نماینده اردبیل
نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی از توسعه و تقویت زیرساخت های تولید انرژی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۴۹۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱ 19 June 2015

به گزارش ایرنا ، منصور حقیقت پور روز در آیین افتتاح توربین بادی شهرستان نیر افزود: در استان های با ظرفیتی همچون اردبیل که زمینه تولید متنوع انرژی وجود دارد نسبت به ایجاد زیرساخت های جدید با توانمندی بالای تولید انرژی اقدام جدی انجام خواهد شد.

او گفت: سازمان سانا باید در راه اندازی نیروگاه های بادی متعدد در استان اردبیل تا حد یک سایت و مزرعه بزرگ اقدامات اساسی انجام دهد.

وی با اشاره به حل مشکلات پیش آمده در راه اندازی این نیروگاه بادی در نیر با همکاری همه دستگاه ها به ویژه شرکت برق و شهرداری نیر اظهار کرد: به اندازه استان اردبیل در هیچ استانی ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر وجود نداشته و اردبیل در این زمینه از ظرفیت بی نظیری برخوردار است.

حقیقت پور ادامه افزود: در این استان دالان خوب تولید انرژی باد در شهرهای نیر ، سرعین ، اردبیل ، نمین ، کوثر و خلخال تا حد 1000 مگاوات وجود دارد که معادل نیروگاه بوشهر است.

وی گفت: در کنار انرژی باد در استان اردبیل که از تنوع بی نظیر انرژی برخوردار است توان تولید انرژی خورشیدی و ژئوترمال وجود دارد و با نگاه سرزمینی می توان از ظرفیت آنها بهره گرفت.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: در مشگین شهر اگر توان خوبی برای تولید انرژی ژئوترمال با حفر چاه ها وجود دارد در شهر نیر به جای چاه دریاچه آب های گرم و بخار ناشی از آن در تولید انرژی وجود دارد که امیدواریم با جذب سرمایه گذاران و حرکت منطقی که سازمان سانا انجام می دهد از این ظرفیت به عنوان انرژی تجدیدپذیر استفاده کرد.

حقیقت پور بیان کرد: بر خلاف افرادی که معتقدند باد تهدید است بنده باد را یک فرصت می دانم تا در مرکز و جنوب استان بتوان از انرژی خدادادی استفاده کرده و در شمال استان اردبیل نیز قابلیت بی نظیر انرژی خورشیدی و کاهش آفتاب شرایط متفاوتی را به این استان در تولید سبد متنوع انرژی بخشیده است.

حقیقت پور همچنین از ورود 80 کانتینر و تجهیزات و امکانات مربوط به احداث و راه اندازی کارخانه تولید سوخت از زباله و پسماند شهری خبر داد و افزود: اردبیل پاک با این راه اندازی این کارخانه پاک تر خواهد شد.

استاندار اردبیل هم در این آیین از سرمایه گذاری 1200 میلیارد تومانی قرارگاه خاتم الانبیا در استان خبر داد و گفت: برای توسعه نیروگاه سبلان اردبیل قرارگاه خاتم الانبیا 1200میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده مشغول به فعالیت است.

وی به سرمایه گذاری 600 میلیارد ریالی در پروژه ژئوترمال مشگین شهر اشاره کرد و افزود: این پروژه به پیمانکار داده شده و قرار است 5/5 مگا بایت برق تولید کند.

استاندار اردبیل در ادامه از ایجاد مزرعه توربین بادی در استان خبر داد و گفت: با توجه به قابلیت های استان مسوولان ذیربط باید مکان مناسبی برای ایجاد مزرعه توربین بادی شناسایی کنند.

علیرضا علیزاده ، مدیرعامل شرکت برق استان اردبیل نیز از نصب و راه اندازی انرژی خورشیدی در استان خبر داد و گفت: در هفت روستا و چهار پایگاه مرزی سیستم استفاده از انرژی خورشیدی نصب و راه اندازی شده و به زودی در استانداری اردبیل و شرکت برق منطقه ای استان هم راه اندازی خواهد شد.

فرماندار شهرستان نیر هم خواستار سرمایه گذاری نهادهای دولتی ، شبه دولتی و بخش

خصوصی در زمینه انرژی های نو و پاک و تجدید پذیر از جمله انرژی بادی و بحث زمین گرمایی در ژئوترمال شد.

اکبر صمدی گفت: با توجه به گزارش جدی هواشناسی این منطقه به عنوان یک کریدور و دالان جریانات جوی بیشتر فصول سال از وزش بادهای بین 5 تا 25 متر بر ثانیه برخوردار بوده که مطلوب ایجاد مزرعه توربین های بادی است و با تهیه طرح توجیهی ، فنی و اقتصادی قابل ارائه در دومین همایش فرصت های سرمایه گذاری شهرستان می باشد.

شهرستان نیر در 30 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار