همزمان با روز دانشجو
تابناک: نماینده اسبق مردم اراک، خنداب و کمیجان :تمام دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به محض ورود به دانشگاه باید بدانند که صنعت، معدن و تجارت کشور در 15 سال آینده در کجا قرار خواهد گرفت و هم در جریان نقاط ضعف ،قوت، آسیب ها و تهدیدات این بخش قرار بگیرند.
کد خبر: ۱۴۱۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸ 07 December 2015

به گزارش تابناک مرکزی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در آبان ماه سالجاری، جهت‌دهی به مقالات علمی و پایان‌نامه‌های دکترا در چارچوب نیازهای فعلی و آینده‌ی کشور، پژوهش محور شدن دانشگاه‌ها، اجرای دقیق نقشه‌ی جامع علمی کشور، توجه به کیفیت آموزش عالی و تعیین شاخص‌های دقیق و منطبق با واقعیات، برنامه‌ریزی وزرای مربوطه برای ایجاد همکاری جامع میان دانشگاه‌ها و صنعت به منظور ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار دادند.

با این توضیح و همزمان با سالروز 16 آذرماه روز دانشجو، برای شفاف تر شدن مطالبات معظم له از دانشگاهیان به سراغ یکی از فعالان حوزه صنعت کشور رفتیم تا به بررسی جنبه‌های مختلف تحقیق و توسعه در فضای اقتصادی ایران بپردازیم که در ادامه می‌خوانید...

سید احمد لطفی نماینده اسبق مردم اراک، خنداب و کمیجان و عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تابناک مرکزی در خصوص برون رفت از وضعیت فعلی اقتصاد کشور و پیشرفت در زمینه صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: برای بهبود شرایط فعلی دوازده گام تعریف شده است که یکی از این گام ها تأسیس انستیتو تحقیقاتی جامع دانشگاه های کشور است.

تأسیس انستیتو تحقیقاتی جامع میان دانشگاه‌ها و صنعت

وی افزود: طی چند سال گذشته شاهد بودیم که در بخش صنعت، معدن، تجارت و تولید، دانشگاهیان ما بسیار مظلوم واقع شدند؛ در حالی که دانشگاه هایی مانند علم و صنعت، امیر کبیر، خواجه نصیرالدین طوسی، شریف و ... در کشور وجود دارند، شاهد بودیم که از ظرفیت های دانشجویان این دانشگاه ها استفاده ای نشده است.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که جهت‌دهی به مقالات علمی و پایان‌نامه‌های دکترا در چارچوب نیازهای فعلی و آینده‌ی کشور چگونه محقق می شود، گفت: تأسیس انستیتوی تحقیقاتی جامع دانشگاه های کشور باید با مشارکت مراکز دانشگاهی انجام گیرد به شکلی که این انستیتو با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت درون دانشگاه های جامع کشور شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه این انستیتو دو ماموریت بر عهده دارد تاکید کرد: اجرای صحیح کلینیک صنعت، معدن و تجارت درون انستیتو و تجاری سازی پروپوزال های دانشگاهی دو وظیفه ای است که بر دوش این مرکز تحقیقاتی گذاشته شده است  و از این طریق می توانیم صنعت را نجات دهیم.

تأسیس انستیتو تحقیقاتی جامع میان دانشگاه‌ها و صنعت

لطفی در خصوص وظایف دیگر این کلینیک تصریح کرد: طرح این کلینیک و انستیتو تحقیقاتی برای اولین بار در مجلس هشتم و در کمیسیون صنعت از سوی بنده مطرح شد.این انستیتو تنها وظیفه عارضه یابی منطقه ای که در آن قرار دارد را بر عهده داشته و مدیریت استراتژیک صنعت، معدن و تجارت وتمام برنامه های یک ساله، 5ساله و 15 ساله کشور را وارد این مجتمع تحقیقاتی خواهد کرد.

لطفی هم چنین افزود: باید نقاط ضعف و قدرت در شبکه صنعت، معدن و تجارت از سوی اساتید و دانشجویان کشور به صورت آنلاین پالایش، شناسایی و عارضه یابی شود ، در نهایت در این انستیتو تحقیقاتی روی بسته های پیشنهادی کار خواهد شد و به صورت پروپوزال و پازلی (تکه تکه) وارد دانشگاه ها شود.

وی در ادامه تشریح کرد: به عنوان مثال اگر در اراک  مشکلات صنایع مادر تخصصی  داریم، این کلینیک وارد آن حوزه شده، نقاط ضعف و قدرت را شناسایی کرده و به مجموعه انستیتو تحقیقاتی انتقال می دهد و این مجموعه این موضوع را به صورت پازل در آورده و به عنوان مثال به دانشکده های فنی، حقوقی، مکانیک و ... خود ارسال می کند.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن اظهار داشت: این پروپوزال ها در هر ترم میان دانشجویان توزیع شده و باید این بسته های اقتصادی که از سوی انستیتو ها تهیه می شود به صورت 6 ماهه آماده شده و باز به انستیتو تحقیقاتی باز گردد که در نهایت این بسته اقتصادی که توسط دانشجویان تهیه شده به صنایع هدف تحویل داده می شود.

تأسیس انستیتو تحقیقاتی جامع میان دانشگاه‌ها و صنعت

وی افزود: صنایعی که با طرح های اقتصادی این انستیتو تحقیقاتی مشکل خود را حل کردند، به ازای آن هزینه های این طرح اقتصادی را به دانشگاه تزریق می کند.

لطفی با اشاره به اینکه در بخش دانشگاهی در سال 2014 با تولید 2813 مقاله در رتبه شانزدهم دنیا قرار گرفته ایم خاطرنشان کرد: بهترین شرایط برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و پیشرفت صنعت در دانشگاه ها وجود دارد، اما تا این مقاله ها و این رتبه علمی عملیاتی نشود، فاقد اهمیت خواهد بود.

وی با تأکید بر ورود این مقالات علمی به بخش صنعت، معدن و تجارت، خاطر نشان کرد: ورود این مقالات به بخش صنعتی نیازمند ارزیابی و ارزش گذاری هستند که از حالت تک بعدی خارج شود.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن افزود: بسته های تولید علم دانشگاهی در این انستیتو دارای ارزش ریالی شده و در نهایت این ارزش ریالی به بخش صنعت، معدن و تجارت واگذار شده و هزینه هایی که از این طرح ها خارج می شود برای کمک به بخش دانشگاهی در نظر گرفته می شود.

نماینده سابق مردم اراک،خنداب و کمیجان در مجلس در خصوص ایجاد همکاری جامع میان دانشگاه‌ها و صنعت به منظور ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها تأکید کرد: این گام، دانشگاه و صنعت را به صورت مکانیزه در کنار هم قرار می دهد و از این پتانسیل دانشگاهی و صنعتی به صورت حداکثری استفاده خواهد شد.

وی افزود: با توجه به چشم انداز 15 ساله صنعت، معدن و تجارت، این انستیتو از آنجایی که چشم انداز 15 ساله را می داند، وارد عمل شده و کلینیک صنعت، معدن و تجارت نقاط ضعف و قوت، فرصت ها و تهدیدات در این بخش را مورد ارزیابی قرار داده و در ادامه آن انستیتو تحقیقاتی این مسائل را به صورت گروه های مختلف و بسته های گوناگون در آورده و وارد دانشگاه می کند.

نماینده سابق مردم اراک،خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: از این به بعد قرار است تمام دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به محض ورود به دانشگاه بدانند  که صنعت، معدن و تجارت کشور در 15 سال آینده در کجا قرار خواهد گرفت و هم در جریان نقاط ضعف ،قوت، آسیب ها و تهدیدات این بخش قرار بگیرند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
تمام کارخونه های اراک داره تعطیل میشه.شاید لطفی بیاد درستش کنه...
دانشزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
به اميد روزهاي روشن با حضور ايشان در انتخابات
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
ایشون چهار سال نماینده اراک خنداب و کمیجان بودن چه کاری واسه صنعت کردن جز این که در زمان نمایندگی ایشون هر روز شاهد اعتراض کارخانجاتی مانند آونگان بودیم.ایشون بهتره درمورد فولاد اهواز و ماجرای آتش زدن بایگانی اونجا به مردم توضیح بدن
سمیرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
مریم خانم شما که نمیدونی سید احمد لطفی نورد و لوله اهواز بوده نه فولاد از کدوم اتش سوزی حرف میزنی نکنه منظورت اتش سوزی سینما رکس ابادانه؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار