لرستان ۴ ماه پس از سیل
با وجود گذشت ۴ ماه از سیل امسال هنوز خسارات میلیاردی آن به کوهدشت نه‌تنها جبران‌نشده‌، بلکه از سیل‌های گذشته نیز فقط «هیچ» سهم تخریب و خسارت این شهرستان شده‌است.
کد خبر: ۷۶۸۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹ 03 August 2019

فروردین 98 باران می‌بارید رگباری؛ باران بود که مثل یک اقیانوس روی زمین پهن می‌شد. باران‌های سیل‌آسا به‌هم تاختند و در بامداد پنجم فروردین یک طویله را در بخش درب‌گنبد آوار کرد.

دو خواهر و پدر برای نجات دام‌ها رفتند. پرستو  یکی از خواهرها ماند زیر آوار. نعش او بیرون آمد. با باران، بال گرفت و اولین قربانی سیل کوهدشت شد. سیل قربانی دیگری هم داشت. نازارمراد شکرالهی، اهل روستای «بره شیخ عالی» کشماهور در جاده گرفتار سیلاب شد و سیل او را بلعید.

در همان دو روز اول سیلاب راه ارتباطی 57روستای کوهدشت قطع شد و مسافران در راه مانده را سرگردان جاده‌ها کرد. زنان آبستن در روستاهای صعب‌العبور «چم‌آستان» و «هومیان» در هول از دست‌دادن کودکان‌شان در بیم شدند. امداد هوایی علوم‌پزشکی لرستان به منطقه اعزام شد. مادران باردار نجات یافتند.

سیل خانه‌‌های منطقه رودبار در بخش کوهنانی را نیز محاصره در آب کرد. زندگی‌ها بر آب شد و روستاییان با قایق‌های کوچک روستاها را طی کردند. آن‌ها ساکنان روستاهایی هستند که آبگیری سد سیمره زندگی‌شان را با برد.

روستاها زیر آب

سد سیمره که آبگیری شد خشت‌به‌خشت روستاهای بساطبیگی و رودبار زیر آب رفت. ساقه‌های کشاورزی زیر خروارها آب به گِل نشست. دشت‌های فراخ ناپدید شد. قبرها و زندگی‌ها غرق شدند. بیش‌تر روستاییان شبیه گنجشک‌های هراسیده از طوفان آواره‌ی آب و نان شدند.

سیل کوهدشت از روستاها که بالا رفت، ایستگاه‌های پمپاژ آب و کشاورزی در حاشیه رودخانه سیمره، سیاب و بخش‌های وسیعی از زیرساخت‌ها شامل جاده‌های بین‌مزارع و ابنیه آن‌ها، کانال‌های آب، سدهای انحرافی و ذخیره آب را از بین برد.

خسارت 120میلیاردی سیل به کشاورزی

فرج‌علی امیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید  بر اثر سیل خسارات قابل‌توجهی به زیربخش‌های کشاورزی کوهدشت از جمله باغات، زراعت، دام و طیور، ابنیه‌ها، جاده‌های بین مزارع و ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی وارد شده‌است.

به گفته او جبران خسارات سیل به کشاورزی شهرستان کوهدشت دشوار است و براساس برآوردهای اولیه خسارات سیل به بخش‌های کشاورزی این شهرستان حدود 120میلیارد تومان است.

خسارات سیل امسال تنها محدود به کشاورزی و تنها دارایی مردم نشد بلکه کانال مرکزی کوهدشت در پی بارش شدید طغیان کرد و حاشیه‌نشینان رودخانه این شهر را گرفتار کرد.

طغیان کانال مرکزی

کانال مرکزی که شکست آب از سر خانه‌ها گذشت. زندگی‌شان را روی سیل برد و آن‌ها را سرگردان کرد. کاسبان کنار کانال مرکزی نیز در امان نماندند. رونق از کسب‌‌وکارشان رفت و سیل اندوخته‌های آنان را به یغما برد.

در پی بارش شدید باران سیل کانال مرکزی کوهدشت طغیان کرد و خاک، سنگ و کلوخ خیابان اطراف را گرفت و به ساکنان مجاور هشدار داده شد تا خانه‌های خود را تخلیه کنند و غمناکی سیل 94 دوباره تکرار نشود.

طغیان کانال مرکزی در آن زمان مرگ 3تن از اعضای یک خانواده را در کوهدشت به‌دنبال داشت تا همیشه داغ نحیف «آدرینا»، پدر و مادر او و 6 ساعت نبرد نابرابرشان با سیل و بی‌کسی کوهدشت ماندگار باشد.

با وجود خسارات مالی و جانی سد ساحلی به واحدهای تجاری و مسکونی اما نه تنها کانال مرکزی در 4 سال اخیر بازسازی نشد، بلکه در امسال نیز طغیان کرد تا معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در فروردین امسال از شهر کوهدشت بازدید کند.

او در گفت‌وگو با تسنیم گفته‌بود نکته‌ای که در مورد شهرستان کوهدشت حائز اهمیت بوده پیشگیری از وقوع مجدد سیل است، در جلسه ستاد بحران این شهرستان مصوب کرده‌ایم مشکل کانال مرکزی که در سال‌های متوالی منجر به بروز سیل شده ارزیابی شود تا دیگر شاهد وقوع سیلاب نباشیم.

خسارت 755میلیارد تومانی سیل

هرچند با فروکش‌کردن سیلاب وضعیت مناطق سیل‌زده کوهدشت به‌حالت عادی بازگشته‌است، اما محمدرضا آزدادبخت سرپرست فرمانداری این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید براساس برآرود اولیه سیل 755 میلیارد تومان به زیرساخت‌های راه، آب، برق، اراضی کشاورزی و باغی، ابنیه شهری و روستایی خسارت زده‌است.

خسارات میلیاردی سیل به زیرساخت‌های شهرستان کوهدشت هرچند هنوز جبران و تعیین‌اعتبار نشده‌است،  اما در روزهای اخیر در فضای مجازی کوهدشت گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با توزیع اعتبارات شهرداری‌های لرستان در فضای مجازی این شهرستان بازتاب گرفت.

در این گمانه‌زنی‌ها که مورد تأیید رسمی مدیرکل مدیریت بحران لرستان قرار نگرفت سهم شهرداری کوهدشت برای جبران خسارات سیل 2میلیارد تومان عنوان‌ شده‌‌است. اعلام هرچند غیررسمی تخصیص اعتبار برای شهر کوهدشت کافی بود که فضای مجازی این شهرستان روزهایی را با التهاب سپری کند و مردم این تخصیص اعتبار را نابرابر و ناکافی عنوان کنند.

ضرورت توزیع عادلانه اعتبارات

سجاد طرهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت می‌گوید سیل فروردین امسال خسارات سنگینی به زیرساخت شهری کوهدشت وارد کرد و براساس برآورد اولیه میزان خسارت آن 370میلیارد تومان است.

آن طور که شهردار کوهدشت معتقد است اعتبارات قطره‌چکانی پاسخگوی سیل این شهر نیست و انتظار داریم که تخصیص اعتبارات سیل برای شهرداری‌های لرستان به‌صورت عادلانه باشد و البته استاندار نیز عدالت در توزیع اعتبارات را در سرلوحه کار خود دارد.

شهردار کوهدشت با طرح این پرسش که آیا تخصیص اعتبارات قطره‌چکانی با میزان خسارت سیل شهر کوهدشت همخوانی دارد، می گوید به‌محض  دریافت رسمی اعتبارات سیل میزان آن را به مردم اعلام خواهم کرد.

خساراتی که جبران نشد

مدیرکل بحران استانداری لرستان در واکنش به توزیع اعتبارات شهرداری‌های این استان گفته‌است اعتبارات باید در قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده استان مطرح و مصوب شود و هنوز در قرارگاه مطرح نشده‌است.

او با رد رقم‌های اعلام‌شده در شبکه‌های مجازی آن را مورد تأیید ندانست و گفته به‌طور یقین اعتبارات بر مبنای میزان خسارت‌های واقعی ناشی از سیل، پروژه‌های مرتبط با این خسارت‌ها و اعلام‌نظر دفتر امور شهری استانداری، انجام  کار تخصصی و کارشناسی و پرهیز از اعمال نظرهای سلیقه‌ای توزیع خواهد شد.

باوجود گذشت 4سال از سیل پیشین کوهدشت دولت مصوبه‌ای برای جبران خسارت در این شهرستان نداشته‌است و حالا در سیل امسال مردم می‌گویند وقتی خسارات گذشته هنوز جبران‌نشده‌، آیا اعتبارات سیل امسال عادلانه توزیع می‌شود یا هم‌چنان سهم کوهدشت از آبادانی‌ها و اعتبارات«هیچ» است؟

گزارش از فاطمه نیازی

انتهای پیام/c

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار