علیرضا کاکاوند:
مدیر عامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه از کاهش ۴٠ درصدی بارندگی در سال جاری خبر داد و گفت: با شرایط موجود امسال با خشکسالی مواجه هستیم.
کد خبر: ۹۶۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰ 23 May 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه علیرضا کاکاوند در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه اظهار کرد: اوضاع بارندگی در سال جاری خوب نیست حدود ۴۰ درصد کاهش بارندگی و ۷۰ درصد کاهش آبدهی برای چشمه‌ها داشته ایم، مقدار کاهش آب چاه‌ها تا این لحظه کمتر ، اما پیش بینی می‌شود که در ماه‌های پیش رو این مقدار تغییر و ذخیره آب کمتر شود.

وی با بیان اینکه امسال خشکسالی در پیش است، افزود: شرایط ما یک سوم شرایط میانگین کشوری و اوضاع کرمانشاه مناسب نیست و بارش برف نداشته ایم، آب سد گاوشان که بخشی از آب شرب شهر کرمانشاه را تامین می‌کند کمتر از ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه است.

مدیر عامل آبفا استان کرمانشاه تصریح کرد: مابقی منابع تامین آب در استان منابع زیرزمینی است که خشکسالی سریع بر این منابع حادث می‌شود، طبق آمار در مجموع ۲ هزار لیتر کمبود آب داریم که نیاز ما ۷۵۰۲ لیتر بر ثانیه است، تولید ۵۷۶۱ لیتر بر ثانیه، کمبود در شهر ۱۷۴۱ لیتر بر ثانیه و بیشترین کمبود مربوط به شهر کرمانشاه با عدد حدود ۱۰۵۰ لیتر بر ثانیه است. یعنی از ۱۷۴۱ لیتر کمبود آب، ۱۰۵۰ لیتر بر ثانیه مربوط به کلانشهر کرمانشاه است.

وی ادامه داد: در حوزه روستایی هم نیاز استان ۱۷۶۰ لیتر بر ثانیه و کمبود در این حوزه ۲۸۳ لیتر است که مجموعا ۲۰۰۰ لیتر کمبود آب داریم، پیش‌بینی می‌شود در حوزه شهری ۳۴۱ هزار نفر و در حوزه روستایی حدود ۷۰ هزار نفر دچار تنش آبی شوند.

کاکاوند با بیان اینکه علاوه بر کمبود آب، کمبود مخازن و ذخیره هم داریم، خاطر نشان کرد: در مخازن و ذخیره شهری ۱۷۸ هزار کمبود داریم که از این تعداد ۱۱۴ هزار تا مربوط به شهر کرمانشاه و در حوزه روستایی هم حدود ۲۰ هزار کمبود مخزن داریم.

وی اظهار کرد: همکاران از اواخر بهمن ماه بحث خشکسالی را مطرح و جلساتی در این راستا برگزار و تقسیم کار برای معاونت‌ها انجام شد. در حوزه تجهیزات از جمله پمپ الکتروموتور، کابل لوله اتصالات و سایر اقلام نیاز‌هایی داشتیم و قرارداد‌هایی در حوزه اجرا مشخص شده و به سراغ پروژه‌های نیمه کاره که حدود ۱۰۳۰ میلیارد تومان است، رفتیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ادامه داد: پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند جزء مناقصات گذاشتیم و در حال اجرا است، در حوزه بهره برداری هم تعداد اکیپ‌ها را به ۱۷ عدد رساندیم، شاخص میکروبی مان ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و این آماری است که دانشگاه علوم پزشکی رسماً اعلام کرد. به یاری خدا حتماً تا پایان سال اتفاقات بهتری خواهد افتاد.

کاکاوند تاکید کرد: در بحث اجاره چاه‌ها، در بسیاری از بخش ها، چاه‌هایی را شناسایی کردیم و امکان اتصال چاه‌ها به شبکه فراهم شد به این ترتیب قرارداد‌هایی مبنی بر کف شکنی و لایه کوبی چاه‌ها منعقد شد. 

وی افزود: در بعضی از روستا‌ها بحث انتقال آب از طریق تانکر مطرح است که از طریق بخش خصوصی انجام می‌شد، البته به این دلیل که پاسخگو نبود اعتراضاتی به دنبال داشت، به این ترتیب از ظرفیت ادارات دیگر مانند هلال احمر استفاده کردیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار