کد خبر: ۸۴۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶ 20 April 2020

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، بر اساس ماده 36 قانون مطبوعات اعضای هیئت منصفه هر 2 سال یک بار انتخاب می‌شوند و این هیئت در تهران 21 عضو و در سایر مراکز استان‌ها 14 عضو دارد و اعضای آن از بین افراد مورد اعتماد عمومی و از میان گروه‌های مختلف اجتماعی نظیر ‌روحانیون، اساتید دانشگاه، پزشکان، مهندسان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران، وکلای دادگستری، دبیران و آموزگاران، اصناف، کارمندان، کارگران، کشاورزان، هنرمندان و بسیجیان انتخاب می‌شوند.

عتباتی با تاکید بر ضرورت پیشگیری از وقوع جرم در همه عرصه‌ها اظهار داشت: هدف همه فعالان مطبوعاتی و مراجع قضائی باید این باشد که پرونده‌ای کیفری در عرصه مطبوعات تشکیل نشود و نگاه همه در این عرصه باید پیشگیرانه باشد.

وی افزود: رسیدگی به جرایم مطبوعاتی در اصل 168 قانون اساسی ایران به عنوان میثاق ملی ما در محاکم علنی و با حضور هیئت منصفه پیش‌بینی شده و این امر مبنای حقوقی، منطقی و قانونی قوی دارد و با توجه به کم بودن تعداد پرونده‌های جرایم مطبوعاتی تشکیل شده در مراجع قضائی استان اردبیل، در تشکیل هیئت منصفه جدید تلاش شده که صبغه فرهنگی اعضا بیشتر مد نظر قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به فراهم شدن مقدمات تشکیل شورای حل اختلاف دعاوی مطبوعاتی در دادگستری کل استان اردبیل بیان کرد: با تشکیل این شورا پرونده‌های تشکیل شده در این زمینه در داخل خود صنف و با فعال‌سازی ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی حل و فصل شده و باری از روی دوش دستگاه قضائی برداشته خواهد شد.

عتباتی بر فعالیت صاحبان قلم بر مدار انصاف، اصلاح، قانون، آزادی و آگاهی و عدالت تاکید و تصریح کرد: جایگاه برخی از اصناف و مشاغل از جمله فعالان مطبوعاتی و رسانه‌ای را در جامعه مهم و حساس است و افکار عمومی جرم و هیچ نوع کار خلاف قانون را از این قشر نمی‌پذیرد و فعالان این عرصه همواره باید این موضوع مهم را مد نظر داشته باشند و همچنین دستگاه قضائی در کنار اقدامات قانونی اصحاب مطبوعات و رسانه قرار دارد.

رسول ناصرآزاد، مهدی نوروزی، ایرج احمدی حصار، جاوید رخشانی، شهاب‌الدین شاهبازی، علی نورعلی‌پور، سیمین جوهری، مرتضی ابراهیمی، شاپور نوجوان، جواد انصاری، علی حسین‌زاده نیاری، امیر رجبی، مصطفی کافی و مرتضی مقدم به عنوان 14 عضو جدید هیئت منصفه مطبوعات استان اردبیل برای مدت 2 سال انتخاب و معرفی شدند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار