وزیر جهاد کشاورزی :
محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی امروز در نشست اقتصاد مقاومتی گفت: ما قبلا در کشاورزی روش سنتی داشتیم و کم و بیش هنوز از نظر فرهنگی بر نگاه مدیریتی ما سایه انداخته و حاکی از آن بوده که پروژه ای تعریف، اعتباری تامین و سپس در چارچوب تخصیص کم یا زیاد حرکتی انجام دهیم و فکر کنیم وظیفه خود را انجام داده ایم
کد خبر: ۲۳۵۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲ 26 May 2016




به گزارش تابناک لرستان ،محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی امروز در نشست اقتصاد مقاومتی گفت: ما قبلا در کشاورزی روش سنتی داشتیم و کم و بیش هنوز از نظر فرهنگی بر نگاه مدیریتی ما سایه انداخته و حاکی از آن بوده که پروژه ای تعریف، اعتباری تامین و سپس در چارچوب تخصیص کم یا زیاد حرکتی انجام دهیم و فکر کنیم وظیفه خود را انجام داده ایم.

حجتی با بیان اینکه با این روش نمی توانیم کشور را بسازیم و مشکلات اقتصادی پیرامون را حل کنیم تصریح کرد: با این روش نمی توان در دنیایی که رقابت تنگاتگ با ملت ها در یک مسابقه جدی که از یکدیگر سبقت می گیرند به راه خود ادامه بدهیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در واقع یک نوع تغییر نگاه به چگونگی اداره کشور است. عنوان کرد:در بحث اقتصاد مقاومتی باید تغییر نگاه نسبت به آنچه که پیرامون بوده داشته باشیم، و خیلی از امکانات، ظرفیتها و توانمندی ها در پیرامون ما وجود دارد که با چشم عقل و تدبیر به آنها نگاه نمی کنیم.

حجتی ادامه داد: اگر تغییر نگاه را داشته باشیم می توانیم با تکیه بر نیروی انسانی توانمند و امکانات و ظرفیتها به ویژه در بخش کشاورزی پیشرفت کنیم.

وی خاطر نشان ساخت: متاسفانه ما به چشم دولتی به این ظرفیتها نگاه می کنیم و به چشم بنگاهی به آنها نگاه نمی کنیم.

حجتی در خصوص وضعیت بارندگی ها در کشور اظهارکرد:این همه می گویم بی آب و کم آب هستیم و این در حالیست که در مازندران حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلی متر و در گیلان نیز نزدیک هزار میلی متر بارندگی داریم این میزان بارندگی مانند کشور هلند است.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی از بدو ورود برنامه های خود را متکی به منابع طبیعی و آب و خاک تدوین کردیم افزود: برنامه های خود را در جهاد کشاورزی با نگاه پایداری در تولید تدوین کرده ایم.

حجتی تاکید کرد:قبل از وزارت نیرو بحث تعادل بخشی به سفره های زیر زمین را مطرح کردیم ودر مزرعه ای که آب زیر زمینی افت کرده باشد سرمایه گذاری که می کنیم بیهوده بوده و پایدار نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با تکیه بر پایداری تولید، طرح ها را در چارچوب سیاست های ۲۴ گانه ای که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند تهیه کرده ایم اضافه کرد:۱۵ طرح که برای هر کدام مجری مشخص گذاشته ایم را در اولویت اول مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قرار دداده ایم.

حجتی با ذکر این نکته که اساس اغلب این طرحها بر افزایش بهره وری در منابع پایه ای و یا امکانات و ابزاری است که در اختیار ما قرار دارد افزود:دو طرح توسعه ای بهره وری غیر مستقیم در آب و یک طرح توسعه ای پرورش ماهی در قفس را نیز در ستاد اقتصاد مقاومتی تعریف کرده ایم.

وی یادآورشد: طرح پرورش ماهی در قفس در داخل دریاها در دستور کار ما است وبا این طرح حداقل ظرفیت تولید کشور به یک میلیون تن افزایش می یابد.

حجتی ادامه داد: برنامه گذاشته ایم امسال ۲۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس داشته باشیم و برای سال آینده نیز تولید حدود ۵۰ هزار تن در این زمینه را پیش بینی کرده ایم.

به گفته وی تمام زیر ساختها در این زمینه محیا شده و سرمایه گذاری های آن انجام شده است.

مقام ارشد وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان برداشت گندم در سال جاری به 10 میلیون تن برسد یادآوری کرد: میزان گندم تولید شده در کشور طی سال های 92، 93 و 94 به ترتیب چهار میلیون و 700 هزار تن، شش میلیون و 700 هزار تن و هشت میلیون و 100 هزار تن بود.

حجتی گفت: میزان بارش های امسال در سطح ملی را نرمال بوده است و در لرستان میزان بارش ها بسیار زیاد بوده بطوریکه بیش از 200 میلی متر از حد نرمال کشور نیز بیشتر بوده لذا با این تفاسیر فکر می کنیم تراز تولید گندم در امسال مثبت باشد.

وی افزود:میزان گندم وارد شده به کشور در سال های 92 و 93 حدود شش میلیون تن بوده و در سال 92 تراز خرید هر تن گندم 340 دلار بود یعنی در این سال دو میلیارد دلار گندم وارد کشور شد که اکنون با این مبلغ دولت می تواند منابع زیادی را جذب کند.

حجتی همچنین میزان وابستگی کشور به شکر طی دو سال گذشته را نصف خواندو گفت:بین 600 تا 700 هزار تن کسری در تولید نیشکر و چغندرقند داشتیم که حدود 350 هزار تن افزایش تولید پیدا کرده ایم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای افزایش ضریب مکانیزاسیون ادامه داد: در این راستا از مدیرعامل بانک کشاورزی خواسته شد 10 درصد تسهیلات بخش کشاورزی را برای مکانیزاسیون اختصاص دهد لذا یک خط اعتباری 800 میلیارد تومانی برای این منظور تخصیص یافت.

حجتی اضافه کرد:کشور در سال های گذشته بیشترین میزان وابستگی غذا را داشت لذابرای رفع این معضل در چارچوب اقتصاد مقاومتی اعلام کردیم تراز غذا را می خواهیم به صفر برسانیم.

وی بیان داشت: تراز غذای کشور در سال 92 منفی 8.1 میلیارد دلار بود که در سال 94 با وجود خشکسالی به منفی 3.4 میلیارد دلار رسید یعنی این تراز 4.7 کاهش یافت.

وزیرجهاد کشاورزی اظهار داشت: کاهش تراز غذا در کشور بخاطر کاهش قیمت های جهانی بوده است30 درصد کاهش تراز غذا بخاطر کاهش قیمت کالاهای وارداتی بوده و 70 درصد آن بدلیل افزایش صادرات و کاهش واردات بوده است.

محمودحجتی تاکید کرد :تغییر نگرش برای بهره گیری از امکانات و ظرفیت های پیرامونی ضروری است و باید باور کنیم که ما می توانیم و این یک شعار نیست ونباید در این رقابت ازدیگر کشورها جا بمانیم .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار