مدیر کل آموزش و پرورش لرستان تاکید کرد:
مدیر کل آموزش و پرورش لرستان در جلسه کمیته برنامه ریزی به ضرورت برنامه ریزی در دستگاه تعلیم و تربیت گفت : برنامه ریزی ،نیازسنجی و آینده پژوهی در آموزش و پرورش ضرورتی انکارناپذیر است .
کد خبر: ۲۳۰۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰ 15 May 2016

به گزارش تابناک لرستان ، مدیر کل آموزش و پرورش لرستان در جلسه کمیته برنامه ریزی به ضرورت برنامه ریزی در دستگاه تعلیم و تربیت گفت : برنامه ریزی ،نیازسنجی و آینده پژوهی در آموزش و پرورش ضرورتی انکارناپذیر است .

گودرز کریمی فر در ادامه برنامه ریزی آموزشی را کاربرد روشهای تحلیلی درمورد هر یک از اجزا نظام آموزشی به منظور ایجاد یک نظام آموزشی کار آمد عنوان کرد و افزود : حرکت در دستگاه تعلیم و تربیت بدون برنامه و پژوهش راه به جایی نخواهد برد

وی با اشاره به نیاز سنجی در آموزش و پرورش تصریح کرد : نیاز سنجی به عنون یکی از مولفه های مهم در بسیاری از حوزه ها که با برنامه ریزی و تدارک پیشاپیش به اهداف و مقاصد معینی سروکار دارند. از دیرباز مورد توجه بوده است .

کریمی فر افزود : نیازسنجی به عنوان فرایند جمع آوری و تحلیل اطلاعات که براساس آن نیازهای افراد گروه ها و جوامع مورد شناسایی واقع می شود، دارای قدمتی به اندازه خود تعلیم و تربیت و یا در واقع خود انسان است. زیرا انسان در طی قرون و اعصار همواره ناگریز از شناسایی نیازهای متنوع خویش و تصمیم گیری درباره طرق بر طرف ساختن آنها بوده است.

وی بیان داشت :در آموزش و پرورش با توجه به هدف مورد انتظار و بنا به حد قلمرویی که در برنامه ریزی مورد توجه است انواع مختلفی از برنامه ریزی وجود داردوهر یک از آنها زمینه مشخص و مفهومی دارندکه اگر از یکدیگر تمیز داده شوند تصمیمات دقیق تری اتخاذ می شود.

کریمی فر خاطر نشان کرد:آموزش و پرورش یکی از نهادهای اصلی جامعه است که تعلیم و تربیت و ساختن انسانهای مطلوب جامعه مربوط را بر عهده دارد،زیرا برای پرورش افراد مطلوب باید یک نظام آموزشی کار آمدبه وجود آید .

وی عنوان کرد: در نظام آموزشی کار آمد اجزاء و عناصر مختلف آن اعم از موارد درسی دانش آموز، معلم و سایل آموزشی فضا و تجهیزات بودجه و اعتبارات و غیره با یکدیگر رابطه متقابل دارند تا دست یابی به هدف مورد انتظار را امکان پذیر سازد .

مدیر کل آموزش و پرورش لرستان تاکید کرد : علاوه بر این هر یک از اجزا نیز باید به تنهایی از کیفیت و کار آمدی لازم برخوردار باشند. مثلاً معلم که نقش ایجاد شرایط مساعد برای یادگیری موثر ایفا می کند باید صلاحیت لازم را برای انجام چنین نقشی در نظام آموزشی دارا باشد تا به کار آمدن بودن نظام یاری رساند. یا فضای آموزشی که یادگیرندگان ما را در بر می گیرد و فعالیتهای یادهی ،یادگیری در آن اتفاق می افتد باید از ویژگی ها و شرایط لازم برخوردار باشد تا به تحقق یادگیری مفید وموثر کمک کند. هر کدام از عناصر نظام آموزشی را که در نظر بگیریم چنین ویژگی را باید دارا باشد تا بتواند در ارتباط با عناصر دیگر کار کرد مثبت داشته باشد.

گودرز کریمی فریادآور شد :زمانی می توان از نظام آموزشی کار آمد برخودار بود که از نیازهای واقعی جامعه اطلاعات کافی در دست داشته باشیم براساس آنها هدف های مناسبی را طراحی کنیم و برای رسیدن به آن هدف ها روشهای صحیح آموزشی را انتخاب نماییم .

گفتنی است که در ادامه این جلسه دستور کار ها مطرح و تصمیمات مقتضی اتخاذ شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار