مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه از جمع‌آوری مستندات 22 بازی بومی‌محلی کرمانشاه برای ثبت‌ملی شدن خبر داد.
کد خبر: ۱۲۲۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶ 03 November 2015
مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه از جمع‌آوری مستندات 22 بازی بومی‌محلی کرمانشاه برای ثبت‌ملی شدن خبر داد.

مجتبی جوهری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در این باره اظهارکرد: استان کرمانشاه در نقاط مختلف خود دارای بازیهای بومی محلی متنوعی است که هر کدام از آنها قابلیت ثبت ملی شدن را دارند.

وی ادامه داد: اداره کل ورزش و جوانان استان در همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به دنبال ثبت ملی کردن بازیهای بومی محلی این دیار است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه گفت: بازیهای بومی محلی بخشی از هویت و فرهنگ بومی ماست که نباید اجازه دهیم به فراموشی سپرده شوند.

جوهری تصریح کرد: تاکنون 22 بازی بومی محلی در سطح استان را شناسایی کرده و در حال جمع آوری مستندات آنها برای ثبت ملی کردنشان هستیم.

وی تاکید کرد: از آنجایی که کار ثبت ملی کردن این بازیهای بومی محلی باید از طریق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور انجام شود، به محض جمع آوری نهایی اطلاعات دقیق و مستندات این 22 بازی بومی محلی استان، آنها را در اختیار مسئولین میراث فرهنگی کرمانشاه قرار خواهیم داد که کار ثبت ملی شدنشان را انجام دهند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه یادآور شد: تاکنون بازی بومی محلی «زوران» که نوعی کشتی محلی است به نام استان کرمانشاه ثبت ملی شده است.

جوهری همچنین خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره بازیهای بومی محلی در نقاط مختلف استان از جمله برنامه های اصلی اداره کل ورزش و جوانان استان است که این مهم می تواند تاثیر مثبتی در حفظ این بازیها و انتقال آن به نسل جوان تر بگذارد.

وی افزود: در هر شهرستانی از استان کرمانشاه که این جشنواره های بومی محلی را برگزار کرده ایم بسیار مورد استقبال مردم منطقه قرار گرفته که این مهم بیانگر توجه ویژه مردم به اصالت و حفظ هویت بومی محلی خود است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار