گیلان مهیای انتخابات/ مردم به برنامه و کارنامه رأی دهند
آنطور که مسؤولان استانی گفته اند، بسترهای برپایی انتخاباتی باشکوه در این استان فراهم شده و با توجه به حساسیت‌های موجود در انتخاب افراد انتظار می‌رود مردم به برنامه و کارنامه رأی دهند.
کد خبر: ۱۱۵۱۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲ 30 January 2024

به گزارش تابناک گیلان بهرام قربانپور: رفته رفته به یکی از حساس‌ترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی کشور که حتی ابعاد و اثرات آن منطقه و جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نزدیک می‌شویم؛ رویدادی که با توجه به تلاش‌های شبانه روزی دشمن در کمرنگ جلوه دادن آن، هر دوره‌ای باشکوه‌تر و حماسی‌تر از گذشته خلق می‌شود، آری در خصوص «انتخابات» صحبت می‌کنیم؛ حساس‌ترین و مؤثر ترین رویدادی که در آن مردم برای سرنوشت خویش «تصمیم» می‌گیرند.

هر کدام از آرای مردم که وارد صندوق‌های رأی می‌شود می‌تواند نماد یک تصمیم سازی باشد حال ممکن است این انتخاب و رأی مردم برخاسته از سنجش، پایش و از روی بصیرت و آگاهی باشد و یا اینکه از دل جناح بازی، باندبازی‌ها و قومیت گرایی و بدون شناخت بر آمده باشد.

انتخابات گیلان در پیچ و خم تأیید صلاحیت‌ها

انتخابات در گیلان همانند سایر استان‌ها مسیر هیجانی و داغی در را دل این زمستان سرد طی می‌کند و این حرارت و داغی تا ۱۱ اسفند به اوج خود خواهد رسید.

تازه نمایی تأیید صلاحیت‌ها، بروز رسانی و افزایش تعداد داوطلبین نمایندگی مجلس در حوزه‌های انتخابیه و ورود افراد جدید و چهره‌ها از رقابتی شدن فضای انتخابات در گیلان حکایت می‌کند.

به گفته مسؤولان ستاد انتخابات گیلان با اضافه شدن ۲۴ تأیید صلاحیت شده دیگر تعداد کاندیداهای نمایندگی مجلس در گیلان به ۴۴۳ نفر رسید و تاکنون تعداد پنج نفر برای خبرگان رهبری تأیید صلاحیت شدند.

رشت معطل چندین فرهنگ سرا

«محمد پورجعفری» یکی از فعالان هنری گیلان در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: نقش انتخابات در حوزه تعالی بخشی فرهنگ و هنر بسیار مؤثر است.

وی با تاکید بر لزوم واکاوی دامنه اثرگذاری مجمع نمایندگان گیلان در ادوار مختلف در حوزه فرهنگ و هنر افزود: باید به گذشته برگردیم و عملکرد نمایندگان را در حوزه فرهنگ و هنر مورد ارزیابی قرار دهیم؛ این‌طور که معلوم است نمی‌توان عملکرد مؤثری از آنها در این بخش پیدا کرد که دوای درد هنرمندان شده باشد.

این فعال حوزه هنرهای نمایشی با بیان اینکه رشت نیازمند چندین فرهنگ سرای فعال است، گفت: راه اندازی فرهنگسرا در گیلان و رشت نیازمند بودجه کلان است که می‌طلبد مجمع نمایندگان برای تقویت بودجه فرهنگی استان تلاش بیشتری داشته باشند.

پور جعفری با بیان اینکه نمایندگان گیلان باید دغدغه هنری داشته باشند، اضافه کرد: ریشه حل مشکلات و چالش‌های اجتماعی در جامعه را باید در فرهنگ جست و جو کرده مقوله‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود.

وی با اشاره به شعارزدگی افراد در ایام انتخابات افزود: بسیاری از کاندیداها با شعار فرهنگی وارد بهارستان می‌شود و وقتی هم به کرسی مجلس تکیه زدند همه چیز را فراموش می‌کنند.

مردم به برنامه و کارنامه رأی دهند

این فعال هنری گیلان با بیان اینکه آگاهی بخشی و تبیین از مسیر «فرهنگ» می‌گذرد، گفت: فرهنگ پیش نیاز حل مشکلات سایر بخش‌ها در جامعه است.

پور جعفری با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی باید برنامه‌هایشان را ارائه دهند، اضافه کرد: مردم به ویژه جامعه هنری به برنامه و کارنامه رأی دهند و دل خوش به شعارهای نمایشی نکنند.

وی با بیان اینکه نمایندگان گیلان نگاه زیرساختی به فرهنگ ندارند، افزود: نمایندگان مجلس دنبال اجرای برنامه‌های روتین هستند و انجام کارهای زیربنایی و زیرساختی در مرحله آخر قرار دارد.

این فعال هنری گیلان با بیان اینکه انجام کارهای زیربنایی مطالبه جدی هنرمندان است، گفت: محلات آسیب پذیر گیلان اساساً فاقد پایگاه‌های فرهنگی و هنری هستند و همین مساله ناهنجاری‌ها را تشدید می‌کند.

پور جعفری با بیان اینکه جامعه هنری گیلان مطالبه گر نیستند، اضافه کرد: مطالبه از نمایندگان نه فقط در ایام انتخابات بلکه در طول سال باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه شورانگیزی در انتخابات با کمک اهالی هنر رقم می‌خورد، افزود: هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر به ویژه چهره‌های این حوزه نقش پر رنگی در تقویت مشارکت در انتخابات دارند.

این فعال هنری گیلان قانونگذاری و نظارت را دو وظیفه مهم نماینده برشمرد و بیان کرد: ترسیم قانونی مؤثر در راستای حل مشکلات هنرمندان بسیار مهم است.

اقتدار سیاسی در سایه مشارکت مردم

«امیرحسین برزو» یکی از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای گیلان در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: حضور پرشور مردم در انتخابات مشت محکمی بر یاوه گویی های دشمنان است و در این راستا نقش هنرمندان و اصحاب رسانه بسیار مهم و اثربخش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار