کد خبر: ۴۹۷۲۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۸ 21 September 2017
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توضیح جلسه وزرای کمیسیون مشترک برجام گفت: در این جلسه بر رعایت کامل برجام و مذاکره ناپذیر بودن آن تاکید شد.


به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف شامگاه چهارشنبه به وقت محلی پس از این نشست در جمع دو رسانه رسمی جمهوری اسلامی ایران، افزود: اعضای 1+5 البته به غیر از یک کشور بر رعایت کامل برجام و غیر قابل مذاکره بودن برجام تاکید کردند و اینکه همه طرف ها به این دستاورد جامعه بین المللی متعهد بمانند.
 
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی درباره موارد نقضی که از سوی ایالات متحده از ابتدای اجرایی شدن برجام و به خصوص در دوره دولت جدید آمریکا مطرح بوده است، همچون اظهاراتی که مقامات آمریکا کردند که از نظر ما مناسب نبوده و برای مقررات برجام که بعضی موارد آن به عنوان نقض مواد 26،28 و 29 برجام قابل تفسیر است، صحبت کرد.
 
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این ها را مطرح کردیم و این که ایالات متحده از ابتدا در اجرای تعهدات خود کوتاهی کرده است. همه دولت هایی که حضور داشتند بر ضرورت اجرای برجام از سوی همه طرف ها تاکید کردند.
 
ظریف تصریح کرد: جلسه کاملا مشخصی بود که نگرش جامعه بین المللی به برجام به عنوان یک توافق چند جانبه و نه یک توافق دو جانبه و همین طور قطعنامه شورای امنیت، مورد تاکید کشورها قرار گرفت.
 
وی درباره تداوم این جلسات نیز گفت: این دومین جلسه در سطح وزرا بعد از اجرایی شدن برجام است. سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل جلسه ای تشکیل و بحث های خوبی شد، این بار دوم است که البته از چند ماه قبل احتمال تشکیل جلسه، پیش بینی شده بود.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داشت که ایالات متحده تعهدات خود را اجرا نکرده است و لفاظی هایی که توسط ایالات متحده از جمله سخنرانی بسیار سخیفی که دیروز از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده صورت گرفت، نشان دهنده دور بودن ایالات متحده از واقعیات جامعه بین المللی است که امروز بار دیگر از نزدیک مشاهده کردیم.
 
ظریف درباره دستاوردهای این جلسه هم اظهار کرد: این جلسه، جلسه غیر رسمی بود و همانند جلسه رسمی کمیسیون مشترک که حتما باید تصمیم گیری بشود، نبود.
 
وی خاطرنشان کرد: جلسات کمیسیون مشترک معمولا در سطح معاونان تشکیل می شود، اما در این جلسه غیر رسمی، اجماع اعضای 1+5 بر ضرورت اجرای برجام بود.
 
نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اعضای 1+5 با حضور فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر چهارشنبه به وقت محلی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک تشکیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار