کارشناس و تحلیلگر مسایل اقتصادی در گفتگو با تابناک :
کارشناس و تحلیلگر مسایل اقتصادی گفت :رکود تورمی سال های اخیر در ایران، یکی از همین مصداق هاست که باید به طور دقیق موشکافی شود. اقتصاد ایران به طور مشخص از تابستان 90 تا بهار 92 شرایط بسیار ویژه ای را تجربه کرد
کد خبر: ۳۲۴۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵ 06 November 2016
 به گزارش خبرگزاری تابناک از لرستان ، محمدی فردر گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک لرستان گفت : پدیده رکود تورمی را بروز همزمان دو معضل اقتصادی نرخ بالای رشد تورم و نرخ پایین رشد اقتصادی دانستند که عوارض و پیامدهای بسیار نامطلوبی از جنبه‌های مختلف بر جامعه تحمیل می‌کند.

این تحلیلگر مسایل اقتصادی خاطر نشان کردند: هرچند افت و خیزهای ناشی از چرخه های تجاری (دوره های رکود و رونق در اقتصاد) در ظاهر امر ممکن است مخرب به نظر آیند اما در بینشی عمیق تر باعث حذف بنگاه های کم بازده از فضای اقتصاد کشور می شوند. ولی در این میان آنچه نیاز به توضیح دارد وقوع رکود و یا تورمی است که فراتر از این افت و خیز های طبیعی روی می دهد.

محمدی فر متذکر شدند: رکود تورمی سال های اخیر در ایران، یکی از همین مصداق هاست که باید به طور دقیق موشکافی شود. اقتصاد ایران به طور مشخص از تابستان 90 تا بهار 92 شرایط بسیار ویژه ای را تجربه کرد: تولید 14 درصد، مصرف 13 درصد و سرمایه گذاری 36 درصد افت داشته اند و درعین حال سطح قیمت ها و نرخ ارز به ترتیب رشدی 70 و 200 درصدی را شاهد بوده اند.

وی افزود : در سالهای اخیر تعطیلی واحد تولیدی و صنعتی کوچک و رکود در ساخت و ساز مسکن و افزایش بیکاری در نقاط مختلف کشورمان و خصوصا" استان لرستان از نشانه های پدیده رکود تورمی در اقتصاد کشورمان می باشد.

این کارشناس مسایل اقتصادی یادآور شدند: طبق آخرین اعلام رسمی مرکز آمار ایران 23/3 درصد جوانان بین 15 تا 29 کشورمان بیکار هستند ، این آمار هشدار دهنده حکایت از وجود رکود تورمی در اقتصادایران دارد ، رکودی که موجب تشدید و افزایش آمار بیکاری در بین جوانان شده است .

این تحلیلگر مسایل اقتصادی معتقد است؛ دولتمردان می بایست آلترناتيو های اقتصادی مناسب و منطبق با نیازهای روز جامعه و همچنین متناسب با متغییرها و پتانسیل های اقتصادی کشور و استانهای مختلف را برای برون رفت از وضعیت نابسامان امروز بکار گیرند تا شاهد رونق تولید و اشتغال و خروج از رکورد تورمی در اقتصاد ایران و همچنین استان عزیزمان لرستان باشیم.

محمدی فر افزود :دولت محترم تدبیر وامید گام های خوبی در این زمینه برداشته است اما این گام بنحوی برداشته شود که آثار آن در آمار اشتغال فارغ التحصيلان و رونق تولید و صنعت و رفاه عمومي و سفره های مردم ملموس باشد و هچنین با اصلاح نظام پرداختی ها به کارمندان ، معلمین و کارگران ، مردم با همه وجود بهبود را در معیشت خویش احساس کنند .
گفتگو :رضا میرزایی 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار