا را همزمان در تالاب تنوردر پیش ببریم، امیدواریم بتوانیم با مشارکت مردم مزرعه شیلات ماهیان را در تنور در به اقامتگاه بوم گردی یا مجتمع های بوم گردی تبدیل کنیم.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق و تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: در عین حال هم طرح آموزش جوامع بومی محلی را در تالاب‌های استان داریم، در واقع هدف ما این است که احیا تالاب‌ها جزو مطالبات جوامع محلی قرار بگیرد، زیرا اگر به معیشت جوامع بومی محلی توجه نشود هیچ طرحی امکان پذیر نیست.

خوشناموند گفت: آموزش‌ها تا حدودی نتیجه بخش بوده، جوامع بومی محلی تا حدودی راغب به احیا تالاب‌ها هستند به جز آنهایی که بحث انتفاعی دارند.

وی تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که سند حریم تالاب را به اسم شرکت آب منطقه‌ای و یا محیط زیست قطعی کنیم.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق و تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در خصوص پیوستن به کنوانسیون رامسر نیز توضیح داد: ۷۰ درصد از پرونده تالاب کوهستانی گهر برای پیوستن به کنوانسیون رامسر آماده است، امیدواریم ظرف دو ماه آینده کار به سرانجام برسد.

خوشناموند گفت: ما برای همه تالاب‌های استان برای پیوستن به کنوانسیون رامسر برنامه داریم، اما با توجه به اینکه تالاب گهر در منطقه حفاظت شده قرار دارد و طرح گردشگری هم برای آن تعریف شده، به آیتم‌های کنوانسیون نزدیکتر است.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار