کد خبر: ۱۷۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰ 03 February 2016

به گزارش خبرگزاری تابناک  از لرستان ،بر اساس آمارهای موجود، با وجود این‌که جمعیت روستایی لرستان از میانگین کشوری بالاتر است، اما روستاهای استان از داشتن امکانات و فضاهای ورزشی مناسب محروم هستند.
در بسیاری از روستاها فضاهای ورزشی وجود ندارد و با وجود انواع وعده‌ها هنوز سرانه ورزشی موجود این مناطق مطلوب نیست و با استانداردهای موجود فاصله زیادی داریم.
حال باید دیدکه مسئولان استان برای جلوگیری از مهاجرت جامعه روستایی می‌توانند امکانات رفاهی مورد نیاز آن‌ها را ایجادکنند؟

کمبود فضاها و امکانات ورزشی به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات موجود در روستاهای استان به شمار می‌رود و به وضوح می‌توان این مشکل و تأثیر مستقیم آن را بر مهاجرت به شهرها مشاهده کرد.
امروزه با توجه به پیشرفت فناوری، روستاییان انتظار دارند بتوانند در محیطی زندگی کنند که علاوه بر وجود امکانات اولیه، سطح خدمت‌رسانی افزایش یابد و امکانات رفاهی و ورزشی در روستاها وجود داشته باشد.

خواسته جامعه روستایی تأمین امکانات رفاهی
یکی از روستاییان به تابناک لرستان می‌گوید: با توجه به بهبود شرایط زندگی، جامعه روستایی و بخصوص جوانان خانواده‌های روستایی انتظار دارند در محیطی زندگی کنند که امکانات مورد نیاز آن‌ها موجود باشد.
«فرهاد رضایی» ادامه می‌دهد: شاید یکی از دلایلی که مردم روستاها به شهرها مهاجرت می‌کنند، نبود امکانات مورد نیاز آن‌ها باشد.
وی می‌افزاید: سطح توقع روستاییان بالا‌رفته و تأمین امکانات اولیه همچون آب، برق و گاز نمی‌تواند خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند.
«مراد یاری طالب» یکی دیگر از روستاییان می‌گوید: انتظار جامعه روستایی تأمین امکانات رفاهی مورد نیازها آنها بخصوص فضاهای ورزشی در محیط‌های روستایی است تا اقشار مختلف بخصوص جوانان بتوانند اوقات فراغت خود را در این مکان‌ها بگذرانند.
وی ادامه می‌دهد: اکنون یک جوان روستایی برای استفاده از امکانات ورزشی باید هزینه زیادی را پرداخت کند.

محروم بودن بانوان از امکانات ورزشی
یکی دیگر از روستاییان استان نیز از نبود امکانات ورزشی برای بانوان روستایی گلایه‌مند است و می‌افزاید: در اغلب روستاها با نبود یا کمبود امکانات ورزشی مواجه هستیم، حال اگر فضای ورزشی نیز وجود داشته باشد، به ‌ندرت امکان استفاده بانوان از آن‌ها وجود دارد. «مریم ابراهیمی» درگفت و گو با همشهری اظهار می‌کند: بسیاری از سالن‌های موجود در روستاها مسقف نیستند.
وی بیان می‌کند: انتظار داریم مسئولان نگاهی همه‌جانبه به ورزش روستایی داشته باشند، تا بانوان روستایی نیز بتوانند از امکانات ورزشی به نحو مطلوبی استفاده کنند.
ابراهیمی می‌گوید: امروزه اگر خواهان ماندگاری روستاییان در روستاها هستیم باید توجه ویژه ای به ورزش روستایی شود زیرا مردم روستاها همچون جمعیت شهری خواستار ایجاد فضاها و امکانات ورزشی مناسب هستند.

فعالیت 26 سالن چند منظوره
در همین زمینه مسئول دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان استان لرستان به تابناک  می‌گوید: بر اساس آمارهای موجود اکنون 26 سالن چند منظوره ورزشی مسقف با مساحت 18 هزار و 487 مترمربع و 47 زمین روباز با مساحت 390 هزار و 309 مترمربع در روستاهای استان وجود دارد.
«سجاد فلاح نژاد» می‌افزاید: بر اساس آمارهای موجود جمعیت روستایی استان در حدود 674 هزار و 62 نفر است.
وی ادامه می‌دهد: سرانه ورزشی برای سالن‌های مسقف در حدود 2 و 7 دهم سانتی‌متر مربع و برای زمین‌های روباز در حدود 57 و 9 دهم سانتی‌متر مربع است.

10 طرح نیمه تمام در روستاها
فلاح نژاد می‌گوید: 10 طرح نیمه‌تمام ورزشی روستایی در استان وجود دارد.
وی می‌افزاید: سالن‌های چند منظوره روستای حسن‌آباد کمالوند با پیشرفت کاری 55 درصد، روستای طالقان با پیشرفت کاری 60 درصد، زاغه با پیشرفت کاری 50 درصد، سالن سقف کوتاه روستای گوشه، چمن مصنوعی روستای برزن رود، پهلوان کل درود و روستای کاوه از پروژه‌های روستایی نیمه‌تمام استان محسوب می‌شوند.
این مقام مسئول عنوان می‌کند: اکنون با احتساب طرح‌های شهری و روستایی سرانه ورزشی استان در حدود 53 سانتی‌متراست.
فلاح نژاد ادامه می‌دهد: این در حالی است که بر اساس استانداردها باید این میزان به یک متر برسد، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم که این سرانه در سال‌های آینده به 65 سانتی‌متر افزایش یابد.

اولویت‌بندی در ساخت
مسئول دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان استان در ادامه بیان می‌کند: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از این پس اولویت ساخت طرح‌های ورزشی با شهرها و روستاهای کمتر برخوردارخواهد بود.
فلاح نژاد ادامه می‌دهد: اکنون 30 طرح نیمه‌تمام توسط اداره کل ورزش و جوانان، 12 طرح در حال ساخت توسط اداره کل راه و شهرسازی و 4 طرح نیز توسط شرکت توسعه و عمران اماکن ورزشی در شهرها و روستاهای استان در حال ساخت هستند.
وی نیز وجود امکانات و فضاهای ورزشی را از ضرورت‌های روستاهای استان عنوان می‌کند.
این مسئول می‌افزاید: میانگین جمعیت روستایی استان نسبت به کشور بالاتر است و این موضوع به‌عنوان یک ظرفیت ارزشمند محسوب می‌شود.
فلاح نژاد معتقد است: برای ماندگاری مردم در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها وجود اماکن و فضاهای ورزشی از اهمیت زیادی برخوردار است.

ساخت 3 زمین ورزشی
این مقام مسئول می‌گوید: برای بهبود شرایط اماکن ورزشی روستاها، ساخت 3 زمین فوتبال در روستاهای بسطام سلسله، پای استان کوهدشت و منطقه شاهیوند دوره چگنی در برنامه این اداره کل قرار دارد و در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح‌ها خواهیم بود.

سهم كم جامعه روستایی از امکانات ورزشی
در همین زمینه مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری لرستان نیز در گفت و گو با تابناک  اظهار می‌کند: اکنون نیاز به ساخت فضاهای ورزشی در روستاهای استان به‌وضوح دیده می‌شود. «غلامرضا عبدالهی» می‌افزاید: میزان برخورداری جامعه روستایی استان از امکانات ورزشی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
وی ادامه می‌دهد: تعداد قابل‌توجهی از اماکن ورزشی موجود در روستاهای استان مسقف نیستند و به همین دلیل امکان استفاده آن‌ها برای بانوان وجود ندارد و کمبود فضاهای ورزشی مخصوص بانوان در روستاهای استان بشدت احساس می‌شود.

نیازمندی روستاهای بالای هزار نفر به اماکن ورزشی
عبدالهی عنوان می‌کند: بر اساس استانداردهای موجود باید در روستاهای بالای هزار نفر یا در چند روستا به صورت یک مجموعه سالن ورزشی وجود داشته باشد.
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری لرستان می‌گوید: اکنون نیز برای ایجاد فضاهای ورزشی هرگونه همکاری لازم توسط دهیاری‌ها و بخشداری‌های استان انجام خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به وجود بیش از2 هزار و861 روستا در استان می‌گوید: از این تعداد در حدود 130 روستا بالای هزار نفر جمعیت دارد و شرایط ایجاد فضاهای ورزشی را دارا هستند.
عبدالهی می‌افزاید: دهیاری‌های استان زمین مورد نیاز برای ساخت سالن‌های ورزشی را نیز در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار خواهند داد.
وی بیان می‌کند: در اغلب بخش‌های استان با کمبود فضاهای ورزشی مواجه هستیم و سرانه ورزشی روستاها بسیارکمتر از استانداردهای موجود است و به همین دلیل با جدیت به دنبال کمک برای ساخت فضاهای ورزشی در روستاهای استان هستیم.

ضرورت تأمین امکانات
عبدالهی با بیان این‌که ماندگاری در روستاها درگرو تأمین امکانات مورد نیاز مردم است، می‌افزاید: اگر خواهان ماندگاری روستاییان در روستاها هستیم باید امکانات مورد نیاز آن‌ها در محیط‌های روستایی ایجاد شوند.
وی اضافه می‌کند: البته اقدامات مناسبی برای تأمین امکانات ورزشی مورد نیاز روستاییان در حال انجام است که به عنوان نمونه ایجاد پارک‌ها با امکانات ورزشی گامی مناسب برای کمک به ورزش روستایی است.
 علی کامیاب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار