استان چهار فصل لرستان با برخورداری از جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی در حالی که برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری کشور خیز بلندی برداشته بود در زمان شیوع ویروس کرونا زمین گیر و با رکود شدیدی مواجه شده است.
کد خبر: ۹۸۵۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ 11 August 2021

به نقل از  ایرنا، دیار کهن لرستان سرزمینی تاریخی با هزاران اثر باستانی و طبیعی، آبشارهای خروشان و کوه‌های سربه فلک کشیده است که از آن به عنوان یکی از مهم ترین مناطق باستانی ایران نام برده می‌شود.

آثار و بناهای باستانی و تاریخی کشف شده در این استان متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی هستند.
برخی از این آثار مانند نقوش و کنده کاری‌های داخل غارها و اشیای مفرغی و سفالینه ها، دارای قدمتی بیش از ۴۰ هزار سال است که حکایت از تاریخ و قدمت این دیار است.
بیش از ۲۵۰ غار مسکونی و پناهگاه صخره ای نظیر غارهای پاسنگر گنجی قمری، یافته، غار کوگان، گر ارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره در نقاط مختلف لرستان، جلوه ای خاص و دیدنی به این منطقه بخشیده است.
غارهای منقوش پیش از تاریخ مانند غار هومیان یک و ۲، میرملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم آباد از دیگر جاذبه های منحصر به فرد این دیار است.
بناهای تاریخی شگفت انگیز این استان همچون قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری از دیگر بناهای تاریخی هستند که در خرم آباد مرکز استان لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن در این سرزمین همچون نگینی درخشان چشمان رهگذران و علاقه مندان به تاریخ ایران زمین را به خود خیره کرده اند.
لرستان با آب و هوای متنوع و چهار فصل دارای طبیعتی بسیار زیبا است که بهره مندی از آبشارهای بکر و چشم نواز، بخشی از زیبایی های خدادادی دیار لرستان است که در دل کوه‌های سر به فلک کشیده استان، خودنمایی می کنند.
این در حالی است که از زمان شیوع ویروس کرونا که تمامی ابعاد زندگی بشر را نشانه گرفته است استانی که به گفته مسوولان قرار بود با توجه به شرایط تاریخی و طبیعی و قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق  از معبر گردشگری تبدیل به مقصد گردشگری شود به ناگاه با رکود شدید گردشگری مواجه شد و بسیاری تاسیسات و هتل ها و زیرساخت های نوپای گردشگری این استان متحمل خسارت های سنگینی شدند.

صنعت نوپای توریسم لرستان که پس از سال ها تلاش و برنامه ریزی به همت مردم و مسوولان نفس های تازه ای گرفته بود، متاسفانه اکنون با ضربات مهلک و پی در پی  سیلاب و کرونا خسارات زیادی را متحمل شده است.

کرونا بیش از ۵۳۷ میلیارد تومان به گردشگری لرستان خسارت زد

 معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: شیوع کرونا موجب ۵۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت به حوزه گردشگری این استان شده است.

"اسکندر فلاح‌وند" بیان کرد: گستردگی و شیوع بیماری کووید ۱۹، موجب شد صاحبان مراکز اقامتی استان متحمل ۱۰۰ میلیارد تومان، مراکز پذیرایی و تفریحی بین راهی ۸۰ میلیارد و دفاتر خدمات گردشگری ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت شوند.

وی اظهار داشت: موسسات آموزشی گردشگری ۵۶ میلیارد تومان، راهنمایان گردشگری یک میلیارد تومان و ارزیابان و شرکت های ارزیابی لرستان نیز به دلیل شیوع کرونا ۶۰۰ میلیون تومان خسارت دیده اند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: همچنین در این مدت ۴۹۵ نفر در حوزه گردشگری استان بیکار شدند که بیشترین تعداد آنها با ۲۲۰ نفر مربوط به مراکز اقامتی بوده است.

وی ادامه داد: ۱۴۲ واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی، سفره خانه‌های سنتی و مجتمع‌های خدماتی بین راهی لرستان به مسافران ارائه می کنند که ۲۲ هتل با ظرفیت یکهزار و ۷۰۵ تخت و ۱۰ مهمانپذیر با ظرفیت ۲۹۰ تخت از جمله این مراکز هستند.

وی یادآور شد: لرستان دارای ۱۵ سفره خانه سنتی و پنج مجتمع گردشگری است.

کاهش اقامت مسافران در لرستان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: در فرودین ماه سال جاری فقط پنج هزار و ۹۵۴گردشگر در این استان اقامت داشتند و ۸۲ هزار و ۷۲۵ نفر از مراکز تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بازدید کردند.

فلاح‌وند ادامه داد: این در حالی است که در سال  ۹۶ حدود یک میلیون و ۶۶۸  هزار و ۱۶۱ نفر در این استان اقامت داشتند و ۹ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۸۷۳ نفر از مراکز تاریخی ، تفریحی و توریستی استان بازدید کردند.

وی اظهار داشت: در سال ۹۷ یک میلیون و ۹۰۸ هزار و ۷۲۳ نفر در این استان اقامت داشتند و تعداد بازدید کنندگان از مراکز تاریخی تفریحی استان ۶ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۶۱ نفر بود.

وی عنوان کرد: از فروردین ماه سال ۹۸ تا ۲۸ اسفند ۹۹ یک میلیون و چهار هزار و ۴۵۴ نفر در این استان اقامت کردند و یک میلیون و ۶۶۸ هزار و ۶۶۹ نفر نیز از جاذبه های تاریخی و تفریحی استان بازدید کردند.

فلاح‌وند با اشاره به کاهش میزان بازدید و اقامت ها در این استان و از طرفی تعدیل و کاهش نیرو در موسسات و مراکز گردشگری استان اظهار داشت: متاسفانه در طی چند سال اخیر گردشگری لرستان دستخوش اسیب های فراوانی شده  و با رکود مواجه شده است.

وی افزود: این در حالی است که متاسفانه روند پرداخت تسهیلات کرونا نیز به کارفرمایان و سرمایه گذاران متضرر گردشگری با روند کندی روبرو است و در طی ماه های گذشته تقریبا اقدام خاصی در این زمینه نشده است.

۹۰ درصد تاسیسات گردشگری متضرر کرونا موفق به دریافت تسهیلات نشدند

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: به دلیل عدم همکاری بانک‌ها، بیش از ۹۰ درصد واحدها موفق به اخذ تسهیلات نشدند.

"سید امین قاسمی " اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار صورت گرفته، پس از شیوع ویروس کرونا حوزه گردشگری لرستان بالغ بر ۵۳۷ میلیارد تومان خسارت دیده است.

وی تصریح کرد: برای کاهش خسارات ناشی از کرونا کارهای زیادی در بخش گردشگری انجام شده است و از جمله این موارد می‌توان به امهال پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایی پرسنل شاغل در واحدهای گردشگری و صنایع‌دستی استان اشاره کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در خصوص اهم اقدامات حوزه مالیات عنوان کرد: امهال مالیات اعم از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده در چند نوبت و امهال بازپرداخت تسهیلات بانکی در چند نوبت و آخرین بار تا پایان شهریور ۱۴۰۰ از جمله این اقدامات بوده است.

قاسمی تصریح کرد: در برخی واحدهای گردشگری به علت تعویق پرداخت قبوض حامل‌های انرژی (آب، برق، گاز) به مدت چند ماه، امکان استفاده از تسهیلات بانکی در ۲ نوبت حاصل نشده است و متأسفانه به دلیل مشکلات سامانه کارا و عدم همکاری بانک‌ها هنوز بیش از ۹۰ درصد واحدها موفق به اخذ تسهیلات نشده‌اند.

وی عنوان کرد: بدهی و دیون تسهیلات اعطایی نظام بانکی برای مدت شش ماه تا پایان شهریور ۱۴۰۰ نیز امهال می‌شود.

شمار مبتلایان به کرونا در لرستان به  ۱۴۱ هزار و ۴۶۸ نفر رسید و تعداد قربانیان این ویروس نیز به ۲ هزار و ۳۵ نفر رسیده است.

اکنون شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار