وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش هفته فرهنگی لرستان :
علی جنتی که در همایش هفته فرهنگی لرستان سخن می گفت با بیان این مطلب خاطر نشان کرد : در اثبات دیرینگی لرستان همین بس که قوم لر قبل از اینکه وروود آریایی ها در دامنه زاگرس می زیسته اند.ترانه در بطن زندگی مردمان لر جریان دارد ,ترانه و موسیقی در زندگی، شیون، عشق، حماسه ها و دلاوریهای مردم لرستان جاری است .
کد خبر: ۲۷۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹ 15 August 2016

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  لرستان با یادمان های بی بدیل خود یکی از نخستین های تمدن بشری بوده است.

علی جنتی  که در همایش هفته فرهنگی لرستان سخن می گفت با بیان این مطلب خاطر نشان کرد : در اثبات دیرینگی لرستان همین بس که قوم لر قبل از اینکه وروود آریایی ها  در دامنه زاگرس می زیسته اند.

.

وی افزود:  قله ها، جنگل ها و مراتع سر سبز در لرستان دنیایی از زیبایی را در این استان به تماشا گذاشته  ومهمان نوازی، غریب نوازی و پذیرایی گرم مردم لرستان از مهمانان در طول تاریخ بی بدیل بوده است.

جنتی بیان داشت:  گنجینه هایی از آئین ها و سنن در لرستان به هم تنیده شده است  و تعدد و تنوع آداب، رسوم و سنت های لرستان در طول قرن ها بزرگترین داشته و میراث فرهنگی را پدید آورده است.

وی عنوان کرد: میراث فرهنگی تنها اشیا تاریخی نیست بلکه میراث ناملموس مانند آئین ها و سنت ها نیز میراث فرهنگی هستند .

جنتی با بیان اینکه در استان لرستان ۲۰۰ آئین سنتی شناسایی شده که از این تعداد ۲۰ مورد در فهرست آثار معنوی به ثبت رسیده اند : باید این آئین ها و رسوم مستند سازی شوند .

وی لرستان را  سرزمین ترانه ها برشمرد  وگفت:  ترانه در بطن زندگی مردمان لر جریان دارد ,ترانه و موسیقی در زندگی، شیون، عشق، حماسه ها و دلاوریهای مردم لرستان جاری است .

 جنتی ادامه داد: نوای آهنگین مادران لر در لالایی برای کودکان، مویه ها و شادی ها، سرودها و داستان ها وجود دارد و در شکل گیری شخصیت کودکان و بزرگسالان تاثیر گذار است.

وی تصریح کرد:  تاریخ نشان داده که قوم لر هیچ گاه به سرزمین ایران خیانت نکرده و در برابر ظلم و ستم سر خود را فرو نیاورده است  و همواره با شجاعت در برابر ظلم ایستاده است.

جنتی خاطر نشان ساخت:  بیشتر سروده های در وصف وطن با روحیه مردمی و حماسی لرها آمیخته شده است  وایرج رحمانپور و مرحوم رضا سقایی با نوای به یاد ماندنی «دایه دایه»، شاعران و نوازندگان کمانچه نمونه هایی از موسیقی زیبا و عمیق لرستان هستند.

وی اظهار کرد:موسیقی لری نمونه ای کامل و بسیار عمیق است  و بخش مهمی از موسیقی لرستان جنبه حماسی دارد و ادبیات مقاومت ایران نیز مدیون احساس وطن پرستانه مردمان لرستان است.

مقام عالی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تاکید کرد: هزاران شگفتی، شور حماسه در هنرهای لرستان وجود دارد که مبدا پدید آوری آثار هنری است  وامیدواریم بستر شایسته ای برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر فرهنگ لری به فراتر از مرزهای ایران فراهم شود.

علی جنتی در خاتمه اظهار داشت: متاسفانه  بعضی گروه های غیر قانونی و زیرزمینی نسبت به بخشی از اقوام سروده هایی را منتشر کرده اند که از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ملت ایران محکوم بوده و از نظر قانونی پیگرد دارد.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار