کد خبر: ۳۶۷۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶ 26 January 2017
حمید چیت چیان صبح امروز در مراسم افتتاح خط انتقال آب کاکا رضا به خرم‌آباد اظهار داشت: وزارت نیرو در بحث آب‌ کار سنگینی را به عهده دارد و با توجه به وضعیت کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی مستمری طی 15 سال اخیر وجود داشته و کشور ما به آن دچار شده است تأمین آب برای  بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور کار بسیار شاقی است.

وی افزود: در این حوزه نه‌فقط سرمایه‌گذاری‌های سنگینی باید انجام شود تا بتوانیم نیازهای آبی را تأمین کنیم بلکه به همراه آن باید تغییر، خلاقیت باشد که منابع محدود آب را برای نیازهای بسیار زیاد آب چگونه استفاده کنیم و مناطق، استان‌های مختلف و بخش‌های مختلف اقتصادی هرکدام بتوانند برخوردار شوند و در این زمینه  پاسخ گوی نیازهای جامعه باشیم.

وزیر نیرو عنوان کرد: یک بخش از پیچیدگی‌های مدیریت منابع آب کشور به این مسئله برمی‌گردد که در یک منبع آب، در یک حوزه آبریز و در یک رودخانه گاهی اوقات پنج‌تا هشت استان سهیم هستند و اینکه مدیریت منابع آب بتواند با رعایت موازین کارشناسی، حقوقی و شرعی درستان تسهیم را انجام دهد کار بسیار بزرگی است.

وی بابیان اینکه ما در مدیریت منابع آب باید تسهیم آب رابین مصارف بخش‌های مختلف به‌درستی انجام دهیم، بیان کرد: هرقدر در مسیر توسعه صنعتی کشور داریم قدم برمی‌داریم می‌بینیم که یک نیاز بزرگی به نام نیاز آب صنعتی شکل‌گرفته  که پاسخگوی به این نیز واقعاً مسئله شاق و دشواری شده برای همین است که در برخی از مناطق کشور مانند شمال شرق کشور معادن بسیار غنی سنگ‌آهن وجود دارد و برای اینکه سنگ‌آهن فرآوری، استخراج، تغلیظ و تبدیل به فولاد نیازمند به آب است.

چیت چیان گفت: شمال شرق کشور یکی از مناطقی است که به‌شدت دچار فقر منابع آبی است و واقعاً ازنظر صنعت، توسعه اقتصادی آن منطقه دچار محدودیت کرده است.

وی تصریح کرد: موضوعی که در سال‌های گذشته تا حدودی مغفول واقع‌شده این است که اگر کشور و مدیریت منابع آب کشور نسبت به‌حق محیط‌زیست بی‌توجه باشد تبعات بسیار سنگینی برای جامعه خواهند داشت به‌عنوان‌مثال در منطقه خوزستان و مرزهای غربی کشور هورهایی داریم که بخشی از آب این حورها از طریق رودخانه کرخه تأمین می‌شود و اگر این آب به هور نرسد ما دچار یک معضل و مشکلی به اسم خشک شدن هور و به دنبال آن ریز گردها می‌شویم.

وزیر نیرو اظهار داشت: ریز گردها واقعاً زندگی مردم این منطقه (منطقه خوزستان و مرزهای غربی کشور) را تحت تأثیر جدی قرار داده و ممکن است منجر به بروز بیماری و خسارت‌هایی شود.

چیت چیان افزود: ما به‌مرور که جلو می‌رویم واقعاً مدیریت کردن آب برای کشور از یک اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود چون قبلاً نیاز و جمیعت کم بود و هرکسی در هرجایی نیاز به آب داشت می‌توانست بدون محدودیت از آب بردارد اما اکنون ما ناچار هستیم که حقوق بالادست، پایین‌دست، حقوق محیط‌زیست و انسان‌ها را رعایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید توازنی بین مصارف در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات و شرب داشته باشیم، عنوان کرد: این مسئله  بسیار پیچیده است و  امیدواریم با عنایت خداوند بتوانیم در این شرایط سختی که ازنظر خشک‌سالی داریم بتوانیم این امر خطیر را انجام دهیم و همه بخش‌ها، استان‌ها و قسمت‌های مصرف‌کننده آب بتوانند از این منبع محدود سهم خود را داشته باشند و مسیر توسعه  کشور به‌سرعت طی شود.

وزیر نیرو  بیان کرد: برای انجام  این کار  اقدامات بسیار گستره‌ای در حال انجام است و  فعالیت‌های سدسازی بخشی از فعالیت ما است.

چیت چیان گفت: در یک منطقه پر آب و پربارشی مانند لرستان حقیقتاً در تأمین آب شرب برخی از شهرها دچار مشکل هستیم و باید در چنین مناطقی برای تأمینی آب تلاش جدی را داشته باشیم.

وی به افتتاح  خط انتقال آب کاکا رضا به خرم‌آباد اشاره کرد و اظهار داشت: این خط انتقال به طول 35 کیلومتر  است و در سه قطعه تونل حفرشده است چرا باید ما از زیر کوه از یک حوزه به حوزه دیگر آب را منتقل کنیم؛ باکس اجرا  ولوله‌های فولادی ساخته و اجراشده است بنابراین باید گفت بعد انتقال آب، باید فرایند تصفیه طی شود تا برای مصرف مردم برسد پس صرفاً سدسازی کافی نیست.

وزیر نیرو افزود: امروز مسئله انتقال آب و پروژه‌های آب‌رسانی یکی از مسائل  مهم در کشور  و هم‌اکنون بیش از 120 طرح آب‌رسانی در کشور وجود دارد  که در برخی از موارد طول خطوط آب‌رسانی بالغ‌بر چند صد کیلومتر است.

وی عنوان کرد: گاهی اوقات برای انجام یک طرح آب‌رسانی ناچاریم که بیش از چند صد کیلومتر آب را منتقل کنیم که نمونه آن طرح کوثر از  سد کوثر استان کهکیلویه و به ویر احمد است که ما با خطی بالغ‌بر 760 کیلومتر آب را منتقل می‌کنیم که علاوه بر این استان، آب استان خوزستان، بوشهر، غرب استان هرمزگان و جنوب استان فارس را نیز تأمین می‌کند.

چیت چیان بیان کرد: بعد از آب‌رسانی فرایند تصفیه است، در بحث تصفیه نیز متأسفانه کشور در برخی مناطق با مشکل کیفیت منابع آب مواجه شده که یا به‌صورت طبیعی عناصری وجود دارد که برای سلامتی انسان مضر است و یا  باید یک فرایند پیچیده تصفیه را طی کند تا این آب قابل بهره‌برداری و شرب شود.

وی تصریح کرد:  گاهی اوقات به دلیل نفوذ فاضلاب‌های صنعتی،  شهری و زه‌آب‌های کشاورزی منابع آب آلوده می‌شود و نیاز به تصفیه است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: حقیقتاً تأمین آب علاوه بر تدابیر، برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌ریزی‌های کلان نیازمند فعالیت‌های گسترده اجرای و صرف هزینه است تا آب به‌صورت مطمئن و باکیفیت مطلوب در اختیار مردم قرار گیرد.

وی اظهار داشت: خرسندم امروز اعلام کنم در استان لرستان طرح‌های متعددی در حوزه آب و برق به دست همکاران ما در حال اجرا است؛ در این استان غیر از سه سد مروک، ایوشان و حوضیان سدهای دیگری نیز هم‌اکنون در دست اجرا است.

چیت چیان در رابطه با سد رودبار لرستان افزود: این سد بزرگ آبگیری شده و سال آینده به‌صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بابیان اینکه سد مروک لرستان در حال اجراست و بیش از 77 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: امیدواریم سال آینده این سد به بهره‌برداری برسد؛ سد شهید بروجردی و سد آبسرده در منطقه بروجرد نیز در حال اجراست و تصمیماتی گرفته‌شده تا سرعت اجرا را بیشتر کنیم.

وزیر نیرو بیان کرد: سد عظیم بختیاری که واقعاً یکی از شاخصه‌های عمده صنعت سدسازی در کشور خواهد بود،  ازنظر ارتفاع،  مشخصات فنی و ازنظر میزان حجم آبی که می‌تواند ذخیره و تنظیم کند یکی از  بزرگ‌ترین طرح‌های کشور است که امیدوارم با تدابیری که اندیشیده شده برای تأمین مالی طرح با سرعت و طی مدت کوتاهی این سد را نیز به اجرا برسانیم.

وی تصریح کرد: مسئولان استان لرستان خواستار این هستند که نام سد تنگ معشوره به نام درست‌تری تحت عنوان سد کشکان تغییر یابد که امیدواریم مراحل و فرایند این تغییر نام نیز طی شود و اصلاح نام انجام شود.

‌چیت چیان با اشاره به اینکه کار آب‌رسانی در تعداد قابل‌توجهی از شهرهای استان در حال انجام است گفت: در بحث شبکه‌های آبیاری 11 طرح اکنون در حال اجرا است که پیشرفت فیزیکی بین22 درصد تا 90 درصد دارند و ما با جدیت و با سرعت داریم کار را انجام می‌دهیم تا همه این‌ها به بهره‌برداری برسدکه 50 هزار و 160 هکتار از اجرای این شبکه‌ها مدرن حاصل خواهد شد.

وی اظهار داشت:  38 طرح کوچک شامل مهندسی رودخانه، ایستگاه‌های پمپاژ ، شبکه‌های کوچک، ساماندهی رودخانه در لرستان در حال اجرا است و  15 طرح کوچک و زود بارده دیگر نیز در دست مطالعه است که به‌زودی به طرح‌های در حال اجرا اضافه می‌شود.

وزیر نیرو افزود: آب‌رسانی روستایی با سرعت در حال انجام است و امیدواریم با جدیت که در استانداری، سازمان‌های مختلف استان و در شرکت‌های وزارت نیرو وجود دارد این استان به‌زودی اولین استانی باشد که هیچ روستای بالای 20 خانواری بدون آب نباشد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار