معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه از ثبت ۱۸ وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ 16 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه حجت‌الاسلام والمسلمین مجید میرزایی معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه از محقق شدن ۱۸ وقف از ابتدای امسال تاکنون در استان خبر داد و گفت : عمده این وقف‌ها، انتفاعی و شامل مسجد، منزل مسکونی برای زوجین، حسینیه و فعالیت‌های قرآنی هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه افزود: پیامبر مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند پرونده عمل هر فردی با مرگ او بسته می‌شود مگر سه نفر که با مرگشان پرونده عملشان همچنان باز است یکی از این سه گروه کسانی هستند که مال یا سنت حسنه‌ای را از خود پایه‌گذاری کرده و بر جای می‌گذارند که به عنوان وقف و صدقه جاریه از آن‌ها یاد می‌شود.

وی گفت: هم‌اکنون در استان کرمانشاه موقوفاتی وجود دارند که به بیش از ۱۰۰ و حتی ۳۰۰ سال پیش باز می‌گردند، اما همچنان از محل عواید آن موقوفات برای دستگیری از مستمندان و کمک به افراد جامعه استفاده می‌شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی ادامه داد: به‌عنوان مثال بیش از ۹۰ سال پیش شخصی به نام شیخ کرکوکی املاک خود را برای درمان افراد بی‌بضاعت، نشر معارف قرآن کریم، طلاب حوزه‌های علمیه و تحصیل دانش‌آموزان بی‌بضاعت وقف کرد که همچنان از محل نیات آن موقوفه خدمات شایانی به مردم ارائه می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: موقوفه دیگری با نام حاج محمدتقی اصفهانی ثبت است که بیش از ۱۰۳ سال از عمر آن می‌گذرد، ولی همچنان این موقوفه با ۱۸ نیت به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی تصریح کرد: این شخص در آن زمان به نیت خود عمل کرده و مال خود را وقف کرد و ما اکنون عواید آن نیت را در ۱۸ منفعت عمومی می‌بینیم این‌ها نمونه‌های بارزی از وقف‌هایی هستند که سالیان سال از عمرشان گذشته، اما همچنان منشا اثر هستند و پرونده عمل صالح این واقفان همچنان باز است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری به حمدالله قریب به ۱۸ وقت جدید داشته‌ایم این وقف‌ها از سوی خواهران و برادرانی انجام شده که نمونه‌های مجسم دینداری اعتقاد به قیامت و معاد هستند این افراد در جهت رضای خداوند مال خود را برای نسل‌های پس از خود وقف کرده‌اند. 

این مسئول گفت: آن‌ها با این عمل چراغی را از پیش برای خود به سرای باقی فرستاده‌اند که انشاالله راهشان را در فردای قیامت روشن نگاه دارد، وقف پس اندازی برای فردای قیامت هر کسی است که می‌خواهد در این راه خیر قدمی بردارد.

وی تصریح کرد: از تمام کسانی که در حوزه فرهنگ موثر هستند می‌خواهیم که در راستای نشر و احیای فرهنگ وقف به ما کمک کنند ما در حوزه احیا و نشر فرهنگ وقف به کمک رسانه‌ها نیازمندیم، زیرا پیش از این و در سال‌های گذشته موقوفات وسیعی در استان کرمانشاه وجود داشته‌اند و این فرهنگ غنی و الهی در حال حاضر نیاز به معرفی و گسترش از سوی دستگاه‌های مختلف و به‌ویژه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی با بیان اینکه فرهنگ وقف در مقابل فرهنگ تجمل‌خواهی، ثروت‌اندوزی، کثرت‌گرایی و مرفه‌نشینی قرار دارد، گفت: این فرهنگ‌ها در تضاد با اسلام قرار دارند دین مبین اسلام در مقابل این تجمل‌گرایی، راحت‌طلبی و دنیاگرایی فرهنگی به عنوان وقف و انفاق را معرفی کرده است.

وی عنوان کرد: این فرهنگ الهی به کسانی که از لحاظ اقتصادی غنی‌تر هستند اجازه می‌دهد تا به‌دستگیری از مستمندان در حوزه‌های مختلف بپردازند در کشور عزیز ما نیز نیکوکاران و خیران بسیاری وجود دارند که اموال خود را وقف کرده‌اند که مجموعه اوقاف قدردان محبت این عزیزان است و خود را موظف می‌داند تا امانت‌دار خوبی برای واقفین خیراندیش و استفاده‌کنندگان از موقوفات باشد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار