کد خبر: ۳۱۰۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰ 11 October 2016

گردشگری مذهبی یکی از انواع بسیار پرطرفدار صنعت گردشگری به شمار می‌آید. شهرهای مشهد، قم، شهرری و شهرضا سالیانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر مذهبی از اقصی نقاط کشور هستند.

 

توسعه و پیشرفت این شهرها بر مبنای صنعت گردشگری مذهبی پایه‌گذاری شده است. شهر مقدّس مشهد به‌واسطه وجود پر برکت حرم مطّهر آقا امام رضا (ع) و شهرهای مذهبی دیگر به دلیل وجود زیارتگاه امام زادگان (ع)، از رونق اقتصادی مطلوبی برخوردار بوده و با بهره‌گیری از این شرایط ویژه، جنبه‌های دیگر فرهنگی اجتماعی آن شهرها نیز رشد یافته است.
البته، شهرهای دیگری در سطح کشور وجود دارند که در ایّام سوگواری آقا امام حسین (ع) برای مدتی محدود مراسم مذهبی با شکوه و پر جاذبه‌ای برپا نموده و این مراسم منحصربه‌فرد از چنان جاذبه‌هایی برخوردارند که می‌توانند گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جلب کنند.
«آیین گِل، آیینی به یادگار مانده از پیشینیان قوم لر است که مردم خرم‌آباد در مواقع مصیبت و از دست دادن عزیزترین افراد انجام می‌دهند. شور آیین گِل در روز عاشورای حسینی و عزاداری آقا اباعبدالله الحسین (ع) دیده می‌شود که مردم این شهر از روزهای قبل از عاشورا خود را برای این مراسم آماده می‌کنند. بهزاد پاکدل، مسئول انجمن آیین سنتی استان لرستان در این زمینه می‌گوید: آیین گِل یکی از آیین‌ها و فرهنگ مردم لرستان است که قدمت و تاریخچه چند هزارساله دارد« (1).
در حالی که " آیین گِل " و عزاداری مردم شهر خرم‌آباد در سال 1394 به عنوان پدیده عزاداری در سطح کشور شناخته شد، بدون شک، این مراسم ظرفیت بسیار زیادی برای جذب گردشگران مذهبی را داشته که در طول ایام سوگواری می‌تواند تعداد زیادی گردشگر را روانه این شهر نماید.
در این میان، نقش شرکت‌ها و آژانس‌های گردشگری بسیار مهّم و کارساز است. در صورتی که این شرکت‌ها و آژانس‌ها با تبلیغات مناسب و گسترده " آیین گِل " را در سطح کشور معرفی نمایند سپس یک تور سه‌روزه را طراحی و با قیمتی مناسب عرضه کنند، قطعاً گردشگران بسیاری به شهر خرم‌آباد سفر خواهند کرد تا شور حسینی وصف‌ناپذیری را در مساجد، تکایا و خیابان‌های شهر به تماشا بنشینند

این تور سه‌روزه شامل بازدید از:
" آیین گِل " در روز عاشورا
مراسم چهل‌منبر در روز تاسوعا
مراسم شام غریبان در غروب عاشورا
شرکت در مراسم نذر و نذورات مردم
کاروان نمایشی و تعزیه
عزاداری هیئات مذهبی در شب عاشورا
خواهد بود.
لازم است آژانس‌ها و شرکت‌های گردشگری برای سه سال اول فعالیت‌های خود در این زمینه هر سال حداقل جذب 1000 گردشگر را در برنامه های خود لحاظ کنند. اگرچه این تعداد گردشگرتأثیر چندانی در اقتصاد شهر نخواهد داشت، ولی قطعاً در شناسایی و افزایش شهرت شهر و تبدیل خرم آباد به مقصد گردشگری تأثیر بسزایی خواهند گذاشت.
با اجراء این برنامه توسط شرکت‌های گردشگری، جاذبه مذهبی را نیز باید به جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعت‌گردی شهر اضافه و راه سخت و پیچیده شکوفایی صنعت گردشگری خرم‌آباد را هموار نمود.


سید محمد قاسمی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار