کد خبر: ۳۱۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱ 11 October 2016
منابع طبیعی لرستان امسال در راستای جلوگیری از قطع درختان برای برگزاری مراسم «گل مالی» بین هیئت‌های مذهبی مشعل‌های گاز سوز توزیع می‌کند.

 یکی از عوامل تخریب جنگل‌ها در استان لرستان که هرساله تکرار می‌شود بحث استفاده از هیزم و چوب درختان در برگزاری آئین گل مالی روز عاشورا است.

در روز عاشورا در استان لرستان با توجه به وجود برخی باورهای دیرین مردم تعدادی از شهرها و روستاهای استان به «گِل» می‌افتند که برای خشک شدن و گرم کردن افراد، هیئت‌های عزاداری باید اقدام به روشن کردن آتش کنند که برای این کار نیازمند چوب و هیزم هستند.

این در حالی است که برخی سودجویان از این فضا استفاده کرده و اقدام به قطع درختان و تخریب جنگل‌ها می‌کنند که این امر در سال‌های اخیر با توجه به توزیع چوب موردنیاز  و همچنین مشعل‌های گازی توسط دستگاه‌های متولی امر میان هیئت‌های عزاداری این روند کاهش‌یافته است.

استقرار گشت‌های منابع طبیعی در عرصه‌های جنگلی

شیرزاد نجفی مدیر کل منابع طبیعی لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سنت «گل مالی» در لرستان در روز تاسوعا و عاشورا جزء لاینفک عزاداری ماه محرم در این استان بوده و مردم لرستان هرساله در عزای امام حسین(ع) رخت سیاه بر تن می‌کنند و این جامه سیاه‌رنگ را با گل متبرک روز عاشورا آذین می‌بخشند.

وی بابیان اینکه برگزاری سنت و آئین «گل مالی» توسط عزاداران سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) به‌صورت یک  سنت دیرینه از قدیم در لرستان رسم بوده است گفت: گل مالی آئینی سنتی است که مردم لرستان به‌خصوص شهرستان خرم‌آباد در سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) برای عزاداری انجام می‌دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بابیان اینکه برای خشک‌کردن عزاداران از «گل» نیاز به برپایی آتش بوده و هیئت‌های مذهبی برای جمع‌آوری هیزم به عرصه جنگل‌های لرستان می‌روند گفت: منابع طبیعی برای جلوگیری از قطع درختان این اداره کل اقدام به تشکیل ۴۰ اکیپ حفاظتی ثابت و سیار به تعداد ۲۰۰ نفر کرده است.

قطع درختان در سطح ۴۱۶ هکتار جنگل

نجفی تأکید کرد: برای برپایی هر چه‌بهتر عزاداری در ماه محرم به‌خصوص در روز تاسوعا و عاشورا منابع طبیعی لرستان با هماهنگی مدیریت ارشد استان، سازمان برنامه‌ریزی و بودجه و پیگیری انجمن‌های  مردم‌نهاد در سال جاری اعتباراتی برای تهیه و تأمین بخاری‌های گازسوز برای خشک‌کردن عزاداران که بدن خود را آغشته به گل می‌کنند اختصاص پیداکرده و با تهیه این مشعل‌های گازی از قطع درختان برای برپایی مراسم «گل مالی» جلوگیری می‌شود.

وی بیان داشت: طی سالهای برداشت و قطع غیر قانونی درختان در دو روز تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) معادل ۴۱۶ هکتار جنگل بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در ادامه اضافه کرد: متاسفانه با قطع هرساله درختان طی دو روز تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) بیش از ۳.۵ میلیارد تومان به جنگل‌ها و مراتع استان خسارت وارد می شود.

دستور دادستان خرم‌آباد برای برخورد با افراد متخلف

نجفی در ادامه سخنان خود به دستور دادستان خرم‌آباد مبنی بر برخورد قانونی با قطع کنندگان درختان جنگلی در ایام عزاداری سالار و سرور شهیدان اشاره کرد و گفت: این اقدام در راستای درخواست اداره منابع طبیعی شهرستان خرم‌آباد در راستای برخورد قانونی با افراد سود جو در ایام عزاداری ماه محرم که اقدام به قطع درختان می‌کنند بوده است.

وی بابیان اینکه با فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای امام حسین(ع) احتمال قطع درختان جنگلی توسط افراد فرصت طلب و سود جو وجود دارد عنوان کرد: در این راستا گشتهای حفاظتی در مناطق بحرانی و گلوگاه‌ها مستقرشده و از دادستان خرم‌آباد نیز درخواست مجوز قانونی در برخورد با سودجویان شده که وی نیز طی دستوری به پاسگاه‌های انتظامی اعلام کرد که همکاری لازم را با پرسنل منابع طبیعی لرستان داشته باشند.

برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان زیست محیطی

سعید رازانی دادستان عمومی و انقلاب خرم‌آباد نیز در این رابطه به قطع بی‌رویه درختان در دو روز تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) توسط افراد سودجو اشاره کرد و اظهار داشت: در این رابطه باید به نحوی رفتار کنیم که به سنت دیرینه و مراسم مذهبی خود عمل کنیم.

وی اضافه کرد: برای برگزاری مراسم «گل مالی» دو روز تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) نباید با قطع درختان به طبیعت آسیب وارد کرد.

دادستان عمومی و انقلاب خرم‌آباد بابیان اینکه هدف امام حسین(ع) امربه‌معروف و نهی از منکر بوده است، گفت: در این راستا ما قوانین شرعی را باید در آن رعایت کنیم.

رازانی در ادامه بیان داشت: هرگونه قطع درخت طبق قانون شرع و همچنین طبق قانون جمهوری اسلامی که به تایید شورای نگهبان رسیده ممنوع بوده و با عوامل آن به شدت برخورد صورت می‌گیرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار