کد خبر: ۷۶۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳ 13 July 2019
افزون بر ۱۰هزار نفر عضو فعال کتابخانه های بروجرد هستند

بروجرد - بنا بر آمارهای به روز شده هم اکنون کتابخانه های بروجرد دارای بیش از ۱۰ هزار عضو فعال دارند که در زمان هایی ممکن این تعداد افزایش یابد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی بروجرد گفت: در حال حاضر در مجموع تعداد ۱۴ کتابخانه شامل؛ پنج کتابخانه نهادی، هشت کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه آستان قدس رضوی در بروجرد فعالیت دارند.

داوود پهلوان با اشاره به ۲ کتابخانه در دست افتتاح بروجرد بیان کرد: یکی از این کتابخانه ها، کتابخانه استاد عبدالمحمد آیتی است که تا کنون بالای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در صورت افتتاح به عنوان بزرگترین کتابخانه استان خواهد بود.

وی افزود: کتابخانه شهید باهنر واقع در خیابان سعدی نیز با پیشرفت بالای ۹۰ درصد یکی دیگر از کتابخانه های در دست افتتاح بروجرد است، و ساختمان کتابخانه عمومی شهید با هنر نیز از نظر ساختمان قدیمی ترین و از نظر منابع غنی ترین کتابخانه لرستان به شمار می رود.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی بروجرد یادآور شد: کتابخانه روستایی در شهرستان بروجرد در حال حاضر وجود ندارد اما کتابخانه روستای دینارآباد در دست افتتاح است که این امیدواریم تا پایان تابستان به بهره برداری برسد.

وی اضافه کرد: استاندارد فضای مطالعه در کشور به ازای هر صد نفر هشت متر مربع است که این میزان در لرستان یک متر به ازای هر صد نفر و در بروجرد حدود ۲ متر به ازای هر صد نفر است.

پهلوان ادامه داد: بنا بر استانداردهای موجود به ازای هر ۲۵ هزار نفر باید یک کتابخانه وجود داشته باشد که بنا بر این معیار اگر پنج کتابخانه نهادی بروجرد را فقط در نظر بگیریم تعداد ۹ کتابخانه در بروجرد کم داریم و اگر کتابخانه های مشارکتی و یک کتابخانه آستان قدس رضوی را در نظر بگیریم ۱۴ کتابخانه فعال داریم و با توجه به جمعیت کمبودی هم وجود ندارد.

وی اظهارداشت: در کتابخانه های مشارکتی در واقع کتابخانه در مالکیت دستگاه دیگری قرار دارد و نهاد کتابخانه ها در اجرای برخی برنامه ها با آن کتابخانه همکاری و مشارکت دارد در حالیکه در کتابخانه های نهادی، کتابخانه زیر مجموعه و زیر نظر مستقیم نهاد کتابخانه ها قرار دارد.

پهلوان با اشاره به برنامه اجتماعی شدن کتابخانه ها گفت: برنامه اجتماعی شدن کتابخانه ها عنوانی است که نهاد رسمی کتابخانه های عمومی کشور به عنوان یک راهکار افزایش سرانه مطالعه و جذب مخاطبان در دستور کار قرار داده تا بتوان با اجرای آن فضای کتابخانه از محیطی صرفاً بعنوان امانت دادن و امانت گرفتن کتاب فراتر رود و کتابخانه به پایگاهی کاملاً اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود.

وی افزود: اجرای برنامه های مختلفی اعم از بخش های کتابخوانی کودکان و نوجوانان و نشست های کتابخوانی، نمایشنامه خوانی، برگزاری مسابقات مختلف، نقاشی، شعر خوانی، کلاس های داستان نویسی، رو خوانی و روان خوانی قرآن در فضای کتابخانه ها از جمله مواردی است که در راستای برنامه اجتماعی شدن کتابخانه ها در کتابخانه های بروجرد برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار