کد خبر: ۵۷۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳ 11 March 2018
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دریدگی قبح یک جامعه است، گفت: چالش‌های در هم تنیده کشور با تعقل، توجه کافی و دقت نظر حل می‌شود و با شعار و سر و صدا قابل حل نیست.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در دیدار با همسران نمایندگان به مناسبت ولادت حضرت فاطمه(س)،‌ گفت: گاهی در شرایط امروز ایران دریدگی می‌بینیم، این دریدگی حسن نیست بلکه قبح جامعه است.

وی افزود: در سنت اسلامی رعایت آداب ظاهری با احترام به دیگران گره خورده است. نباید تحت هیچ شرایطی آبروی یک نفر را ریخت و به او ظلم کرد. در حدیث قدسی آمده است اگر کسی آبروی مومن را بریزد خداوند فرموده که خود را برای جنگ با او آماده کند، لذا انسان برای آموختن درس انسانیت باید در دل خود نسبت به دیگران باوفا باشد. این موضوع منوط به دوری از بخل و حسد و کار کردن انسان بر روی خود است.

رییس مجلس شورای اسلامی عدالت را به معنای اجرای قانون دانست و افزود: یکی از ویژگی‌های تحقق عدالت، اجرای قانون است به طوریکه در حکومت اجرای قانون افضل بر امور دیگر است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه قانون عدالت را در کشور محقق می‌کند، به اصول ۶۲ تا ۱۰۰ قانون اساسی مربوط به مجلس اشاره و اظهار کرد: اصول متعدد قانون اساسی درباره مجلس نشان می‌دهد که تنقیح‌کنندگان قانون در صدر انقلاب جایگاه والایی برای مجلس قرار دادند تا بتوانند از حقوق ملت در مقابل قوه مجریه و سایر بخش‌ها دفاع کنند.

وی توضیح داد: بر همین اساس یک نماینده می‌تواند در همه امور کشور اظهارنظر کرده و قانون وضع کند. از طرف دیگر در مسئولیت‌های مختلف افراد می‌توانند جانشینی برای خود و یا معاونی گمارند اما چنین امکانی برای نماینده مجلس وجود ندارد. نماینده نمی‌تواند کسی را جانشین خود کند و کارهایش را به افراد دیگر تفویض نماید.

رییس قوه مقننه اضافه کرد: مردم نماینده را انتخاب کردند به همین دلیل او حق ندارد کارهایش را به کس دیگری واگذار کند و یا جانشینی در جلسات بفرستد. این نشان از اهمیتی است که نظام جمهوری اسلامی ایران برای منتخبان مردم قائل شده است که اجازه ندارند اختیاراتی که مردم به آنها داده‌اند را به دیگران تفویض کنند.

وی با اشاره به وظایف نمایندگان در کمیسیون‌ها، صحن، شوراها و مجامع و حضور آنها در حوزه‌های انتخابیه، گفت: گاهی خرده می‌گیرند که چرا وقت نمایندگان باید برای سر زدن به مناطق مختلف صرف شود که اگر احزاب وجود داشته باشد دیگر لازم نیست نمایندگان به این مناطق روند. این حرف صحیحی نیست چون با این امکان مردم می‌توانند با نمایندگان رودررو صحبت کرده و مشکلات‌شان را بیان کنند. از آن طرف نیز نمایندگان در ارتباط مستقیم با مردم مشکلات را پیگیری می‌کنند، این دستاورد بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

لاریجانی با قدردانی از همسران نمایندگان،‌ گفت: در روزهای اخیر نمایندگان در صبح تا عصر در مجلس حضور داشتند تا کار بودجه را به اتمام برسانند. علاوه بر این آنها باید زمانی برای حضور در مناطق حوزه‌های انتخابیه‌شان بگذارند که این کارها بدون حمایت خانواده‌شان امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانند بدون این حمایت توفیقی در کارشان داشته باشند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این تلاش‌ها منشاء خیر برای دهه بعدی انقلاب و سرعت بخشی کشور جهت بهبود شرایط مردم باشد، گفت: برخی از چالش‌های کشور به هم تنیده شده که نمونه آن آسیب‌های اجتماعی است. قطعا باید با تعقل، توجه کافی و دقت نظر این چالش‌ها حل شود چون با شعار و سر و صدا قابل حل نیست.

لاریجانی ادامه داد: کسانی که فکر می‌کنند مشکلات کشور را می‌توانند با پاسخ یک خطی حل کنند دچار خودفریبی هستند. باید چالش‌های متنوع در کنار توفیقات در کشور را مورد بررسی قرار داد، این موضوع به دقت نظر، نگاه علمی و آرامش در کشور نیاز دارد.

وی در عین حال گفت: تردیدی ندارم نظام جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر مردم و تجربه ۴۰ ساله‌اش و شناخت از مشکلات می‌تواند چالش‌های آینده را حل کند و آرزوهای امام و شهدا را محقق نماید.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به فرموده‌های پیامبر(ص) درباره حضرت زهرا(س)، آن را نشان دهنده عظمت و مقام حضرت فاطمه(س) دانست و گفت: فاطمه زهرا (س)ریشه و اساس مکتب اسلام است و رشددهنده و پایدارکننده مکتب اسلام می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید از ساحت حضرت زهرا (س)تقرب و معرفت را آموخت، گفت: هر چند پیدا کردن معرفت واقعی آسان نیست و شاید ممکن نباشد.

لاریجانی همچنین عدالت را پایه و اساس یک خانواده و جامعه خواند و گفت:‌ اینکه رهبری مکرر روی عدالت تاکید دارند به این دلیل است که برای تداوم و استقامت هر نهادی عدالت یک رکن است و روابط را تنظیم کرده و هر چیزی را جای خود قرار می‌دهد.

وی حضرت فاطمه زهرا (س)را مظهر عفاف عنوان و خاطرنشان کرد: اینکه انسان در زندگی با برخورداری از این فضیلت خود را به آن تسکین دهد، امر مهمی است. مساله عفاف موضوعی است که جامعه را از دریدگی و گسستگی نجات می‌دهد.

لاریجانی در پایان گفت: در خانواده‌ای که عفاف باشد همبستگی هم خواهد بود. در جامعه‌ای که اساس آن بر پایه عفاف باشد نیز همبستگی افزایش یافته و سوء ظن از بین می‌رود و همه جزء یک پیکر می‌شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار