کد خبر: ۲۹۷۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷ 18 September 2016
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی می‌گوید: گردشگری منافع بسیاری برای زنان دارد به طوری که فرصت‌های کارآفرینی بسیاری در صنایع دستی، تولید محصولات غذایی و راهنمایی تور ایجاد می‌نماید.  
 «مهتاب اکبری ورمزیار» با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری بر توسعه همه‌جانبه کشور اظهار داشت: گردشگری به عنوان بزرگترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به حساب می‌آید که هم به لحاظ ایجاد درآمد، هم به لحاظ اشتغال‌زایی، نقش بسزایی در اقتصاد کشورها دارد. وی با بیان اینکه گردشگری به عنوان صنعتی نوپا در سال‌های اخیر تأثیرات زیادی بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان داشته است، افزود: ایجاد اشتغال، ارزآوری، تعادل منطقه‌ای، کمک به صلح جهانی، کمک به سرمایه‌گذاری در میراث فرهنگی، بهسازی محیط، کمک به بهسازی زیستگاه‌های حیات وحش، توسعه نواحی روستایی دارای جاذبه‌های گردشگری و جلوگیری از برون‌کوچی جمعیت و مانند آن از جمله مزایای این صنعت است.
این کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی تصریح کرد: امروزه تمامی کشورها برای دست‌یابی به هدف‌های راهبردی ملی، رشد اقتصادی و تولید ثروت، پویایی فرهنگی، تعالی مدنی و انسجام اجتماعی و بطور کلی طی طریق در سیرتوسعه پایدار بر مبنای بسط نوآوری، فناوری و کارآفرینی، مدیریت دانش و دانایی محوری در سطوح و حوزه‌های مختلف در پی بالندگی سرمایه انسانی وارتقای کیفیت نیروی انسانی خویش می‌باشند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها این صنعت را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال و رشد بخش خصوص می‌دانند، بیان داشت: در سال‌های اخیر میل به گردشگری در جوامع بخصوص جوامع توسعه‌یافته به طور غیرمنتظره‌ای افزایش یافته است و به سبب تأثیرات فراوان آن بر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی هر روز بیش از پیش مورد توجه کشورهای جهان قرار می‌گیرد.
اکبری ورمزیار ادامه داد: توسعه گردشگری سبب بهسازی و توسعه تأسیسات زیربنایی می‌شود و بر معیشت خانواده‌های محلی، توسعه بنگاه‌های کوچک بر منابع طبیعی مقصد اثر می‌گذارد. گردشگری همچنین سبب بهبود شاخص‌های عدالت اجتماعی، ارتقاء سطح زندگی، رفاه عمومی و تعادل و توازن منطقه‌ای می‌شود.
وی افزود: توجه جوامع به آثار گردشگری ازجمله ارزآوری، اشتغال‌زایی، هزینه پایین ایجاد فرصت‌های شغلی، تنوع درآمدی، رهایی از اقتصاد تک‌محصولی، کاهش فقر و بویژه کاهش بیکاری باعث شده است تا گردشگری نقش مهمی در توسعه ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا کند.
این کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی خاطرنشان ساخت: با توجه به جایگاه صنایع دستی به‌عنوان دومین عامل رشد و توسعه تولید ناخالص ملی و نیز در کنار صنعت گردشگری به عنوان مهم‌ترین منبع رشد اقتصاد جهانی، چه در سطح کشور و به تبع آن در سطح استان لرستان با پیشینه بسیار کهن و گنجینه‌های فرهنگی بسیار در خور توجه می‌باشد.
وی با بیان اینکه زنان یک منبع انسانی بسیار مهم در کشورها هستند، گفت: گردشگری منافع بسیاری برای زنان دارد به طوری که فرصت‌های کارآفرینی بسیاری در صنایع دستی، تولید محصولات غذایی و راهنمایی تور ایجاد می‌نماید؛ بنابراین، گردشگری می‌تواند به‌عنوان توانمندسازی زنان بکار رود.
وی تأکید کرد: اگر گفته شود بیش از نیمی از 150 نوع رشته صنایع دستی در کشور از طرف زنان فعال است و در برخی از آنان نقش مبدع و پیشکسوت را ایفا می‌کنند، سخن گزافی نیست. اکبری ورمزیار در پایان با اشاره به اینکه زنان در توسعه صنعت گردشگری بومی نقش تعیین کننده دارند، یادآور شد: بنابراین گردشگری از طریق ایجاد شغل‌های مختلف، بیکاری را کاهش داده و فقر را در جوامع از بین می‌برد و فرصت‌های اشتغالزایی بی‌شماری برای زنان در بخش‌های اشتغال رسمی و غیررسمی ایجاد می‌نماید.
منبع : پایگاه منار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار