اثاث‌کشی درختان در شهر

منتقدان معتقدند نقل و انتقال درختان و درختچه‎های بزرگ کاری دشوار و پرهزینه است. بیشتر درختان جابه‌جاشده حتی در شرایط ایده‌آل به کندی بهبود می‌یابند.
کد خبر: ۳۲۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۲ 09 November 2016
به گزارش تابناک قم، از زمانی که مردم در شهر‌ها به اهمیت درخت برای بقای حیاتشان پی بردند، مسأله قطع درختان به دغدغه مردم و علاقه‌مندان به محیط زیست تبدیل شد. در میان عوامل اجرای پروژه‌های عمرانی یکی از معمول‌ترین مسائلی است که موجب قطع درختان در شهر‌ها می‌شود، اجرای پروژه‌های عمرانی است.

بر اساس گزارشی که متولیان وقت فضای سبز شهرداری قم در سال ۹۳ در جلسه شورای اسلامی شهر ارائه دادند، ۹۰ درصد قطع درختان در قم به اجرای پروژه‌های عمرانی مربوط می‌شد که این عدد نشان‌دهنده اهمیت پیدا کردن راهی جایگزین برای اثبات این موضوع است.

در سال‌های اخیر بین افرادی که صحبت از جابه‌جایی درختان در شهر‌ها کرده‌اند، اختلاف‌های زیادی وجود دارد. عده‌ای امکان این موضوع را منتفی می‌دانند و معتقدند شهرداری‌ها برای فرار از بارمسئولیت قطع درختان این صحبت‌ها را به میان می‌کشند و بازده این کار پایین‌تر از آن است که روشی قابل اعتنا باشد. عده دیگر اما به کارا بودن این روش‌ها درباره گیاهان سالم و با پایداری نسبی تأکید دارند.

منتقدان معتقدند نقل و انتقال درختان و درختچه‎های بزرگ کاری دشوار و پرهزینه است. بیشتر درختان جابه‌جاشده حتی در شرایط ایده‌آل به کندی بهبود می‌یابند. 

بعضی وقت‌ها نیز درختان و درختچه‌های جابه‌جاشده شکل ناخوشایندی پیدا می‌کنند، به طوری که گاهی پس از چند سال باید آن‌ها را حذف کرد. بنابراین در توسعه و ساخت ساختمان‌ها و سازه‌های عمرانی بهتر است طرح‌ها را طوری در نظر گرفت که نیازی به قطع درختان نباشد.

استفاده از روش نوین

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم معتقد است جابه‌جایی درختان موضوعی غیرممکن یا مشکل نیست اگر روشی که استفاده می‌کنیم روشی نوین و علمی باشد.

«پیام جوادیان» با اشاره به این‌که درختان قم با یکی از بهترین روش‌ها جابه‌جا می‌شوند، اظهار کرد: روش روت‌باکس یک روش جدید و اثبات‌شده است. به گفته وی این روش ۴ سال پیش در اصفهان با همکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز و تیم دانشگاه صنعتی اصفهان ابداع شد.

شاید شما هم در فضای مجازی دستگاه‌هایی را دیده باشید که در چند دقیقه درختان را جابه‌جا می‌کنند.

جوادیان این دستگاه‌ها را ناکارآمد توصیف کرد و با استفاده از تجربه‌اش در اصفهان گفت: دستگاه جا‌به‌جایی درخت را حدود ۱۰ سال پیش در اصفهان خریدیم اما کارایی لازم را نداشت.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم افزود: در این روش هر اندازه بازویی که بخواهد درخت‌ها را جابه‌جا کند، بزرگ باشد، باز به ریشه آسیب می‌زند. وقتی می‌خواهد درخت را بردارد خاک اطراف ریشه‌ها جدا می‌شوند و بالای ۷۰ درصد پرت دارد. نمونه این کار را در پروژه بلوار میرزاکوچک‌خان در اصفهان انجام دادیم که ۸۰ درصد خشک شد.

وی با بیان این‌که روش روت‌باکس علمی و جدید است، گفت: در این روش بدون این‌که خاک از ریشه جدا شود و آسیبی بخورد درخت را از اطرافش جدا می‌کنیم.

جوادیان اظهار کرد: در این روش از باکس‌هایی که اسکلت فلزی دارد و با چوب مسلح شده استفاده می‌کنیم. اطراف درخت را خالی می‌کنیم و بعد با بیل مکانیکی جعبه‌های چوبی را کنار ریشه قرار می‌دهیم و به راحتی درخت را از زمین بلند می‌کنیم و در جای دیگر قرار می‌دهیم. 

وی گفت: با این روش در یک پروژه عمرانی بزرگ اصفهان 1۹۰۰ درخت را جابه‌جا کردیم که بالای ۸۵ درصد درختان زنده ماندند.

جابه‌جایی درختان میدان مطهری

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به این‌که داخل این باکس‌ها می‌شود درخت را در نقاط مختلف شهر نگهداری کرد، اظهار کرد: این روش را حدود ۳ ماه پیش برای جابه‌جایی درختان نارون ایستگاه مطهری استفاده کردیم که با وجود این‌که در اوج گرما بود، سالم ماند.

وی با اشاره به جابه‌جایی درختان در پروژه میثم گفت: درختان کاجی که در پروژه میثم جابه‌جا شد هم زنده خواهد ماند که البته این درختان به تیمارهای مخصوصی نیاز دارد.

به گفته جوادیان، در پروژه پل میثم ۵ درخت کهنسال با روش روت‌باکس و بزرگ و ۵ درخت کوچک با استفاده از گونی نمدی جابه‌جا شد.

وی با اشاره به این‌که بعد از این هم هیچ مجوزی برای جابه‌جایی درخت در سطح شهر صادر نمی‌شود مگر از این روش استفاده کنیم، اظهار کرد: درخت برای شهری مانند قم ارزشی بی‌بدیل دارد و از دست دادن حتی یک درخت هم برای ما پذیرفته نیست.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار